A tavaly bevezetett új rendszer értelmében ötven órányi közösségi munkát kell elvégezniük felmenő rendszerben a középiskolásoknak. A pécsi diákok számos intézmény között válogathatnak, élvezik is az önkéntes munkát, de a fogadóhelyek vezetői is hasznosnak találják a programot.
A köznevelésről szóló törvény úgy rendelkezik, hogy még az érettségi vizsgák előtt ötven óra közösségi szolgálatot kell teljesíteniük a 2016 januárja után érettségiző diákoknak.
A fiatalok például egészségügyi, szociális, jótékonysági, oktatási, kulturális közösségi, környezet- és természetvédelmi, vagy éppen katasztrófavédelmi területen lehetnek önkéntesek – elég nagy a mozgástér.
A Radnóti Miklós Közgazdasági Szakközépiskolában már tavaly elkezdődött az önkéntes program, amiben az elmúlt évben 56 diák vett részt, összesen 1350 órát teljesítve.
– Elfogadták a közösségi szolgálatot, és tisztességesen csinálják. Van, aki annyira lelkes, hogy már le is tudta az ötven órát – magyarázta Gergely Éva, nevelési igazgató helyettes. – Rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a program kapcsán, mindenképpen hasznosnak tartom.
Az iskolák szervezik a közösségi órákat a pedagógiai programjukhoz igazítva, egyeztetnek a szülőkkel. A kormányzati szándékok szerint az intézkedéssel jelentős mértékben nő a tanulók együttműködési és szolidaritási készsége, személyiségük is gazdagodik.
Pécsen többek között az Éltes Mátyás Iskola, a Misina Természet- és Állatvédő Egyesület, a Pécsi Harmadik Színház, az Óvodák, a katasztrófavédelem, a Nevelők Háza Egyesület, a Minerva Könyvtár Egyesület, valamint a Baranya Megyei Polgárőr Szolgálatok Egyesülete fogadja a közösségi szolgálatban résztvevő diákokat.
Érdeklődésünkre a Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság sajtóreferense, Sárkány Sándor elmondta, hogy a tanulók lelkesen és aktívan vettek részt a közösségi szolgálatban, többen jelezték: tanulmányaik befejezését követően szeretnék a tűzoltó hivatást választani.
– A diákok főleg a tűzoltó-parancsnokságokon végzett gyakorlatok iránt érdeklődtek, de többen a szervezet felépítését, hierarchikus viszonyait illetően is szereztek ismereteket – fogalmazott Sárkány Sándor.
A program elindulása óta a Misinánál közel 300 tanuló dolgozott önkéntesként. Itt kutyát sétáltathatnak, kertészeti munkákat végezhetnek, takaríthatják az ólakat, de akár az állatok szocializálódásában is részt vehetnek.
– Maximálisan pozitívnak tartom a programot, ami természetesen felelősségteljes munkával is jár – mondta Farkas Tamás, a Misina Természet- és Állatvédő Egyesület elnöke. – Bízom benne, hogy később valódi önkéntes válik a diákokból.
Az egyesületnél egyébként több mint másfél millió forint értékű munkát végeztek el eddig a középiskolások.
Páva Péter, a pécsi tankerület igazgatója elmondta, hogy Pécsen összesen 19 intézményben, a 9. és 10. évfolyamokat érinti a közösségi szolgálat, melybe a pedagógusok közel 2.700 tanulót vontak be. A tanárok és fogadóhelyek munkáját tájékoztató konferenciák is segítik.