Interaktív környezetvédelmi drámajátékot mutatnak be hétfőn Pécsett a Kacskaringók Virtustársulat drámapedagógusai. Az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. kezdeményezésére színre vitt darab nézői és közreműködői az Leőwey Klára Gimnázium tanulói.
Az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. a szelektív hulladékgyűjtés országos szintű koordinációjáért felel. A hulladékhasznosítás megszervezése mellett kiemelt feladata a szelektív hulladékgyűjtés elterjesztése, oktatása a lehető legszélesebb körben. A szervezet már közel egy évtizede keresi azokat az eszközöket, amelyek segíthetnek közelebb hozni a középiskolás korosztályhoz a környezetvédelemmel és a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos kérdéseket.
Az ÖKO-Pannon 2008-ban új programmal bővítette kommunikációs eszköztárát, és országos turnéra indította „Mi van?” című interaktív drámapedagógiai foglalkozását. A társulat azóta több mint 150 alkalommal lépett fel a darabbal különböző fővárosi és vidéki iskolákban, ma Pécsett viszik színre az előadást.
Főszerepben a közönség
A tizenévesek környezeti szemléletformálása különösen fontos az ÖKO-Pannon számára, hiszen a diákok többsége néhány éven belül önálló életet kezd. A szervezet azt szeretné elérni, hogy a szelektív hulladékgyűjtés gyakorlata felnőtt korukban is a mindennapjaik része legyen. A színdarab azonban nem csak a hulladék kezelésének vetületeit tárja fel, hanem átfogóbb környezeti problémákra is fényt derít.
A környezetvédelmi drámajáték egy olyan tizenéves kamasz szemszögéből láttatja a világot, aki feltűnő érzékenységet, nyitottságot mutat a környezeti kérdések iránt. A történet további szereplői a globális problémákkal nem sokat törődő családtagok és a környezetrombolást megtestesítő „sárkány”. A cselekmény a felnőtté válás során előkerülő mikrokörnyezeti és individuális problémákat ötvözi a globálisakkal, melyek kapcsán a felelősségvállalás kérdése kerül központba.
A színdarab megkísérli áttörni a generációs önvédelem falait: szándéka nem csak futólag megszólítani, hanem megdöbbenteni, elgondolkodtatni és cselekvésre késztetni a diákokat. A produkció érdekessége, hogy történetét a társulat színészei és a diákközönség együtt alakítják, és beszélik meg. A foglalkozáson résztvevő gyerekek szabadon nyilváníthatják ki véleményüket, és ütköztethetik az előadás során vázolt nézőpontokat.
A társulat
A Kacskaringók virtustársulat 2002-ben jött létre az ország legaktívabb drámapedagógusaiból. Tagjai gyermek- és diákszínjátszással, színházzal foglalkozó, országosan elismert szakemberek. Céljuk, hogy értő és érző,
egyénileg és társadalmilag is felelős fiatalokat neveljenek, illetve, hogy a színházi nevelés módszerét minél több formában, minél több fiatalhoz, pedagógushoz és színházi szakemberhez juttassák el az országban.
A darab létrehozásában öt, a játékban négy társulati tag vesz részt: Hajós Zsuzsa – író, rendező; Csordás Anett – színész-drámatanár; Urbán Zsanett – színész-drámatanár; Egervári György – díszlettervező, színész-drámatanár; Nyári Arnold – projektvezető, színész-drámatanár. A darab valódi főszereplői azonban mégis maguk a diákok. A kétórás foglalkozáson minden alkalommal legfeljebb negyvenen vesznek részt, tanáraik csak megfigyelőként vannak jelen.
Forrás: ÖKO-Pannon Nonprofit Kft.