Az ismert reklámdalokat dúdoló kisgyereknek valószínűleg fogalma sincs arról, mekkora mumus leselkedik rá. A marketing ugyanis az esetek nagy részében az ártatlan porontyokat célozza meg. A folyamat közel sem veszélytelen, megmondjuk miért.
A televíziózás káros hatásairól korábban már írtunk, cikkünkből kiderült, hogy a pár hónapos bébiket lehetőleg távol kell tartani a tévétől. Egy német kutatók által végzett, 10.000 gyermeket vizsgáló felmérés kimutatta, hogy azok az apróságok, akik 3 éves kor alatt napi 3 óránál többet tévéznek, kevésbé helyesen beszéltek, kisebb a szókincsük és gyengébben teljesítettek olvasási, szövegértési feladatokban. Megnéztük, hogy mit „tartogatnak” a gyermekeknek a kifejezetten őket célzó reklámfilmek.
Milyen korban a legkárosabb?
A Médiatudor.hu szerint a kisbabák figyelmét többnyire csak a hang és a fényhatások kötik le. A totyogók a látottakat kezdik érteni, viszont nehezen értelmezik a hirdetéseket és hajlamosak utánozni azokat. Épp ezért leginkább a 3-5 éves gyerekek a legbefolyásolhatóbbak, hiszen ők a reklámokban elhangzó dalokat és mondókákat rigmus szerűen kántálják. Ennek oka, hogy a hasonló korú gyerekek nehezen tudják megkülönböztetni a hirdetéseket a mesétől vagy a valóságtól. Természetesen az, hogy a pici mennyit ért meg a reklámokból, függ attól, hogy hogyan értelmezi a világot, és függ az érzelmi és értelmi érettségétől is.
A nyolcévesek lassan kezdenek rájönni, hogy a reklámok által közvetített üzenetek többnyire hamisak. A 10-12 évesek pedig már könnyen megértik, hogy a hirdetéseknek nem szabad hinni – ám ennek ellenére tudat alatt a picik áhítoznak a reklámozott márka után.
A gyerekek hiszékenyek
– A tévékben futó marketingtevékenységek jelentős része a gyermekeket célozza. Hiszen nekik is van zsebpénzük és a szüleik vásárlásaira gyakorolt befolyásuk is jelentős – olvasható a magyar Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság honlapján. De ami még fontosabb, hogy a gyermekek a jövő fogyasztói, így a marketing előszeretettel címzi nekik a reklámokat. Ahogy már korábban említettük, könnyebb dolguk is van a hirdetések készítőinek, hiszen a csemeték fogékonyabbak a reklámokra mint a felnőttek, jobban elhiszik a közvetített üzenetet.
– Ha kedves a zenéje vagy jó az animációja a reklámnak, akkor a gyerekek felkapják a fejüket rá. Ezeket általában utánozni szeretnék, vágyat éreznek majd a kisautó vagy a csoki után – mondja Törőcsik Mária pécsi marketingprofesszor, aki szerint a szülő feladata, hogy ezeket a tartalmakat megszűrje.
A szülő is hibás lehet
A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint a reklámok egy része közvetlenül a picikre hat, a másik része pedig a szülő lelkiismeretére. Mivel a szülő jót akar, ezért a reklámok által közvetített „egészséges” terméket vásárolja meg a boltokban, anélkül, hogy mélyebben utánanézne, vajon az üzenet hány százaléka tartalmaz valós információt. A pécsi marketing professzor hozzáteszi, hogy a szülő abban is felelős, hogy idejében megtanítsa a gyermeknek, hogy a reklámokban látható tartalmak legtöbbször hamisak.
[note note_color=”#e69661″]
A Nemzetközi Fogyasztóvédelem (CI) Left wanting more tanulmánya szerint a gyermekkori túlsúly sok esetben a helytelen táplálkozásra vezethető vissza, aminek az elsődleges oka a gyermekeket célzó marketing.[/note]
Nem szabadna visszaélni
Egyes vélemények szerint nem szabadna visszaélni a gyermekek hiszékenységével, hiszen ők nem teljesen döntésképes polgárok. Ez az alapja a hosszú évek óta dúló vitának a fogyasztóvédők és a marketingszervezetek között. Ami a reklámokat illeti, országunkban önszabályozás működik, tehát minden reklámkészítő a saját hirdetéséért felel a Magyar Reklámetikai Kódex alapján.
Törőcsik Mária hozzátett: a hazai iskolákban vagy azok környékén nem lehet hirdetni. Az Önszabályozó Reklám Testület véleményezi továbbá Magyarországon a reklámok etikai tartalmait, hozzájuk bárki benyújthatja a kérelmet, hogy ellenőrizze hirdetését, illetve panaszt is tehet.
Természetesen nem kell rettegni a televíziótól, ha mértékletesen engedjük a gyerekünket a képernyő elé. Ebben segít a tévézzokosan.hu, mely összegyűjti a gyerek számára biztonsággal nézhető, erőszakmentes, érdekes csatornákat, értékes, színvonalas műsorokat és csokorba szedi a gyerekeket érintő káros tartalmakról szóló információkat.