Amikor egy nő vezényel…
A brit The Guardian összeállította a világ Top 100-as listáját híres hölgyekről a film, a divat és a művészet világából, köztük van Marin Alsop karmesternő is egyetlen nőként a komolyzenét képviselve. A Filharmónia Magyarország meghívására hazánkban először járó amerikai karmesternővel a Kodály Központban beszélgettünk.
– Először jár az országban és Pécsett is.
– Sőt, először vezénylem a Budapesti Fesztiválzenekart, akik életükben először játsszák Sosztakovics Leningrád szimfóniáját. Kár, hogy Bartók most nincs műsoron, mert igen nagy kedvencem, rengeteg művének lemezfelvételét dirigáltam már a tengerentúlon.
– Baltimore és Sao Paulo szimfonikus zenekarának vezető karmestere, most pedig Európában vezényel. Másként viszonyulnak a brazilok, az amerikaiak és az európaiak a komolyzenéhez?
– Mindenütt más a kulturális identitás. Dél-Amerikában a zenészek és a közönség is vidámak, a zene minden ágában szeretik a lendületet, a ritmust. A Budapesti Fesztiválzenekar pedig nem csupán tökéletesen visszaadja azt, amit én gondolok a zenedarabokról, de láthatóan élvezik is, amit játszanak. Az Egyesült Államokban egészen más a keleti és a nyugati part közönsége. New Yorkban például nagyon európai a hallgatóság, Nyugaton a szenvedélyesebb, érzelmesebb, filmszerűbb muzsikára van inkább kereslet.
– Ön a világ leghíresebb női karmestere. Nehéz volt befutni a pályán, elfogadtatni a zenészekkel, a közönséggel, hogy egy hölgy áll a zenekar élén?
– Nem volt soha nagy áttörés, én mindig magamat adtam, és eddig jutottam. Úgy érzem, sokkal több energiám van, mint a férfi karmestereknek, sőt, az a tapasztalatom, hogy a férfiak sokkal törékenyebbek. A zenekarok egyébként a jó karmesterekkel szeretnek együtt dolgozni, számukra lényegtelen, hogy az férfi vagy nő.
– A Kodály Központban most lesz a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny középdöntője 15 tehetséggel a világ minden tájáról. Mit ajánlana nekik, mivel lehet kitűnni ezen a pályán?
– A legfontosabb, hogy felkészülten vezényeljenek, mert így könnyebb a legtöbbet hozzátenni saját magukból.
– Leonard Bernstein volt a mentora. Ő milyen útravalót adott?
– Hogy mindenkor a zeneszerző a legfontosabb, akit fokozottan figyelni kell. Ő fogalmazta meg ugyanis a darab üzenetét, és azt kell valamiképp visszaadni.
– Van még olyan zenekar a világon, amelyik eddig kimaradt, de szívesen vezetné?
– Mindig az a maximum, azokra koncentrálok, akikkel éppen együtt szerepelek. Nincs kedvencem, de ha mondjuk a berliniek hívnának, nem tiltakoznék.
(x)