A pedagógusoknak, igazgatóknak minden tanévben túl kell majd esniük a folyamaton, melynek nagy a tétje: a gyengén teljesítők anyagilag is rosszul járhatnak – értesült a Népszava.
A lap információ szerint rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben, amellyel a pedagógusok és az intézményvezetők munkáját vizsgálnák.
Az ellenőrzést jelenleg főként külső értékelésekkel, az Oktatási Hivatal által szervezett minősítési eljárással, és a tanfelügyelettel végzik, de most ezeken is változtatnának, hogy nagyobb hangsúlyt kaphasson a belső ellenőrzés, amit a pedagógusok esetében az intézményvezetők, az igazgatóknál pedig a fenntartók végezhetnek el.
A cél a pedagógusok ösztönzése a „minőségi munkavégzésre”: az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ám akik nem úgy teljesítenek, levonásokra is számíthatnak – közli a Népszava.
A tanév elején három teljesítménycélt kell majd megfogalmazniuk – a tanárok számára például versenyek, programok, események szervezése, intézményvezetőknél: a lemorzsolódás csökkentése, a nyelvvizsgával rendelkezők számának növelése –, mindenki 100 pontot kaphat az értékelés során. Az átlag feletti teljesítményt a legjobb 20 százalék érheti el (ők kaphatnak plusz anyagi elismerést), az alsó 20 százalék teljesítményét pedig átlag alattinak értékelnék (tőlük akár pénzt is elvonhatnak).
A kidolgozás alatt lévő koncepció emellett általános elvárásokat is felsorakoztat arról, mit lehet „ideális” munkának, hozzáállásnak tekinteni.
A tanárok esetében például:
- Tekintse közszolgálatnak a nevelést-oktatást, melynek célja „a magyar nemzet fejlődése, gyarapodása”.
- Tartsa be az etikai elvárásokat, „viselkedésével, megjelenésével az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét erősítse”.
A jó igazgató pedig az, aki például az általános szabályokhoz és a fenntartói elvárásokhoz igazodva tervezi, koordinálja az iskolai munkát.
A személyes teljesítménycélok elérése mellett a pedagógusoknak tíz, az intézményvezetőknek nyolc kompetenciaterületen is meg kell majd felelniük.
A tanároknál ezek:
- eredményesség és hatékonyság;
- terhelhetőség;
- pedagógiai és szakmai minőség;
- gyerekek, tanulók megfelelő és rendszeres értékelése;
- munkafegyelem, határidők betartása;
- kommunikáció, szakmai együttműködés;
- tehetséggondozás, felzárkóztatás;
- kapcsolat a szülőkkel, családokkal;
- motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás;
- valamint egy egyedi intézményi értékelési szempont a helyi sajátosságok figyelembevételével.
Az igazgatóknál az iskola eredményessége, fejlesztése, a gazdálkodás hatékonysága, vezetői kommunikáció és irányítás, motiváció, a szülőkkel, családokkal és a fenntartóval ápolt jó kapcsolat a szakmai eredményesség mutatója – foglalta össze a lap.
Az új belső értékelési rendszer miatt átalakulna a minősítési rendszer is, a minősítést csak a gyakornokoknak tennék kötelezővé a Pedagógus I. fokozatba lépéskor, a Pedagógus II. fokozatba lépés önkéntes lenne. Ez gyakorlatilag az életpályamodell módosítását jelentené – tette hozzá a 24.hu.