Ellephetik az utakat tavasztól a robogósok, hiszen januártól egy pár órás különbözeti felkészítés után B-s jogosítvánnyal is lehet vezetni 125 köbcentiméter alatti motorkerékpárokat. Az autósoknál a rutinvizsgát összevonják a városival.
Bár egyelőre akadnak még bizonytalanságok a járműoktatás területén, a pécsi autósiskolák vezetői szerint mindenképpen több ponton lehet számítani változásokra 2012-től. Egyrészt egyszerűsített képzési és vizsgáztatási eljárást vezet be a 125 köbcentis motorkerékpár vezetéséhez szükséges jogosítvány megszerzéséhez a járművezetők számára a szaktárca, másrészt az autóvezetőknél a rutinvizsga beleolvad a forgalmi vizsgába.
Mint azt Bódis Józsefné, az egyik közkedvelt pécsi autósiskola vezetője lapunknak elmondta, a végleges jogszabályokat még nem kapták készhez, a rendelet szerint az érvényes B kategóriás, azaz autó vezetésére alkalmas jogosítvánnyal rendelkező járművezetők számára egyszerűsített képzési és vizsgáztatási eljárást vezetnek be az A1 kategóriájú motorkerékpár vezetéséhez szükséges A1 jogosítvány megszerzéséhez.
Mint ismert ma csak az 50 köbcentis hengerűrtartalom alatti erőforrásokkal meghajtott segédmotorok vezethetők az autós jogosítvánnyal rendelkezők számára. Akik ennél nagyobb motorra álltak volna, több hetes képzésen kellett volna átesniük. A mostani módosítással az elméleti oktatás kötelező óraszáma ebben az esetben három, a járművezetési gyakorlaté két óra, a képzés tehát akár egyetlen délután alatt is elvégezhető. Ezt követően az elméleti vizsga mellett egy összességében 50 perces járműkezelési és forgalmi vizsgán kell bizonyítani az alkalmasságot a kismotorral való biztonságos közlekedésre.
Bódis Józsefné szerint a felkészülési idő relatív; szerinte a jelentkezőnek józan ítélőképességgel kell rendelkeznie, amikor a képzésre jelentkezik. Szerinte egy motort még életében nem vezető személy nem fog tudni ennyi idő alatt megtanulni két keréken biztonsággal haladni, ugyanakkor egy évek óta kisköbcentis járművön utazónak elegendő lehet a képzés. A kismotor-jogsi megszerzése minimum harmincezer forintba így is belekerül majd.
A másik fontos változás, hogy az autós képzésnél megszűnik rutinvizsga, azaz a forgalomba e nélkül is kivihetik a tanulót. Mindez Bódis Józsefné szerint azonban nem jelenti majd azt, hogy a tanulónak nem kell ismernie a gépkocsivezetés alapjait, s azt sem, hogy ne gyakorolhatna rutinpályán. A felkészültségéről pedig a forgalmi vizsgán ad számot tudásáról.
Az autósiskola vezetője elmondta, továbbra is rendelkezniük kell tanpályákkal, így a jövőben is ezen tanítják majd meg a kezdő vezetőket az alapvető feladatok végrehajtására. Megjegyezte ugyanakkor, ha ez a kötelezettségük megszűnne esetleg, az iskolák egy része kényszerből vagy a költségek csökkentése miatt kihalt parkolókban, külvárosi, kevésbé forgalmas helyeken taníthatja a autózni vágyókat. Hozzátette: a rutinvizsga elmaradása egyben az oktató felelősségét is növeli, hiszen így ő határozhat a tanuló „forgalomérettségéről is”.
Hogy a változások csökkentik-e az autósiskolák tarifáit, egyelőre nem tudni. Bódisné szerint eddig, s ezután is óriási lesz a verseny, a tanulóknak pedig érdemes lesz résen lenniük, hogy mit kapnak a pénzükért cserébe. Egy bizonyos azonban szerinte: a kötelezően előírt óraszám általában akkor sem elegendő, ha a tanuló az órák alatt valóban az idő 90-100 százalékát vezetéssel tölti; nem beszélve arról, ha gurulás helyett „elméleti tanácsokat” kell hallgatnia.