Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország vezérigazgatója hosszabb interjút adott a Forbes-nak, amelyben elárulta, hogy miért drága a trappista sajt, és azt is, hogy a kormányzat nem nagyon foglalkozik a kereskedők panaszaival.
Az interjúban Heiszler elárulta, hogy láthatóan a vásárlóik nagy része elkezdett „lefelé vásárolni”, azaz egyre nagyobb a kereslet az olcsóbb árkategóriájú termékek iránt. Éppen ennek köszönhető szerinte, hogy a Spar saját márkás termékeiből is egyre több fogy.
Az üzletlánc magyarországi vezetője bevallotta, hogy bár tisztában van az áraikkal, mostanában egy-egy bevásárlás után ő is felhúzza a szemöldökét, amikor meglátja a végösszeget. Azt is elmondta, hogy az átlagos fogyasztói kosár mérete csökkent náluk az utóbbi időben. Bár értékcsökkenés még nem figyelhető meg – az infláció miatt –, de a megvásárolt termékek számában már érezhető a visszaesés.
Heiszler Gabriella a Forbes-nak adott interjúban arról beszélt, hogy az árstopban értintett termékek közül jelenleg a cukor és a csirkemell a problémás, e két terméknél ugyanis már jelentkeztek mennyiségi problémák az ellátási láncban. A vezérigazgató egy kérdésre válaszolva elmondta, hogy ha „panaszkodni” szeretnének a kormányzatnál, akkor általában miniszteri szinten fogadják őket, hogy meghallgassák, de nincs sok hatása az általuk elmondottaknak. Amikor a Forbes megkérdezte, hogy mi szokott lenni a kormányzati válasz az érveikre, Heiszler elég őszinte válasszal állt elő:
– Az, hogy nekik a választó a fontos, aki olcsón akarja venni a csirkemellet
– mondta a Spar-vezér.
Heiszler azt is elmagyarázta, hogy a trappista sajt egekbe szökő ára az árstopnak köszönhető. Mivel a 2,8 százalékos tej a hatósági áras, az 1,5-ös viszont nem, a forgalom a zsírosabb tej felé terelődik. Így a gyártók több tejzsírt vonnak ki a piacról, és a tejben adják az el a trappista helyett, emiatt megy fel meredeken a sajtok ára.
A vezető elárulta, hogy nagyjából 14 ezer alkalmazotta van a cégnek, de 5-600 fős munkaerőhiánnyal küszködnek. Főként fizikai munkásból van hiányuk, és elsősorban Budapest valamint Sopron környékén.
Az interjúból az is kiderült, hogy a kiskereskedelemben jelenleg középtávra nem lehet tervezni, az összes cég rövid távon – legfejebb fél évre előre –, és hosszú távon, tíz éves viszonylatban tervez. A Spar is igyekszik spórolni. Kevesebb oldalon jelennek meg az akciós újságjaik, az üzleteiben kevesebb biztonsági őr dolgozik, a csomagolóanyagok mennyiségéből is visszavettek. Az pedig már szintén eldöntötték, hogy a szokásos 21 helyett a téli időszakban 18 fok lesz majd az üzleteikben.