Szigorú intézkedéseket vezetnek be a városi tulajdonú cégeknél, az adóirodát a behajtások hatékonyabbá tételére kérik, s a cégek kölcsöneihez sem járulnak hozzá önkormányzati oldalról. Mindezeket is tartalmazza a 2015-ös városi költségvetés egyik, ezen intézkedéseket is tartalmazó melléklete.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, minden téren igyekszik megfogni az adóforintokat a városháza, hogy versenyképesebb legyen Pécs. Ehhez igencsak komoly intézkedések társulnak az önkormányzat részéről; elsősorban az önkormányzati cégeket fogják rövidebb pórázra, de felülvizsgálják az adóiroda működését és az ingatlanértékesítéseket, -hasznosításokat is.
Hamarosan tárgyalja a pécsi önkormányzat közgyűlése a 2015-ös költségvetést. A büdzsé mellékletében sorolják fel azokat a feladatokat, amelyek annak végrehajtását szolgálják.
Ilyen például, hogy – bár több kedvezményt is adtak az elmúlt három évben, mégis minden évben nőtt az adóbevétel – 2015-ben a közgyűlés elrendeli az adóellenőrzések nagyobb hatékonysággal való megtervezését és végrehajtását.
Több kritika is érkezett azzal kapcsolatban, hogy a város nem tudja előteremteni az ingatlanok értékesítéséből tervezett bevételeit. Ezért idén Páva Zsolt polgármester utasítására biztosítani kell, hogy a vagyonértékesítésből származó tervezett bevételek teljesüljenek, a felesleges és a jól értékesíthető vagyontárgyakat készítsék elő ehhez a célhoz.
A pécsi cégek sem dőlhetnek hátra, sőt. Márta István a kulturális negyedet is működtető Zsolnay Örökségkezelő NKft. ügyvezetője lesz a felelős azért, hogy „elszámoljon” az államtól kapott 500 millió forinttal. A költségvetési támogatás felhasználásáról tételes kimutatási kötelezettséget írnak neki elő. Az ok, hogy a támogatás mögötti, cél szerinti felhasználás teljesülése az önkormányzatot terheli.
Emellett valamennyi többségi önkormányzati tulajdonnal érintett gazdasági társaságnál a tárgyévi hitelvisszafizetésekre az önkormányzat további kötelezettségeket nem vállal, így azok forrását a vállalatoknak kell biztosítani.
Az önkormányzat megköveteli valamennyi többségi tulajdonával érintett gazdasági társaságtól azt is idén, hogy kötelezettségeinek és pénzügyi helyzetének alakulásáról és azok likviditási, pénzügyi kihatásairól félévenként számoljon be a közgyűlés felé.
Azt is kikötik, hogy az önkormányzat fenntartásában működő intézmények teljes alkalmazotti körére létszámfelvételi tilalom lép érvénybe, ez alól csak a polgármester adhat felmentést bizonyos indokolt esetekben. Szintén az intézményekre vonatkozik, hogy azok vezetőitől elvárják a havi finanszírozási terv elkészítését. Kizárólag a napi alapműködéshez szükséges kifizetéseket tervezhetik. Emellett a kifizetések kizárólag a polgármesteri hivatal pénzügyi főosztályának vezetője által jóváhagyott finanszírozási ütemterv vagy eseti kérelem alapján teljesíthetőek.
Azt is rögzítik, hogy a városi fenntartásban működő intézmények nem rendszeres és külső személyi juttatásként kizárólag jogszabályban, önkormányzati rendeletben, önkormányzati határozatban megállapított juttatásokat fizethetnek ki. Béremelésre pedig csak akkor kerülhet sor, ha azt a törvény kötelezővé teszi. Egy másik intézkedés szerint a megbízási szerződés, vállalkozási szerződés keretében történő feladatellátás esetén a költségek nem haladhatják meg a közalkalmazottal történő feladatellátás költségeit.