Sági Endre ötven éve a pécsi autósport és a veterán autós-motoros társadalom „motorja”. 1969-től a Mecsek Rallye-k és a pécsi autós hegyiversenyek meghonosítója. A számítógépes kiértékelési módszert Magyarországon először, Pécsett az ő mérnökcsapata vezette be. Most múlt 80 éves, de visszavonulásról szó sincs, nemrég a Pécsi Volán Baráti Kör tiszteletbeli elnökévé választották.
Még a 80. születésnapján állította, hogy végleg visszavonul a szervezéstől, ám a napokban „lebukott”: épp gyorsasági szakasznak való utakat keresve autózott a Mecsek erdeiben, mikor felhívtuk. Az egykori hírneves Volán autós klub, illetve születésnapja előtt is tisztelegve legendás anekdotáiból válogattunk kettőt.
Sági Endre 1973-tól Pánics Gyuri navigálásával, a Trabant 601-essel három Leoben-ARBÖ Rallye-n is kategóriát nyert,’75-ben pedig abszolút 10. helyre hozták a Trabit BMW-k, Opelek, Porschék és egyéb szuper járgányok között. A hazai ralizás őskorában a tuning, a radiál és a téli gumi még csak álom volt.
– Örültünk, ha román Viktória vagy jugoszláv Sava gumihoz juthattunk, álmodtunk a Barum bütykösröl és a Semperit választékról, ilyenünk persze sosem volt – mesélte Sági Endre. – Meghívtak minket az osztrák ARBÖ Rallye-ra, s hogy helytállhassunk, Trabantunk gyári diagonál gumijára egy barátunk bütyköket varázsolt. Amíg az Alpok „hirtelen” magasságait nem láttuk, nem is volt baj, de ott már csak kipörgött a kerék, s hullottak a futózott bütykök, nem haladtunk. Gyuri mentőötletére megfordultunk a Trabival és hátramenetben „száguldottunk” fel a hegyen, meglepetésünkre, kategóriagyőztesként végezve – mondta.
Már a pályabejáráson egy garnitúra fékbetét, a versenyen pedig az összes ilyen pótalkatrészük elfogyott. Ausztriában viszont nem nagyon árultak Trabant-alkatrészeket, így azután Leobenből Pécsig, éjjel „lassított” menetben, kézifék-módozattal értek haza.
Egy másik történet is Ságihoz kapcsolódik. A Pécsi Tervező Vállaltnál dolgozott, Mischl Róbert igazgatása alatt, aki nagy érdeklődéssel figyelte és támogatta a ralisportot. Az ott működő számítógépes csapat (Kiss János és Balogh Zoltán) dolgozták ki elsőnek Magyarországon a számítógépes kiértékelési módszert.
– A nevezőket, elrajtolókat jó tizenöt méternyi lyukszalagra vittük fel. A számítógépes program feladatává vált a menetlevelek kiértékelése az indulási és érkezési adatok feldolgozásával, amelyekhez hozzáadtuk a gyorsasági szakaszok jegyzőkönyveinek indulási és célba érkezési idejét. A gép a különbséget értékelte és a névhez csatolta azt, az útvonalhibapontok összegzésével – mondta Sági.
– Nyomtatás előtt a lyukszalagot öt-hat kollégával a folyóson egyengettük, húztuk-vontuk, hogy a gép érzékelni tudja a rajta lévő adatokat és rakja sorba, hibapontok szerint az eredményeket. A teljes kiértékelési művelet a jegyzőkönyvek beérkezése és a menetlevelek leadása után kezdődött és kb. 12-14 óra alatt zajlott le. Amikor a rendezést Pánics Zolinak, közismertebb nevén „Csárlinak” át tudtam adni, már csak a kiértékeléssel foglalkoztam – mesélte.
Sági keze alatt kialakult egy kis pécsi csapat, majd Győr, Salgótarján, Budapest versenyeire hívták őket „kiértékelni”, óvásra soha nem került sor, mert hiba nélkül dolgozott a Bálintné Gyöngyi, Bálint Éva, Ságiné Marika tagokból álló csapat.
[su_note note_color=”#36ffeb”]Sági Endre Pécsett született 1937-ben. Autós pályafutását 1967-ben kezdte Trabanttal, ügyességi versenyeken, majd a Subotica Rallye-n és a Pécsi Csillagtúrákon vett részt. 1967-ben a bajnokságba számító „Ki az ország legügyesebb autóvezetője” versenyen Trabantjával első helyezett lett. A Trabantok részére kiírt márkabajnokságban 1968-ban márkabajnokság OB-t nyert. 1969-től már csak a szervezésben vállalt feladatokat. A 2001-ben alakult Veterán Autóklub Magyarország szervezetében évente hatnapos túrát szervezett az 1945 előtti járművek részére.
2001-ben a „100 éves a Magyar Autósport” emlékplakettel ismerték el munkásságát. A veterános mozgalmat máig minden erejével támogatja.[/su_note]