A Magyar Turizmus Zrt. az alábbiakban kíván reagálni az egyik internetes lapban közölt cikkre – sajtóközlemény.
„A nemzeti turisztikai marketingszervezet a KSH vendégforgalmi adatainak ismeretében megalapozatlannak és indokolatlannak tartja a „bukás” kifejezés használatát a Pécs2010 EKF projekt turisztikai vonatkozását illetően. A KSH előzetes statisztikai adatai szerint ugyanis 2010-ben az Európa Kulturális Fővárosa címet viselő Pécsett a tavalyi évben a belföldi vendégéjszakák száma közel 13%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma pedig közel 75%-kal (!) emelkedett a kereskedelmi szálláshelyeken, ami összességében 28%-os növekedést eredményezett. Az EKF-projekt nélkül ilyen nagymértékű, az országos átlagot jelentősen meghaladó növekedés elképzelhetetlen lett volna, ráadásul abban az évben, amikor a gazdasági válságból való kilábalás még csak épphogy megkezdődött.
Mindez számokban: Pécsett 2010-ben összesen 238.145 vendégéjszakát töltöttek el a vendégek a kereskedelmi szálláshelyeken. Ebből belföldi vendégéjszaka 160.389, külföldi pedig 77.758 volt.
A pécsi vendégforgalmi eredményeket annak a fényében is szükséges vizsgálni, hogy a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) legfrissebb jelentésében, a nemzetközi turizmus mutatóiban bekövetkezett erőteljes javulásról beszél a 2010-es évre vonatkozóan. Az erőteljes javulás az UNWTO adatai szerint azt jelenti, hogy a világon a nemzetközi turistaérkezések száma 6,7%-kal növekedett az előző évhez képest, Európában 3%-os volt a növekedés, Közép- és Kelet-Európában 4,2%-kal, Magyarországon pedig az átlagot meghaladó mértékben, 4,8%-kal bővült a külföldi vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken.
A külföldiek körében legnépszerűbb magyar települések rangsorában Pécs a 2009. évi helyezéséhez képest 10 helyet előre lépve, 2010-ben már a 12. helyen szerepel!
Baranya megyében ugyanebben az időszakban a vendégéjszakák száma összesen 8,6%-kal nőtt, ami azt mutatja, hogy a kulturális fővárosi projekt nem csak a városban, hanem közvetlen és közvetett környezetében is éreztette hatását.
Az ugyancsak jelentős forgalmat bonyolító magánszálláshelyek adatait pedig még csak 2011 nyarán teszi közzé a KSH.
Nem szerencsés továbbá az egy év leforgása alatt ilyen jelentős vendégforgalom növekedést elért Pécset, azoknak a városoknak a forgalmához hasonlítani, ahol a jól ismert turisztikai motivációknak és vonzerőknek köszönhetően hagyományosan a legtöbb vendégéjszakát regisztrálják. Budapesten realizálódik például a külföldi vendégéjszakák több mint fele, azaz több mint 5 millió vendégéjszaka!
Az Európa Kulturális Fővárosa cím elnyerése nem feltétlenül jelent azonnali vendégforgalom-növekedést – bár Pécs esetében, mint láthattuk, 2010-ben jelentős bővülés figyelhető meg mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszakák számában.
Egy tanulmány szerint „1985-1995 között az előző évhez viszonyítva átlagosan 11%-kal növekedett a vendégéjszakák száma a kulturális fővárosokban, 1995 után pedig átlagosan 12%-kal.” (Pécsett 28%-kal!)
A kulturális vonzerők fejlesztése, a kínálat kvantitatív és kvalitatív jellegű bővítése azonban optimális esetben nem elsősorban a turisták elvárásainak minél magasabb szintű kielégítése érdekében történik, hanem főként a helyi lakosság életminőségének javítása, az adott város lakóhelyként való vonzerejének növelése végett – az élénk és barátságos atmoszférájú, gazdag kulturális kínálattal, vonzó épített környezettel rendelkező városok pedig látogatásra és visszatérésre ösztönzik a turistákat is.”
Az Ausztriából regisztrált vendégforgalom például háromszorosára nőtt az Európa Kulturális Fővárosa címet viselt Pécsen és környékén.
Ausztria legjelentősebb tesztújságja, a Gewinn Magazin a világ 20 legjobb turisztikai célpontja közé sorolta Pécset, olyan desztinációkkal egy lapon említve a magyarországi várost, mint például a Hawaii-szigetek, vagy Abu Dhabi.
Pécs sikere egész Magyarország sikere, ami nagyon komoly országos összefogás és munka eredménye, amelynek megkérdőjelezése az egész ország törekvéseinek alábecsülését jelenti.
A Magyar Turizmus Zrt., – stratégiai partnereivel és a turisztikai szolgáltatókkal összefogásban – az idei évben is folytatja a Dél-Dunántúli régió és természetesen Pécs népszerűsítésére irányuló munkáját mind belföldön, mind pedig külföldön, maximálisan számítva a hazai sajtó felelős együttműködésére.”