Hirdetés

Véget ért az igencsak rendhagyóra sikeredett iskolai tanév. Sok kihívás elé állította a pedagógusokat az elmúlt pár hónap, sokaknak nem volt könnyű átállni a digitális oktatásra. Kérdés viszont, hogy ősszel – amikor reményeink szerint minden újra a régi lesz – az újonnan elsajátított oktatási módszerek mennyire épülnek be az eddig hagyományosnak tekintett gyakorlatba.

Tábla, kréta, tankönyv és munkafüzet – a hagyományos oktatási módszerek kellékei. E-napló, Microsoft Teams, Kréta-alkalmazás, online számonkérés – az új, digitalizált oktatás kellékei. A koronavírus tett róla, hogy pár nap alatt váltsanak a pedagógusok a kettő között. Ugyanakkor, ha újra megtelnek az iskolák és visszatér minden a régi kerékvágásba, már semmi sem lesz ugyanolyan. De vajon milyen mértékben tudják/akarják az tanárok hasznosítani a négy fal között elsajátított oktatási formákat?

Bodáné Gálosi Márta, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának igazgatója szerint az elmúlt pár hónapban sokat fejlődött a pedagógusok „IKT” kompetenciája (Információ és Kommunikáció Technológia), sok olyan dolgot sajátítottak el, amit a mindennapokban fel fognak használni. Akár a feladatmegoldásban, akár egy beadandó dolgozat kapcsán, kutatói munka során – mindez pedig sokat lendíthet az oktatáson.

– Jelenleg a hagyományos oktatási metódusok ötvöződnek az új típusú oktatással. Biztos, hogy olyan eszközöket, módszereket is fognak integrálni a kollégák, amik eddig nem voltak jelen a tantermi foglalkozásokon – mondta. Az biztos, hogy az ilyen, új módszerek alkalmazásához minden tanteremben biztosított a technika.

A Nagy Lajos gimi igazgatója szerint sok területen hasznosítható a szerzett tudás

Az igazgató szerint ez nem korfüggő, mindenki megtanulta a digitális oktatást, az idősebb generációk is ugyanúgy tudják alkalmazni.

– Azt viszont még felül kell vizsgálnunk, hogy az online számonkérések hogyan történjenek, készítünk egy tervezetet arra az esetre, ha majd visszatérne egy ilyen időszak. Kérdés, hogy hogyan tudjuk az objektivitást sokkal jobban biztosítani, hiszen az elmúlt hónapokban ez nem mindig sikerült. Nagyon nehéz az egyéni munkát értékelni, hiszen ilyenkor több segítség is a diákok rendelkezésére állhat a négy fal között – tette hozzá.

Zalay Szabolcs, a Leőwey Klára Gimnázium igazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, már eddig is voltak kísérletezgető tanárok, akik elindultak a digitalizáció útján, ám most mindenkinek meg kellett tanulnia oktatni az online térben is. Több olyan kommunikációs eszközt használtak, aminek hasznát veszik: ilyen alkalmazások, mint a Classroom, a Zoom, a Teams. Ráadásul a home office munkaforma is várhatóan elterjedtebbé válik majd a közeljövőben.

– Ez persze nem azt jelenti, hogy egyfajta „technokrata” pedagógia lépne a hagyományos helyébe, mindössze arról van szó, hogy a digitális rendszer segítségével sok mindent érdekesebbé lehet tenni a diákok számára. Ha megtanulunk beszélni a diákok nyelvén, sokkal közelebb kerülhetünk hozzájuk. Kérdés, hogy ez sikerül-e – mondta.

Az új tanulási formák a mindennapok részévé válnak

Zalay Szabolcs szerint az elmúlt három hónap hozadéka, hogy megszületett ennek az időszaknak a digitális tananyaga, amit a későbbiekben is bármikor bátran lehet használni – ezek majd kiegészülnek több szinten is, illetve már dolgoznak egy központi okostanterven is, ami rímel ennek a korszaknak a sajátosságaira.

Úgy véli, a kényszerűségből bekövetkezett digitális oktatás pozitív eredménye az is, hogy egy régi pedagógiai idea, a tantárgyi integráció megvalósulásához közelebb hozott. Ennek lényege, hogy az interdiszciplináris megközelítés nagyobb teret kap, a különböző tudományágak közelebb kerülnek egymáshoz. Persze ez az egész majd konkrétumokban fog megmérettetni. Kérdés még az is, hogy az egyes tantestületeknek lesz-e ambíciója arra, hogy a kollégák összedolgozzanak a dolog megvalósulása érdekében.

– Az idősebb korosztállyal kapcsolatban azt szoktam mondani, egy pedagógus abban a pillanatban öregszik meg, amint kimondja, hogy ez már egy másik generáció, más nyelvet beszélnek. Nyilván vannak generációs váltások, de mindig fiatalnak kell maradni. Van számos olyan kolléga, akik koruk ellenére lelkiismeretesen felvették a kesztyűt, és alkalmazkodtak a megváltozott módszerekhez. Ők azok, akik az elmúlt évtizedekben izzadsággal tanulták meg a digitális nyelvet, az olyan eszközöket, mint a Kréta-napló. A pedagógusi egy értelmiségi lét, ennek feltétele, hogy mennyire tud alkalmazkodni a különféle generációkhoz. Persze a fiatalabbak, akik félig beleszülettek, előnnyel indulnak – így az igazgató.

Hirdetés