Pécs zenei életéről tartottak beszélgetést a POSZT off-programjainak keretében csütörtökön délután a Murphy’s Pub emeleti traktusában. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár, Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója és Balásy Szabolcs, a Vivat Bacchus énekegyüttes tagja formált vélemény a baranyai megyeszékhely zenei kultúrájáról a Kultúra.hu szakportál pódiumán.
A beszélgetés meghívott résztvevői először Pécs zenei hagyományairól fejtették ki véleményüket. Hoppál Péter államtitkár – aki civilben karnagy és egyházzenész – hangsúlyozta a XVIII. század végén a városban életre kelő egyházzene fontosságát.
– A Pécsre érkező zenészek, karmesterek és énekesek, a liturgikus zene meghatározó szerepet játszottak abban, hogy kiszolgálják az akkori társadalmi életet. A létrejövő dalárdák, az itt élő nemzetiségek saját tradíciói, a neves pécsi gyárosok – Angster, Zsolnay – tevékenysége mind hozzájárult ahhoz, hogy pezsgő polgári kultúrélet legyen Pécsen – fogalmazott az államtitkár.
– Pécs zenei élete valóban tematizáló tényező, hozzájárul az aktuális trendek formálásához is. Nemcsak kiváló előadó-, hanem jelentős alkotóművészek is élnek a városban. De mindehhez elengedhetetlen a megfelelő infrastrukturális környezet megléte, a megfelelő akusztikai tér is. Talán erre kellett a leghosszabb időt várni – utalt már Horváth Zsolt a 2010-ben átadott Kodály Központra, amely annyira tökéletes, hogy „nem is lehet túldicsérni”. (Megemlítette, hogy tavaly szeptember elseje óta 88 hangversenyt tartottak az intézményben, ami jól mutatja a pécsi és környékbeli közönség fogékonyságát a zenei kultúra iránt.)
Hoppál Péter kitért a zenei képzés és nevelés fontosságára is. A múlt század elején a városba özönlő munkásréteg is igyekezett elsajátítani a polgári kultúrát, amit rengeteg olvasókör, irodalmi kávéház, valamint a kisasszonyok körében egyre népszerűbb zongoraoktatás elterjedése is jelez.
– A negyvenes években Kodály Zoltán személyes hatása és közvetlen kapcsolata az énekkarokkal is nagy lökést adott. Kodály Pécsen hirdeti meg a mindennapos zenei oktatás szükségességét. Bár sajnos az is igaz, hogy a Kodály-módszer napjainkban Magyarországon egy kicsit kilúgozott állapotban van, ugyanakkor világszerte egyre népszerűbb.
Balásy Szabolcs, a Vivat Bacchus énekegyüttes oszlopos tagja szerint a pécsi fiatalok befogadóbbak máshol élő kortársaikkal szemben, hiszen nagyon ingergazdag zenei kultúrában nőhetnek fel Pécsen, bár nincsenek tudatában a város több százados zenei hagyományával.
– A legfontosabb megértetni és megszerettetni a fiatalokkal a múltat, amely csak áldozatos zenei neveléssel, a zene szeretetének átadásával lehetséges. Ki kell alakítani bennük a helyes értékrendet. Ezt bizonyítják azok is, akik itt folytattak zenei tanulmányokat, de újra és újra visszatérnek és megjelennek Pécs zenei életében.
Abban mindhárman egyetértettek, hogy az évszázadok során igényes befogadóközeg alakult ki, amit ápolni és vigyázni kell a továbbiakban is.