1 C
Pécs
szombat, november 16, 2024
KezdőlapAbszolut FérfiAki tolatva nyert az Alpokban Trabanttal

Aki tolatva nyert az Alpokban Trabanttal

Sági Endre ötven éve a pécsi autósport és a veterán autós-motoros társadalom „motorja”. 1969-től a Mecsek Rallye-k és a pécsi autós hegyiversenyek meghonosítója. A számítógépes kiértékelési módszert Magyarországon először, Pécsett az ő mérnökcsapata vezette be. Most múlt 80 éves, de visszavonulásról szó sincs, nemrég a Pécsi Volán Baráti Kör tiszteletbeli elnökévé választották.

Még a 80. születésnapján állította, hogy végleg visszavonul a szervezéstől, ám a napokban „lebukott”: épp gyorsasági szakasznak való utakat keresve autózott a Mecsek erdeiben, mikor felhívtuk. Az egykori hírneves Volán autós klub, illetve születésnapja előtt is tisztelegve legendás anekdotáiból válogattunk kettőt.

A Pécsi Volán Baráti Kör

Sági Endre 1973-tól Pánics Gyuri navigálásával, a Trabant 601-essel három Leoben-ARBÖ Rallye-n is kategóriát nyert,’75-ben pedig abszolút 10. helyre hozták a Trabit BMW-k, Opelek, Porschék és egyéb szuper járgányok között. A hazai ralizás őskorában a tuning, a radiál és a téli gumi még csak álom volt.

– Örültünk, ha román Viktória vagy jugoszláv Sava gumihoz juthattunk, álmodtunk a Barum bütykösröl és a Semperit választékról, ilyenünk persze sosem volt – mesélte Sági Endre. – Meghívtak minket az osztrák ARBÖ Rallye-ra, s hogy helytállhassunk, Trabantunk gyári diagonál gumijára egy barátunk bütyköket varázsolt. Amíg az Alpok „hirtelen” magasságait nem láttuk, nem is volt baj, de ott már csak kipörgött a kerék, s hullottak a futózott bütykök, nem haladtunk. Gyuri mentőötletére megfordultunk a Trabival és hátramenetben „száguldottunk” fel a hegyen, meglepetésünkre, kategóriagyőztesként végezve – mondta.

Csoportkép 1973-ból, balra a Sági-Pánics páros

Már a pályabejáráson egy garnitúra fékbetét, a versenyen pedig az összes ilyen pótalkatrészük elfogyott. Ausztriában viszont nem nagyon árultak Trabant-alkatrészeket, így azután Leobenből Pécsig, éjjel „lassított” menetben, kézifék-módozattal értek haza.

Egy másik történet is Ságihoz kapcsolódik. A Pécsi Tervező Vállaltnál dolgozott, Mischl Róbert igazgatása alatt, aki nagy érdeklődéssel figyelte és támogatta a ralisportot. Az ott működő számítógépes csapat (Kiss János és Balogh Zoltán) dolgozták ki elsőnek Magyarországon a számítógépes kiértékelési módszert.

– A nevezőket, elrajtolókat jó tizenöt méternyi lyukszalagra vittük fel. A számítógépes program feladatává vált a menetlevelek kiértékelése az indulási és érkezési adatok feldolgozásával, amelyekhez hozzáadtuk a gyorsasági szakaszok jegyzőkönyveinek indulási és célba érkezési idejét. A gép a különbséget értékelte és a névhez csatolta azt, az útvonalhibapontok összegzésével – mondta Sági.

– Nyomtatás előtt a lyukszalagot öt-hat kollégával a folyóson egyengettük, húztuk-vontuk, hogy a gép érzékelni tudja a rajta lévő adatokat és rakja sorba, hibapontok szerint az eredményeket. A teljes kiértékelési művelet a jegyzőkönyvek beérkezése és a menetlevelek leadása után kezdődött és kb. 12-14 óra alatt zajlott le. Amikor a rendezést Pánics Zolinak, közismertebb nevén „Csárlinak” át tudtam adni, már csak a kiértékeléssel foglalkoztam – mesélte.

Sági Endre Nagy Csabával az 50. Mecsek Rallye kiállításon

Sági keze alatt kialakult egy kis pécsi csapat, majd Győr, Salgótarján, Budapest versenyeire hívták őket „kiértékelni”, óvásra soha nem került sor, mert hiba nélkül dolgozott a Bálintné Gyöngyi, Bálint Éva, Ságiné Marika tagokból álló csapat.

[su_note note_color=”#36ffeb”]Sági Endre Pécsett született 1937-ben. Autós pályafutását 1967-ben kezdte Trabanttal, ügyességi versenyeken, majd a Subotica Rallye-n és a Pécsi Csillagtúrákon vett részt. 1967-ben a bajnokságba számító „Ki az ország legügyesebb autóvezetője” versenyen Trabantjával első helyezett lett. A Trabantok részére kiírt márkabajnokságban 1968-ban márkabajnokság OB-t nyert. 1969-től már csak a szervezésben vállalt feladatokat. A 2001-ben alakult Veterán Autóklub Magyarország szervezetében évente hatnapos túrát szervezett az 1945 előtti járművek részére.
2001-ben a „100 éves a Magyar Autósport” emlékplakettel ismerték el munkásságát. A veterános mozgalmat máig minden erejével támogatja.[/su_note]

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő