A június 21-ei közgyűlésen adták át az Aidinger János-díjat, Pécs közszolgálati díját Petren Ferencné Németh Katalin óvodapedagógus, az önkormányzat oktatási intézményeinek irányításával kapcsolatos feladatok volt szakmai tanácsadója részére négy évtizedes óvodapedagógiai és köznevelési munkájának elismeréseként. A díj átvétele után beszélgettünk hivatásáról és az óvodapedagógia szerepéről a gyerekek életében.
– Miért döntött úgy, hogy óvodapedagógiával, óvodásokkal szeretne foglalkozni?
– Már gyermekkoromban is nagyon szerettem a gyerekeket, a társaimat. Emellett mindig is emberekkel szerettem volna foglalkozni, ez a korosztály pedig közel állt hozzám az egész pályám során.
– Mit gondol, miért fontos az óvodában kiemelten foglalkozni a gyerekekkel?
– Számomra azért fontos az óvodás időszak, az óvodás kor, mivel ekkor a szülők tulajdonképpen a szemük fényét, a kisgyereküket másra bízzák. Az óvodapedagógusok megfelelő felkészültsége, a tudásuk és annak jó alkalmazása, az óvodák infrastruktúrája ezért kiemelt szerephez jutnak abban, hogy a gyermekek fejlődése biztosított legyen a szülők jelenléte nélkül is, akik így nyugodtan tudnak dolgozni.
– Ön szerint milyen egy jó óvodapedagógus?
– Nehéz kérdés ez. Nyilván sok mindent meg lehet tanulni, de egy jó óvodapedagógus igazi ereje a személyiségében rejlik. Nagyon fontos az empátia, a segítőkészség, az együttműködés, a tolerancia, és sokáig lehetne még sorolni.
– Véleménye szerint a pécsi óvodák milyen szintet képviselnek az országban?
– Intézményfenntartói munkám során mindig igyekeztem arra törekedni, hogy a városvezetés munkáját segítsem azzal, hogy az óvodákban mind a személyi, mind pedig a tárgyi feltételek a feladatok ellátáshoz biztosítottak legyenek, hogy szakszerűen, törvényesen, jogszerűen, hatékonyan és gazdaságosan működjenek ezek az intézmények. Én úgy érzem, hogy ez sikerült, hiszen a mai napig újulnak-szépülnek az óvodák, az óvodapedagógusok felkészültsége országos szinten is kiemelkedő, a férőhelyek pedig biztosítottak. Bátran és büszkén állíthatom, hogy példaértékű a pécsi óvodapedagógiai munka.
– Miről szól az óvoda, mik azok a képességek, tudásformák, amiket itt meg kell tanulniuk a gyerekeknek?
– Az óvodában a legfontosabb a játék, mivel játék közben, utánzással a gyerekek sok mindent megtanulhatnak, ami ahhoz szükséges, hogy iskolaéretten ülhessenek be az általános iskolák padjaiba. Az együttműködés, a szocializáció egyértelműen az óvodákban kezdődő képességek.