Bizonyára sok pécsi látta már a városban cirkálni azt a furcsa, fémvázas elektromos motort, melynek oldalába a „Big Boy” feliratot marták. Ez az elektromos hajtású motorok közül teljesítményében és megjelenésében is bőven kiemelkedő járműcsoda pedig Pécs újabb büszkesége, hisz a városban készül, manufaktúra-jelleggel, és bizony már egész Európa rápörgött.
Mostanában egyre gyakrabban látni azt a meglepő külsejű, fémvázas, méretes kerekeken hangtalanul guruló nagymotort, melyet a városlakók, és a turisták is rendszeresen tágra nyílt szemekkel bámulnak. De mit is lehet tudni erről a remek gépről?
A „Big Boy Bike” Tukora András agyszüleménye, aki egy pécsi elektromos átépítésekkel és építésekkel foglalkozó cég tulajdonosa. Fő profiljuk az a középkategóriás benzines autók elektromossá alakítása, a motor ötlete pedig érdekes módon onnan ered, hogy Tukoráéknak a céges dolgok intézéshez jól jött volna egy olyan jármű, mellyel a városban is könnyen, kellemesen tudnak furikázni. Ha pedig már úgyis elektromos autókat készítenek, miért ne építettek volna maguknak egy elektromos motort?
Elkészült hát a Big Boy motor, amit aztán rendesen meg is csodáltak itthon, és világszerte is, mivel Tukoráék különböző autós kiállításokon, eseményeken is ezzel mozogtak. A láthatóan népszerű motort pedig értelemszerűen elkezdték gyártani is.
A vagány külsejű járgány hátsó kerekében egy szénkefe nélküli villanymotor duruzsol, legnagyobb nyomatéka 150 Nm. Mindössze 4 kopó alkatrész van benne (2-2 csapágy elől és hátul), így tehát karbantartási költsége lényegében alig van. A teljesítménye 1500 töltési cikluson belül nem csökken, erre a cég garanciát is vállal. Egy töltéssel egyébként 200 kilométert meg lehet tenni (a töltési idő maximum 2 óra), ez tehát azt jelenti, hogy ez a motor szervizelés nélkül 300 ezer kilométert is meg tud tenni jó esetben. Mindez pedig eddig elektromos motorral nem volt lehetséges.
A maximális sebessége 140 km/h, de Tukora hangsúlyozta, hogy ezt a sebességet nem érdemes kihozni a járgányból, mert a gumik sem és a rugózás nélküli váz sem bírják, épp ezért gyárilag le is korlátozzák a sebességet, itthon például 70-80 km/h-ra.
A speciális, mesterségesen öregített, repülőgépiparban használt alumínium vázas gép formáját magas nyomású vízzel vágják ki (erre egy pécsi céget szerződtettek), és mindössze 50-55 kilót nyom. Az 5 főt számláló cég egyébként manufaktúra-jelleggel készíti a motorokat, egyszerre mindig csak egyet. Egy ilyen kétkerekűt 3-4 nap alatt dobnak össze, havi szinten 4-5 darabot adnak el, és általában 8 hónapra előre be vannak táblázva. Ennél a pontnál pedig már bizonyára mindenki azt akarja tudni, hogy mégis mennyibe fáj egy ilyen remek motor? Nos, 6000 euró, azaz nagyjából 1 millió 800 ezer forint.
Többek között Tukora ezért sem ad el Magyarországon a „nagyfiúkból”. Svájc, Norvégia, és Oroszország viszont viszi őket. A másik probléma a hazai forgalmazással az, hogy ugyan nagy nehezen be tudták soroltatni robogó-kategóriába, ez a motor azonban egy kismotornál jóval többet tud és többet bír. Épp ezért nem feltétlenül éri meg neki itthon eladni pár darabot azoknak, akik egyáltalán meg tudják maguknak engedni a csúcsjárgányt.