Átfogó kutatásba kezd a város, amely során arra keresnek választ, hogyan cseng a Pécs mint márkanév.
Az önkormányzat gazdaságfejlesztési főosztályának vezetője, Varga Péter szerint ez azért fontos, mert így a kutatás minden eredményével együtt hozzá tudnak látni a város márkaépítéséhez.
– Nagyon fontos, hogy képesek legyünk jól pozicionálni a várost – mondta a PécsMa érdeklődésére Varga. – Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy valós képet kaphassunk arról, hogyan látják Pécset az itt élők. Illetve országos reprezentatív kutatást is végzünk, valamint a gazdasági élet szereplőit is megkérdezzük. Mind a három csoportban kutatni fogjuk az előttünk álló hetekben, hónapokban a város értékeit, megítélését.
Volt már ilyen
A gazdasági főosztályvezető azt is hozzátette, hogy egy ehhez hasonló „felmérés” már korábban is készült. Az Európa Kulturális Fővárosa pályázat idejében, még 2006-ban.
Az a kutatási anyag teljes egészében rendelkezésre áll. így természetesen a szűk másfél évtizede vizsgált paraméterek egy részét most is be fogják vonni a kutatás témakörei közé.
– Jó mankó lesz nekünk, hiszen így meg tudjuk állapítani majd, merre mozdult az elmúlt 14 évben Pécs értékelése – magyarázta lapunknak Varga Péter. – A kutatás során nyert információk segítenek, hogy megismerjük, mi fontos a helyieknek. Segít olyan változásokat kezdeményezni, amelyek erősítik a Pécsiséget, az identitást, közösséget építenek. Segítheti a turisztikai üzenetek jobb megfogalmazását, sőt, a város arculatának kialakítását, rámutat az esetleges hiányosságokra és fejlődési lehetőségekre.
A befektetés-ösztönzést is vizsgálják
Szintén fontos szelete lesz a kutatásnak az is, hogy befektetés-ösztönzés szempontjából milyen a megítélése a városnak. Ennek ismeretében lehet ugyanis mozdulni. Ahogyan azt Varga Péter is kiemelte, a stratégia alkotás, egy izgalmas folyamat, hiszen a kapott eredmények birtokában lehet meghatározni a város közép-, és hosszú távú gazdasági, és marketing-stratégiáját.
A Pécs márka kutatása az ott élő emberek, illetve a más városok lakói körében a tervek szerint a következő 6-8 hétben történik majd meg.
A jövő év tavaszának elején – ha a vírushelyzet is engedi – szakembereket, gazdasági szereplőket szeretnének moderált, személyes beszélgetések során meghallgatni a legfontosabb kérdésekről. Ha pedig minden a tervek szerint halad, 2021 első negyed évének végén már konkrét eredményekkel a tarsolyában határozhat meg a város irányvonalakat.
– Ha sikerül jobban, pontosabban meghatározni, hogy milyen Pécs megítélése, sokkal könnyebb dolgunk lesz a stratégiák kidolgozásakor – árulta el Varga. – Adatok alapján tudjuk majd azt mondani, hogy mit érdemes fejleszteni. Vagy épp mi az, amit a jövőben talán nem kell annyira előtérbe helyeznünk. Ez azért is fontos, mert a következő, 2021–27-es EU-s költségvetési ciklusban megpályázható támogatásokat is már ennek ismeretében tudjuk igényelni. Természetesen most is vannak benyomásaink arról, hogy miben jó Pécs, vagy épp miben gyenge. Azonban
pont az a lényeg, hogy ne benyomások, hanem valós kutatási adatok alapján lehessen tervezni.
A gazdaságfejlesztési főosztály kutatásának főbb témakörei:
- Pécs márka szimpátiája és elégedettség, potenciálja;
- Pécs jelenlegi pozíciójának megismerése a versenytárs hazai nagyvárosokhoz képest;
- főbb célcsoportok meghatározása;
- turizmussal és befektetés-ösztönzéssel kapcsolatos attitűdök felmérése;
- Pécs mint élhető város megítélése.
– A magyar lakosságra reprezentatív országos kutatást, valamint a pécsi lakosokra is reprezentatív felmérést végzünk. Így objektív alapokról tudunk indulni a stratégiai tervezéskor – tette hozzá Varga. – Összességében elmondható, hogy a kutatás megvalósítása egyedülálló lehetőséget teremt a helyi döntéshozók számára. Másfél évtizedet követően bemutatja Pécs elmozdulását, és felhívja a figyelmet arra, hogy milyen trendek határozták meg városunk megítélését. A kapott adatokat a főosztály szakértői mind a befektetés-ösztönzés, mind a turizmus területén és a pécsi városmárka fejlesztésébe építve fogják hasznosítani. Mindezt azért, hogy városunkat a lehető legjobb képben tudjuk majd feltüntetni a befektetők, turisták és büszke városlakóink szemében.