Télen csak, ha nagyon muszáj, például veszély esetén bonthatnak a közműcégek, a vállalt teljesítési határidő megszegése esetén pedig komoly kötbérezésre számíthatnak. A belvárosban pedig kemény pénzt kér a város, ha bárki meg akarja bontani a burkolatot. Ez négyzetméterenként akár több ezer forint is lehet naponta.
Átdolgozta a város a közutak felbontásáról szóló rendeletét, hogy áprilistól kordában tarthassa, ki, miért, hol és mennyi ideig nyúlhasson hozzá egy adott területhez. A cél az, hogy a lehető legrövidebb időn belül újra járhatóak legyenek az utak, az elhúzódó melót pedig keményen büntetnék.
A rendelet előírja azt is, hogy mikor és mennyi ideig dolgozhatnak egy-egy hiba elhárításán a közműszolgltatók – különösen a belvárosban, de például parkolók megbontása esetén a parkolási díj 70 százalékát is ki kell csengetniük, ameddig az adott helyen dolgoznak.
– A pécsiek mindennapjait, napi közlekedését szeretnénk megkönnyíteni ezzel a rendelettel, illetve elérni azt, hogy az egyes szolgáltatóknak is érdeke legyen minél előbb befejezni a különböző utcai munkákat, ne pedig hónapokig húzni azt – magyarázza Nagy Csaba, Pécs alpolgármestere.
Tavaly például az E.on alvállalkozójának hibája miatt nem állhatott helyre a forgalom jó ideig az Alkotmány utcában, de bárki hosszasan tudná sorolni, hogy az elmúlt években hol, hány hónapig kellett bójákat, munkagödröket kerülgetni a városban különböző „rejtélyes” munkák miatt.
– Komoly helyfoglalási díjat kérünk a felbontásokkor: az ár függ attól, hogy a terület mennyire forgalmas helyen van, hogy mekkora, s hogy mennyi ideig tátong egy bizonyos helyen a lyuk – magyarázza az alpolgármester.
Mivel a különböző munkáknak különböző technológiai, száradási, stb. feltételei vannak ezért maximum 30 nap alatt kell végezni a feladattal. Ha ez nem sikerül, akkor az addigi differenciált napidíj ezt követően megduplázódik, tehát minden egyes plusz munkanappal duplájára nő az adott cég költsége – tudtuk meg.
Nagyon komoly érv kell ahhoz is, hogy a közműcégek november 15. és március 15. között dolgozhassanak a közterületeken. A város – hacsak nem vészhelyzetről van szó – meg is tagadhatja a felbontást, ha az időjárás miatt úgy ítéli meg, nem lesz, vagy nem lehet megfelelő minőségű a burkolat helyreállítása.
– Azt is elvárjuk, hogy egy-egy bontás előtt a munka környékén élőket részletesen tájékoztassa az illetékes vállalat, hogy pontosan mennyi ideig, milyen korlátozásokra kell számítani. Nem akarunk olyan kriminális építkezéseket, amikor a munkások kényük-kedvük szerint zárhatják le az utakat – mondja Nagy Csaba.
Megtudtuk azt is, hogyha az új burkolatot, úttestet, vagy járdát 7, illetve 3 éven belül újra fel kell bontani, akkor a sáv teljes szélességében és minimum 10 méter hosszban kell elvégezni a helyreállítást. Ugyanez vonatkozik majd a járdákra is. Mindezzel az amőbaszerű aszfaltozást akarják megelőzni.
[frame]
Mennyi az annyi?
Hogy pontosan mennyit is kell fizetni az utak felbontásával járó munkákért, azt egy igen bonyolult képlet szabályozza, de az ár függ attól is, a város mely pontján lenne a gödör. A díj egyébként több ezer forint is lehet naponta, határidő után pedig mindez duplázódna.
[/frame]