Bár még kicsit várnunk kell, várhatóan több tízmilliárd forintot költhet el hazánk a következő években a dunántúli vasúti pályák fejlesztésére. Mindez gyorsabb közlekedést tesz lehetővé Pest és Pécs között, de a Balaton partjára is gyorsabban juthatunk el.
A kormány nemrég döntött úgy, hogy a jövőben az uniós források tekintetében prioritást élvezhetnek a vasutat érintő fejlesztések. Évtizedes lemaradásokat kell ugyanis bepótolni a legforgalmasabb hazai pályaszakaszokon. A fejlesztések a Pécsről utazókat is markánsan érintik majd, hiszen a főváros és a megyeszékhely között, valamint Pécs és a Balaton között futó szerelvények alatt is modernizálják pár éven belül a pályaszerkezetet.
– A tervezett fejlesztések eredményeképpen a vasúti közlekedés szolgáltatási színvonala nő, versenyképes alternatívát nyújtva a közúti közlekedés mellett úgy kényelemben, eljutási időben, mint megbízhatóságban – közölték a Nemzeti Fejelsztési Minisztérium sajtóosztályán azt firtató kérdésünkre, miként érintik a tervek Pécset és Baranyát.
– Az a cél, hogy a menetidő legalább 30 perccel csökkenjen Pécs és a főváros között, emellett a vasúti közlekedés színvonalának emelését is el kívánjuk érni. Azt szeretnénk, hogy kiszámíthatóbb és biztonságosabb legyen a közlekedés – közölték.
A tervezett beruházások a Budapest-Pusztaszabolcs-Dombóvár-Gyékényes, valamint a Kaposvár és Fonyód közötti szakaszokat is érintik majd. Előbbi a pesti IC-k menetidejét faraghatja le, utóbbi pedig a nyári szezonban rendkívül népszerű, Pécs és a Balaton-parti települések között haladó „fürdőjáratot” kapcsolhatja magasabb sebességi fokozatra. Ismert: a mai viszonyok között három óra kell a vonatnak ahhoz, hogy megtegye a Pécs és Fonyód közötti 150 kilométeres távot.
Emellett a sima gyorsvonatok menetidején is faraghatnak, ha Pécs és Szentlőrinc között a mai egy helyett két sínpár fut majd. Ezek megvalósíthatóságát – ahogy a többi fejlesztés részleteit is – hatástanulmányokkal kutatják a következő időszakban. Hogy pontosan mekkora összeget hívnának le az EU-tól, az is ettől az átfogó tanulmánytól függ, azonban mindenképpen több tízmilliárd forintról lesz szó szakaszonként, a végösszeg akár a százmilliárd forintot is meghaladhatja a Pécset érintő szakaszokat tekintve.
– A menetrend szerint a prioritások meghatározását követően engedélyezési terv készítésére írunk ki közbeszerzést várhatóan 2014 első negyedévéig; ezt követően indulhat meg a kivitelezés – nyilatkozták lapunknak a tárcánál.
[frame]
Keleti kényelem…
A december 9-től élő új menetrend szerint már a Keleti pályaudvarra futnak be a Pécsről induló IC-k és onnan is érkeznek. Bár olvasóink szinte mindegyike kiakadt ezen, a MÁV azzal magyarázta mindezt, hogy a Déli pályaudvar jövőre zsúfolttá válik. A változtatás tízperces menetidő-növekedést hoz, azaz három óra kell a fővárosi táv leküzdéséhez majd. A részletekről egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk, az új menetrend pedig IDE kattintva érhető el.
[/frame]