Véget ért a nyári szünet, a legtöbben visszatértek a munkahelyükre, elkezdődött az iskola. Szeptemberre jelentősen megnövekedett forgalom, az ilyenkor megszokott akadozó közlekedést pedig a város több pontján zajló útfelújítások is nehezítik. De azért van, amit tehetünk a kígyózó kocsisorok kialakulása ellen! Pécsi autósoktatók segítségével adunk pár ötletet!
A legtöbb európai országhoz hasonlóan nálunk is a közlekedés íratlan szabályai közé tartozik a cipzár-elv. Mégis kevesen alkalmazzák, netán nem is tudják, mi az, pedig ugyanolyan egyszerű, mint a jobbkéz-szabály (bár akadnak, akik azt sem tartják be).
Pálfy Balázs gépjárművezető-szakoktatót kérdeztük arról, Pécsen mik a tapasztalatai. Elmondta, nem tudja, a közlekedők ismerik-e a módszert, de szerinte őket, tanulóvezetőit be szokták engedni, és bizony tanítja is nekik az elvet. A cipzár-elv lényege, hogy a továbbhaladó sávban autózó beenged maga elé egy járművet a megszűnőből, majd ugyanígy tesz a mögötte érkező és az őt követő is, és így tovább.
Ahol jól csinálják, kisebb dugók alakulhatnak ki.
Felhívta a figyelmet, hogy B kategóriás jogosítvánnyal segédmotorral is lehet közlekedni, és a motorkerékpár az álló autóoszlopnál egészen a sor elejére tud menni – de nagyon fontos, csak amíg áll a sor! Így a motorosoknak nem kell megvárniuk, míg a torlódás megszűnik.
A Magyar Közút egyébként már külön táblát is gyártatott – sőt, Pécsen is lehet vele találkozni a Makay úton lévő körforgalom előtt, Szigetvár irányában – a kulturált és együttműködő közlekedés elősegítése érdekében. Svájcban pedig 2021 óta komoly pénzbírság jár azoknak, akik nem alkalmazzák – írta egy korábbi cikkében a közlekedésbiztonság.
Az egyik probléma a pécsi oktató szerint, hogy sokan nem tudják, mi a teendő, ha dugóba keverednek. Kifejtette: attól, hogy beengedünk valakit, nem érünk (sokkal) később haza, próbáljunk empatikusabbak lenni, mindannyiunk érdeke, hogy minél előbb otthon lehessünk.
– Ezt szem előtt tartva kellene alkalmazni a cipzár-elvet, nem kell 100 kocsit beengedni, csak egyet-egyet. És ez a másik oldalról is érvényes, ne akarjon befurakodni úgy több ember, hogy csak egynek volna hely. Egy innen – egy onnan, felváltva, nem hirtelen terhelve egy oldalt – mondta. Emellett érdemes kerülni az erőteljes gyorsításokat, mert azokat nagy lassítás fogja követni, ami szintén megakasztja a forgalmat – fűzte hozzá.
Hábel Olivér pécsi autósoktatót is megkérdeztük arról, szerinte hogyan lehetne enyhíteni a dugókon, meglepő választ adott: kerékpár-kerékpár-kerékpár. Vagyis akik tehetik, letehetnék a kocsikat, illetve mint mondta, be lehetne vezetni azt is, amit anno Budapesten is megvalósítottak: egyik nap a páros, másnap a páratlan rendszámú autók közlekedhetnének. Vagy például ott van a telekocsisáv (carpool lane) jelensége, melynek igénybevétele alapvetően a járműben ülők számához van kötve, és hasonlóan a buszsávhoz, csak azok a személyautók használhatják, amelyben minimum két személy tartózkodik.
Pécsen egyébként több törekvés is van a környezetkímélő közösségi közlekedés irányába: több e-busz is közlekedik a városban, nem pici pluszt jelent a Bicibusz kerékpáros program, illetve már tesztüzemben vannak az új e-rollerek is.