Három pécsi nő, három élethelyzet, három különböző munkakör. Egy valami azonban közös bennük: mindannyian a média, a kommunikáció valamely területén tevékenykednek, változatos, izgalmas és kihívásokkal teli feladatokat végeznek De vajon mi a titka a sikerüknek és hogyan boldogulnak az élet egyéb területein?
[box title=”Kasza Anett, szóvivő, Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság”]A katasztrófavédelem a tűzoltóság és a polgári védelem összevonásával alakult meg Magyarországon 2000. január 1-jén. Ekkor a két elődszervezet országos és megyei szintjénél következett be az integráció, a helyi szinteken továbbra is egymástól különálló szervek működtek. Majd 2012. január 1-jén a katasztrófavédelemnél teljes egészében megtörtént az összeolvadás. Ennek eredményeként a hivatásos önkormányzati tűzoltóságok megszűntek. Helyettük hivatásos tűzoltó parancsnokságok jöttek létre, melyek a katasztrófavédelmi szerveként működnek tovább. A szervezet jelenleg három területen lát el feladatokat: tűzoltósági, polgári-védelmi és úgynevezett iparbiztonsági szakterületen.
– A katasztrófahelyzetek, tűzesetek, balesetek olyan események, amik bár sokszor tragikusak, neked mégis az a feladatod, hogy a sajtót értesítsd és kellően tájékoztasd ezekről a történésekről. Hogyan lehet ezt jól csinálni?
– Mindig minden eseményt több szemszögből is átgondolok, mielőtt bármilyen közleményt is kiadok. Az elsődleges feladatom, hogy kommunikáljam a megye tűzoltóinak munkáját és tájékoztassam a lakosságot a sajtó útján az eseményről. De emellett soha nem tévesztem szem elől, hogy például egy a balesetben elhunyt személy hozzátartozói is olvashatják az általam készített közleményt, vagy megnézhetik a helyszínen készített fényképeket. A hivatástudat mellett fontosnak tartom az empátiát, ezért mindig az „arany középútra” törekszem. Ami persze néha nem könnyű feladat…
– Nőként szinte kizárólag férfiak között dolgozol, hogyan sikerült kivívnod a tiszteletüket?
– A szóvivői munkám során előnyömre vált, hogy korábban szakmai osztályokon dolgoztam, és jelenleg is végzek hatósági munkát. Ennek köszönhetően nem „csak úgy” elmondok egy szöveget, hanem ismerem annak a hátterét, és a felmerülő kérdésekre is válaszolni tudok. A férfi munkatársaim elismerését legfőképpen ennek köszönhetem.
– A közeljövőben terveztek családalapítást a férjeddel?
– Egyelőre még tanulok, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskolájában, így a családtervezés még várat magára. A férjem Pécsett tűzoltó, nagyon megértő és türelmes, amire néha szükség is van, hiszen a 24 órás készenlét miatt előfordul, hogy lemaradok fontos családi eseményekről. Úgy vélem, csak akkor lehet valaki sikeres a munkájában, ha biztos hátországa van, szerencsére nekem ez megadatott. Cserébe én is igyekszem a kedvében járni, éppen ezért a napokban Pécsről Hosszúheténybe költözünk, ahol végre ő is élhet egy kicsit a hobbijának, a lovaglásnak.[/box]
[box title=”Takács Nikolett, producer, Art Vader Motion”]Az Art Vader csapata image- és vírusfilmeket, kampányokat, animációkat, riportokat, videós meghívókat, prezentációkat készít, de elsősorban az online reklámfilmek gyártására szakosodtak. A projekteket az ötlettől kezdve a megvalósuláson át egészen a megosztásig végigviszik. Fiatal kollégáik állandóan nyomon követik a technikai vívmányokat, újdonságokat.
– Egészen pontosan mi a feladatod a cégnél?
– Kutatok, kérdezek, tárgyalok, előkészítek, szervezek, riporterkedem. Budapest és Pécs között ingázom, de a célom, hogy itt a városban is legyenek megrendelők, akiknek ugyanolyan filmet lehet készíteni, mint egy neves pesti cégnek. Jelenleg épp azon dolgozom, hogy egy olyan technikai újdonságot ismertessek meg a pécsi vállalkozásokkal, aminek segítségével egy okostelefonos alkalmazással például egy újságcikket, egy étlapot, de akár egy névjegykártyát beszkennelve, videó formájában „életre kel” az információ.
– Nem kevés kreativitást igényel a munkád. Kisgyermekes anyukaként is szükséged van erre a képességre?
– Én azt szoktam mondani, hogy azóta vagyok igazán kreatív, mióta a gyermekem megszületett. Rengeteg dolgot és élethelyzetet kell kezelni, és a lehető leghatékonyabban megoldani. Mondok egy példát. Nemrég otthon kellett maradnom a kislányommal, mert lebetegedett és nem tudott bölcsibe menni, nekem viszont dolgoznom kellett. Éppen egy komoly ügyféllel tárgyaltam telefonon, és egy vadonatúj technológiának a működéséről beszéltem neki, közben pedig báboztam a kislányomnak, nehogy belekiabáljon a telefonba. Szerintem minden anyuka nevében mondhatom, hogy ez az igazi kreativitás!
– Korábban híradós szerkesztőként, riporterként dolgoztál, ami egy másik műfaj. Mi az, ami mégis közös a jelenlegi és a korábbi munkádban?
– Sokkal több a hasonlóság a két szakma között, mint első látásra tűnhet. A híradós anyagoknak és a kampányfilmeknek, reklámoknak is az a céljuk, hogy eljuttassanak a nézőkhöz valamilyen információt. Mindezt tömören, lényegre törően kell tenniük, hiszen csak 1,5 perc, vagy még annál is kevesebb idő van az egészre. Ennyi idő alatt kell elérni, hogy a nézőben történjen valami, hogy megértse, mit akart közvetíteni az a híradós anyag vagy éppen reklám. Az emberek 70%-ban a képekből nyerik az információt, szóval ha egy reklám jó, akkor ennyi időnek elegendőnek kell lennie.[/box]
[box title=”Németh Krisztina, ügyféligazgató, Ferling PR”]A Ferling PR egy több mint 20 éves tapasztalattal rendelkező stratégiai tanácsadással és marketingkommunikációval foglalkozó cég, mely hosszú évek óta a magyarországi pr ügynökségek toplistájának élvonalában foglal helyet. A pécsi székhelyű vállalkozás profilja igen széleskörű, többek között sajtókommunikációval, promóciókkal, rendezvényszervezéssel és online marketinggel foglalkoznak.
– Mit szeretsz a legjobban a munkádban?
– Tulajdonképpen a munkám egyben a hobbim, szóval nem nagyon van olyan része, amit ne szeretnék, a változatosságát, mozgalmasságát kedvelem leginkább. Ritka az, hogy órákat ülök egyetlen feladat felett, mert közben csörög a telefon, jön egy újabb email, ezért „ugrálni kell” a projektek között. Másnak ez talán megterhelő lenne, de engem ez feldob, ez éltet. A pörgős, aktív személyiségemhez rendkívül jó választás volt a kommunikációs terület.
– Meglehetősen pörgősek, mozgalmasak a napjaid. Milyen praktikákat alkalmazol, hogy a szabadidődben ki tudj kapcsolni?
– Szerencsére nem vagyok idegeskedős típus, aki egy munka miatt éjszakákat nem alszik, és nézi a plafont. Ha átlépem az otthonom küszöbét, akkor félreteszem a munkahelyi gondokat, feladatokat. Ettől függetlenül megvannak a módszereim arra, hogyha nem muszáj, ne dolgozzak otthon. Nem nézem meg az emaileket és az okostelefonomon is kikapcsoltam mindenféle hangjelzést. Egyedül azt jelzi a mobilom, ha hívnak. Persze előfordul, hogy szorít a határidő egy projekt miatt, ilyenkor éjszaka is dolgoznom kell, de ez ritka, inkább megpróbálom jól beosztani az időmet.
– A munkád miatt neked mindig naprakésznek kell lenned, a cégetek korszerű kommunikációs technológiákkal dolgozik, jelen vagytok a közösségi médiában stb. A saját gyermekeidet mennyire engeded be ebbe a világba?
– A kislányom hét, a fiam tíz éves, akiknek felnőtt korukra valószínűleg profi szinten kell majd használniuk a különféle elektronikai eszközöket. Ez tehát azt jelenti, hogy nem lehet és nem is kell őket távol tartani ettől a világtól. A fiam számítástechnika szakköre jár, így ő már ismerkedik az internet világával, és sok online házi feladatot kapnak az iskolában. A lányom egyelőre csak szórakozásra használja a számítógépet. Egyébként szerencsém van velük, mert bár mindkettejüknek van mobiltelefonja, nem nagyon köti le őket, sokszor feltölteni és bekapcsolni is elfelejtik. A közösségi oldalakon való regisztrálásukat nem fogom tiltani, mint ahogy általában semmit sem tiltok; inkább véleményt mondok, terelgetem őket. Fiam osztálytársai közül már többen regisztráltak a legnépszerűbb közösségi oldalra, így előbb-utóbb ő is ott lesz, de egyelőre nem izgatja a dolog.[/box]