Decemberben indította a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara kampányát a járvány miatt nehéz helyzetben lévő helyi vállalkozások túléléséért. Lapunk Rabb Szabolcs kamarai főtitkárt kereste meg, hogy megtudakoljuk, hogy halad a kezdeményezés.
– Eddig mennyire volt eredményes a kampány?
– December elején, az orvos barátaimmal történt egyeztetést követően, az üzleti közösség tagjaival és kollégáimmal elkezdtünk gyűjteni a Covid-központban dolgozó ápolók és nővérek motiválására. Elsősorban a nehéz helyzetbe került szektorokból, azokon belül is vendéglátóipari egységektől vettek utalványokat az adakozók, amiket átadtunk a kórházi dolgozóknak. Ezzel egyrészt az egészségügyben helytállókat is támogattuk, másrészt az éttermek is bevételhez jutottak. Ezt követően gondoltunk arra, hogy felhívjuk a lakosság figyelmét, mennyire fontos a korlátozás alá került iparágak támogatása, mekkora segítség számukra, ha legalább heti egyszer náluk vásárolunk. Az is célunk volt ezzel, hogy megmutassuk, a megyében milyen sok családi vállalkozás van, mely a mindennapi fogyasztásra készít termékeket. A kampány, bár még csak december közepén kezdődött, futótűzként terjed Baranyában.
– A Facebook-oldalon kívül még hogyan népszerűsítik a helyi termékeket, szolgáltatásokat?
– A kamara elsősorban a saját kommunikációs felületein népszerűsíti a #Heti1Helyi programot, de a kampány indulásakor a helyi sajtóorgánumok is hírt adtak a kezdeményezésről. A kamarai honlapon külön aloldalon jelennek meg az együttműködő partnerek, sőt készítettünk külön Facebook-oldalt, mint ahogy Facebook-profilképkeretet is, de heti hírlevelünkben és a kamarai gazdasági magazinban is folyamatosan hírt adunk róla. Illetve felkérünk helyi, ismert embereket, hogy kis videókat készítve ők is hívják fel a lakosság figyelmét. Azóta mások is forgatnak már videókat, például a Gasztronómiai Klaszter elnöke, Teleky Zoltán is remek figyelemfelkető anyagokat készít, készíttet.
– Kizárólag a kamara partnerei vesznek részt, vagy mások is csatlakoztak?
– Ezekben a nehéz időkben az önkéntes tagok mellett a regisztrált vállalkozásokra is erősebben fókuszálunk, a megoldásainkat számukra is kínáljuk, segítünk nekik. Az elején éttermek csatlakoztak ajánlataikkal – napi menüvel, heti menüvel, karácsonyi ajánlatokkal -, de az ünnepek közeledtével egyre több kézműipari terméket gyártó vállalkozó, valamint a mindennapi fogyasztásra termelő helyi családi vállalkozások is bekapcsolódtak. A termékek mellett már kulturális szolgáltatók is partnereink. Azt gondoljuk, hogy a helyi, családi vállalkozásoknál a lakosság által generált árbevétel segíti a munkahelyek megtartását, valamint a későbbi technológiai fejlesztést is.
– Lehet-e még csatlakozni az együttműködéshez?
– A kampányhoz a csatlakozás folyamatos. Várjuk a jelentkezést a [email protected] e-mail-címen, vagy a Facebook-oldalra küldött üzenetben. A lakosság is, vásárlás vagy fogyasztás esetén egy fotóval és a #heti1helyi hashtaggel jelezheti, hogy támogatja kezdeményezésünket. Nagy örömünkre szolgál, hogy más megyei kamarák is érdeklődnek a kampányunk iránt, ők is elindítják az adott megyében ezt a folyamatot, hasonlóan a mi módszereinkhez, arculati elemeinkhez.
– Általánosságban mit tapasztalnak, a pécsi és baranyai vállalkozások tudják-e még tartani magukat a nehéz helyzetben? Esetleg vannak-e pozitív példák is, most induló vállalkozásokra?
– A korlátozás alatt levő szektorokban már most is nagyon sok cég szűnt meg, várható, hogy a kevésbé tőkeerős mikrovállalkozások is egyre nehezebb helyzetbe kerülnek. A kormányzat tegnapi és mai bejelentései a gazdasági támogatásokról reményt adnak a túlélés mellett a lassú talpra állásra is. Összehasonlítva 2019-el közel 45 százalékkal nőtt 2020-ban a megszűnt és szüneteltető cégek száma megyénkben. Természetesen vannak jó példák helyben is: a digitalizációban, az ICT-szektorban és a feldolgozóiparban látunk nagyon eredményes vállalkozásokat, sokan bővülnek, foglalkoztatást növelnek, beruháznak. Mi a fejlesztéspolitika számára a technológiai fejlesztést tervező vállalkozások projektjeit nemcsak azonosítjuk, de kooperációs térképet készítve hívjuk fel a döntéshozók figyelmét a vállalkozások mielőbbi és minél magasabb összegű támogatásaira. A vállalkozások adóbefizetései szolgálják a megye fejlődését is, ez a fejlődés és fejlesztés alapja.
Kiemelt képünk illusztráció.