Rövid idő, kis élvezet. Tömören ennyi az okostelefonokra tölthető játékok küldetése. Az úgynevezett Mobil Appekkel általában unalmas perceiket űzik el a felhasználók. Buszon, hivatalban vagy orvosnál várakozva, pár perces menetekkel foglalják el magunkat. A „vírus” pedig egyre terjed, felmérések szerint ugyanis az okostelefon-tulajdonosok már többet pötyögnek a mobiljukon, mint a laptopon vagy a számítógépen.
Az elvárások első hallásra nem túl magasak, de ez becsapós. Nem egyszerű feladat ugyanis, hogy olyan rövid, ámde kielégítő élvezetet nyújtson egy mobiljáték, hogy az rendszeresen visszacsalogassa a felhasználókat. Az iPhone-t vagy iPadet használóknak például nagyon fontos a kidolgozott, szép grafika. Emellett lényeges szempont, hogy a játék egyszerű és könnyen kezelhető legyen. De ez még mind kevés, legyen szórakoztató, gyors, bármikor megszakítható játékmenettel. A számítógépen ugyanis van idő fél napig trancsírozni a zombikat, vagy órákig bíbelődni egy stratégiai játékkal. A telefonos alkalmazások azonban arra valók, hogy kitöltsük az érzéstelenítő injekció és a foghúzás közötti üresjáratot.
Egy ilyen alkalmazást sikerült most összehoznia az egyik pécsi cégnek. A Sprinkfield nevű játék már fent van az Apple Store-ban, néhány nap alatt pedig a magyar lista ötödik helyére verekedte fel magát. A villámjáték logikai, de az ötletgazdák egy kis sztorit is kerekítettek a puzzle köré.
– A játékban a főhős, Walter földjeit kell locsolni. Minden pálya egy négyzet alakú terület, erre kell elhelyezni a locsolókat. A játékot nyolc különböző elem teszi változatossá és nehézzé. Ha például van madárijesztő, akkor annak szabadon kell hagyni földet, a száraz területet többször kell locsolni ahhoz, hogy termény nőjön rajta, a trágyázott termőföldet pedig kevesebbszer. A játékosok két mód közül is választhatnak. „Puzzle” játékmódban nehéz megtalálni a megoldást, „Fullfield” játékmódban végtelen mennyiségű locsoló van – így könnyű továbblépni -, de a legjobb megoldás megtalálása már nagyobb kihívás – ismerteti a játékot a cég projektvezetője, Fenyvesi Péter.
Az efféle játékgyártás egyébként igen nagy üzlet. A világon ugyanis több tízmillió embernek van valamilyen okostelefonja. Kilencven százalékuk pedig játszani is szokott különféle alkalmazásokkal. A felmérések szerint ezek az emberek több időt töltenek a mobiljuk nyomkodásával, mint a számítógépük előtt ülve. Az erre szakosodott cégek pedig pontosan tudják: kezükben a fegyver. Rászoktatós módszert alkalmaznak a felhasználóknál.
Az úgynevezett „freemium” megoldással a játék ingyen használható, viszont bizonyos dolgokért – például pályákért vagy különböző játékelemekért – fizetni kell. Persze, ha úgy vesszük, az okostelefonok tulajdonosai sem járnak rosszul, hiszen így kipróbálhatják a játékot, mielőtt megvennék.
Magyarországon kevesebbet költenek az emberek mobil alkalmazásokra, de Amerikában és Japánban több millió felhasználó fizet egy-egy rövid élvezetért. A cégek kasszájában pedig csörög a pénz rendesen, egy-egy sikersztori esetében hihetetlen összegekről beszélhetünk. A legnépszerűbb játékok naponta akár 750 ezer dollárt is hozhatnak a vállalatok konyhájára; és akkor még nem is beszéltünk az Apple cégről, aminek minden vásárlás után 30 százalék vándorol a zsebébe.