Többségi tulajdonossá válva rövidesen beszállhat az állam a pogányi reptér működtetésébe. Másfél éve zajló, a pécsi önkormányzat jelenlegi vezetése által elindított folyamat zárulhat ezzel le, aminek a légikikötő jelentős fejlesztése a fő célja.
A Pécs melletti reptér állami tulajdonba vételét és fejlesztését szorgalmazza a Baranya megyei önkormányzat – adta hírül tegnap az MTI. Őri László, Pécs volt fideszes alpolgármestere, a megyei közgyűlés elnöke tartott erről sajtótájékoztatót, amire a PécsMa.hu-t nem hívták meg.
Őri szerint a reptér továbbfejlesztése a munkahelyteremtésben fontos szerepet játszhatna és a Paks 2 beruházást is támogatni tudná. A politikus elmondta, a megyei önkormányzat ezért is fordult azzal a kéréssel a kabinethez, hogy induljon meg a – jelenleg a pécsi és a pogányi önkormányzat birtokában lévő – létesítmény többségi állami tulajdonba vétele, amely annak kormányzati forrásból való fejlesztését alapozhatná meg.
Utánanéztünk, miért pont most tarthatott erről Őri sajtótájékoztatót. (A megyei önkormányzat a reptér területének nem tulajdonosa, sem a működtető Pécs-Pogányi Repülőteret Működtető Kft.-ben, sem a vagyonelemeket kezelő Air Horizont NKft.-ben nincs tulajdonrésze.)
A pécsi városházáról származó információink szerint másfél éve készíti elő a pécsi önkormányzat azt, hogy a reptér részben állami tulajdonba kerüljön, mivel szerintük jelenleg ez az egyetlen záloga a fejlesztésnek és a fenntartásnak. A kormányzattal folyó egyeztetések olyan előrehaladott stádiumban vannak, hogy őszre meg is történhet a változás a tulajdonosi struktúrában.
Fontos tudni a reptérfejlesztés kapcsán, hogy a fideszes önkormányzat 2016-ban felrúgta a Pécs és Pogány közti földhasználati szerződést. (A terület Pogányé, a korábbi megegyezés szerint Pécs a földhasználatért fizetett a községnek.) A pogányi önkormányzat perre ment. Péterffyék ezt a nem sok jóval kecsegtető helyzetet örökölték meg, de rendezték a viszonyt a reptér másik tulajdonosával, sőt, egy háromoldalú megállapodást is aláírtak tavaly ősszel.
Úgy tudjuk, a szakértők 10-11 milliárdos fejlesztést tartanak szükségesnek ahhoz, hogy a reptér a régió gazdaságát valóban ki tudja szolgálni, erre a két tulajdonos önkormányzatnak nyilvánvalóan nincsen pénze. A működtetésbe jelenleg a pécsi adófizetők 100-120 millió forintot tesznek bele évente, és ennek az összegnek csak töredéke folyik be bevételként, azaz masszív veszteséget termel a légikikötő. A cél a debreceni reptér szintjére fejleszteni a pécsit. Annak viszont a működtetése is sokkal többe, alsó hangon évi 500 millió forintba kerülne.
Úgy tudjuk, az állam 51 százalékos tulajdonrészt szerezne a reptérben, pontosabban az ahhoz kapcsolódó két cégben, így később nemcsak a fejlesztésre adna pénzt, hanem a működtetés költségeibe is beszállna.
Információink szerint az állami szerepvállalásról már a kormány elé került az előterjesztés, késő ősszel tető alá is hozhatják a felek az üzletet.