A tartós műszaki cikkek magyarországi értékesítése 9,5 százalékkal nőtt 2014 negyedik negyedévében az előző év azonos időszakához képest, az összforgalom 178,5 milliárd forintot tett ki – derül ki a GfK Hungária piackutatásából.
A GfK hétfői közleménye szerint a fotó és az irodaeszközök kivételével mindegyik műszaki cikk szektor bővült, mindazonáltal a telekommunikációs szektor továbbra is a legnagyobb forgalmat generáló szegmens.
A háztartási nagygépek eladása értékben 30,4 százalékkal nőtt a negyedik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. Így összességében a teljes 2014-es év teljesítménye 22,2 százalékkal múlta felül az előző évet. A legnagyobb kereslet a szárítógépek iránt volt, megduplázva az előző év azonos időszakának eladásait.
A háztartási kisgépeknél a karácsony a legerősebb periódus, de az idei időszak már nem hozott olyan magas növekedéseket, az értékesítés mindössze 4,9 százalékkal múlta felül az előző évit. Ebben közrejátszik az is, hogy 2013 végén nagyon erős volt a forgalom. A szektor bővüléséhez leginkább a kávéfőzők, az olajsütők, és az elektromos fogkefék kétszámjegyű növekedése járult hozzá, ezzel szemben a vízforralók, a kenyérpirítók és a vasalók piaca jelentősen csökkent.
A telekommunikációs termékek értékesítése 21 százalékkal bővült. A közlemény kiemeli, hogy bár a hagyományos mobiltelefonokból még mindig sokat adnak el, az értékesítés súlya már jelentősen az okostelefonok irányába mozdult el, az utolsó negyedévben a teljes telefonpiac értékének 94 százaléka volt ilyen eszköz.
Az információs technológiai termékek piaca 2,9 százalékkal bővült 2013 negyedik negyedévéhez képest. Az eddig húzóerőnek számító tabletek szerepe csökkent, forgalmuk alig nőtt a vizsgált időszakban. A billentyűzetek és egerek eladása ugyanakkor kétszámjegyű emelkedést mutatott az utolsó negyedévben. Népszerűségük magyarázata a különféle elektronikai eszközök térnyerése (tablet, PC, okostévé), amelyek használatát jelentősen meg tudja könnyíteni egy külső billentyűzet vagy egér – írta a Gfk.
A hazai szórakoztató elektronikai piac stagnált, az értékesítési összforgalom 0,8 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben. A lapostévék azontúl, hogy a szektor legdominánsabb szegmense, piaci volumene kiemelkedő volt a többi kategóriához képest. Mindemellett a gyártók nagy hangsúlyt helyeztek a 4K (UHD – részletgazdag képernyőfelbontás) területre is 2014-ben és bár a piac még korai szakaszában jár, jelentős növekedés várható.
Az irodatechnikai eszközök piaca 12,5 százalékkal szűkült 2014 utolsó negyedévében. A csökkenés legfőbb oka a hardverek (nyomtatók és multifunkciós eszközök), valamint a kellékanyagok (festékpatronok és tonerek) értékesítésének visszaesése. Míg a nyomtatók átlagára közepes mértékben csökkent, addig a többi termékcsoportnál visszafogott áremelkedés látszódik.
Erőteljesen visszaesett a fotópiac is a negyedik negyedévben, 26 százalékkal kevesebb volt az értékesítés 2013 azonos időszakához képest.