Bejelentették a szervezők a minap, hogy három esztendő után idén nem fogják megrendezni a Pécs Expót, mert nem volt rajta megfelelő mennyiségű haszon. Az iparkamaránál nem lepődtek meg a döntésen, mert úgy vélekednek, Pécsen – ahogy a legtöbb hagyományos vásárhelyszínen a világban – legfeljebb szakmai vásárokat érdemes már rendezni.
A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara titkára például azt mondja, hiába vették ki vastagon részüket az eddigi vásárok szervezéséből, látszott, hogy nincs megfelelő kereslet a vásárra. Kitért arra, hogy a szakmai rendezvények többségét a kamara szervezte évről évre, s tavaly például 50-60 kisvállalkozót vittek be a vásárra. Síkfői Tamás állítása szerint évente 5-7 millió forintot tett bele a szervezet a vásárba emberi erőforrás, szervezés tekintetében, például a pályaválasztási tanácsadóra buszokkal vittek gyerekeket.
Megkérdeztük a titkártól, hogy a kamara nem tudott volna-e anyagilag is komoly segítséget nyújtani a szervezőknek, tekintve hogy pécsi vállalkozások helyzetbe hozásával kecsegtetett a Pécs Expó. Síkfői szerint ugyanakkor így is óriási áldozatot vállaltak, a kamara költségvetése pedig szűkös; ezen túlmenően pénzügyi segítséget nem tudtak adni.
– Komoly gond a rendezvény megszervezésével kapcsolatban, hogy bebizonyosodott az, ez a műfaj sokkal inkább a múlté, mint a jövőé. Az általános expók kora az információáramlás felerősödésével, az internetnek köszönhetően lecsengett. Sem a kiállítók, sem a vásárlók nem igénylik úgy a találkozókat, mint 10-20 évvel ezelőtt – mondta a titkár.
Ez Pécs Expón is megmutatkozott szerinte, azon sok nyugdíjas vagy egyszerű érdeklődő vett részt, nem köttettek üzletek nagy számban. Emellett, tette hozzá, az ipari szereplőknek megvannak a saját vásáraik, az expót pedig a legkisebb, kevés forgalmat bonyolító kiállítók uralták.
Az ilyen vásárokból rengeteg szűnt meg Európa-szerte, a nagy hagyományokkal rendelkező expók tizede maradt csak életképes mára.
A szakember szerint a jövőben sokkal inkább az lenne a cél, hogy specifikus kiállítások verjenek gyökeret Pécsen.
– Akár egy környezetipari, akár egy egészségügyi szakvásár megszervezésében kellene összefogást elérni a helyi szereplőkkel. Egy-egy ilyen nemcsak a szűken vett térségből, de az országból vagy akár a nemzetközi színtérről vonzaná a kiállítókat és a látogatókat – mondta Síkfői.
A rendszerváltás környékén egy-egy Pécs Expó szinte az egyetlen nagy bemutatkozási lehetőséget biztosította a cégeknek a térségben, csak külföldről 150-200 kiállító érkezett, hat-nyolc szakmai programot bonyolítottak, látogatók tömegeit mozgósították.