Összesen 70 ezer ebösszeírással kapcsolatos kérdőívet küldött ki postai úton az önkormányzat a pécsi háztartásokba, ezeket pedig csakis a kutyatartóknak kellene kitöltve visszaküldeniük. Eddig jóval alacsonyabb a részvétel, mint a legutóbbi ilyen alkalommal. December 31-ig azonban még van időnk leadni a dokumentumot, melynek fontosságáról dr. Gúzs István, hatósági főosztályvezető beszélt lapunknak.
– Miért szükséges az ebösszeírás?
– Azért van rá szükség, mert az állatok védelméről és kíméletéről szóló 1998. évi XXVIII. törvény kötelező feladatként írja elő a települési önkormányzatok számára, hogy az ebrendészeti feladataik elvégzése érdekében, illetve a veszettség elleni oltás járványvédelmi vonatkozásaira való tekintettel három évente legalább egy alkalommal ebösszeírást végezzenek. Ennek során a beérkezett adatokat össze kell vetni az állatvédelmi hatóság által vezetett ebnyilvántartásban rögzített adatokkal, és eltérés esetén azt jelezni kell az ebnyilvántartás működtetőjének. A város számára azért lényeges, hogy minél többen visszaküldjék a kérdőíveket, mert csak akkor lehet pontos képet alkotni arról, hogy a városban adott területen mennyi kutya található, ha az összes ebtartó eleget tesz ennek a kötelezettségének. Az önkormányzati döntések előkészítésénél az ebnyilvántartásban szereplő adatok fontos információkat szolgáltathatnak ahhoz, hogy például hol van szükség egy újabb kutyafuttató kialakítására.
– Hány háztartásba küldtek dokumentumot és eddig milyen arányban érkeztek vissza?
– Összesen 70 ezer pécsi háztartásba küldtük ki az ebösszeírási kérdőíveket a Magyar Posta Zrt. segítségével, mert szerettük volna, hogy a nyomtatvány mindenkihez eljusson. De fontos elmondani azt, hogy a kérdőívet csak az ebtartóknak kell kitölteni, aki tehát nem tart kutyát, annak nincs adatszolgáltatási kötelezettsége. Eddig azonban a három évvel ezelőtti ebösszeíráshoz képest, még csak a kérdőívek negyede érkezett be.
– Mi lehet az alacsony részvételi arány oka?
– Ennek okát abban látom, hogy a jelenlegi járványhelyzetben az emberek kevesebbet járnak a hivatalokba, illetve a hivatalos ügyeiket is csak akkor intézik, ha azt feltétlenül szükséges. Ez meglátszik abban is, hogy személyesen is kevesebben keresik fel a Hatósági Főosztály ügyfélfogadását, illetve abban, hogy az előző évekhez képest postai úton is kevesebb kérelem érkezik; például az ebtartók is inkább elektronikus úton küldik be a kitöltött nyomtatványokat.
– Megismétlik az ebösszeírást a járványhelyzet után, ha szükséges?
– Nincs részvételi limit, azaz nincs túl alacsony részvételi arány. Ezért nem tervezzük, hogy megismételnénk az ebösszeírást a járványhelyzet után. A december 31-ig beérkezett kérdőíveket fogjuk feldolgozni.
– Kell-e attól tartani, hogy bevezetnék az „ebadót”?
– A közeljövőben sem kell attól tartani, hogy az önkormányzat bevezetné az ebadót, mert erre irányuló szándék az elmúlt években sem volt és most sincs.
Ha valaki nem kapta meg a kérdőívet, vagy újabbat szeretne beszerezni, akkor letöltheti azt az önkormányzat honlapjáról IDE KATTINTVA, vagy a Polgármesteri Hivatal Kossuth téri épületében is átveheti azt.
A kitöltött kérdőívet személyesen, postai úton, elektronikus levélhez csatolva, továbbá iForm űrlap kitöltésével is vissza lehet juttatni a Hatósági Főosztály részére 2020. december 31. napjáig.
Kiemelt képünk illusztráció.