A könyvre egy internetes platformon, az Instagramon akadtam rá videó formájában. Részleteket láttam csak a könyv alapján készült sorozatból. Érdekesnek találtam a tartalmát, a mély érzelmeket, amiket sugároz, és kíváncsi lettem – írja Sudár Tímea tizenegyedikes tanuló könyvajánlójában.
Egy nap a könyvtárban jártam, és arra gondoltam, hogy keresek valami jó könyvet. Általában csak romantikus ifjúsági regényeket olvasok, más téma felé nem is hajlok szívesen. Rátaláltam erre a könyvre, amiről addig azt hittem, hogy nem is létezik, de nagyon megörültem, amikor láttam, hogy mégis. Jobban szeretem magam elképzelni a történetet, mint más képzelete által megalkotott képet nézni, szeretem én megkreálni a történet szereplőit és helyszíneit. Ez nem teljesen valósulhatott meg ebben az esetben, mivel már korábban láttam részleteket a sorozatból. Előny volt, hogy a regényben egy nap alatt játszódik a történet, amíg a sorozat tizenhárom részes, a tizenhárom okot tizenhárom részben mutatja be. Miről is szól ez a könyv? Mi az a tizenhárom ok? Elmesélem.
A történet egy tinédzserlányról szól, akit Hannah Bakernek hívtak. Miért csak hívták? Azért, mert öngyilkos lett. A sztori elején Clay egy csomagot kap. Feladó nem szerepel rajta, a csomag egy doboz, tele kazettákkal, pontosan tizenhárom kazettával. Mindegyik kazetta egy-egy emberhez szól, egy-egy olyan emberhez, akiknek köze volt az öngyilkosságához, akik a halálba vezették. Tizenhárom személy, tizenhárom ok volt arra, hogy ezt tegye. De kik/mik voltak azok? A könyvből megtudhatod.
Amire a történet felhívja a figyelmünket az az, hogy mennyire figyelmen kívül tudjuk hagyni azt, hogy a cselekedeteink milyen hatással vannak másokra. Egy szó elegendő ahhoz, hogy valakit padlóra küldjünk. Belegondoltatok már abba, hogy egy mondattal valakit el tudunk indítani a leejtőn? Vegyük tudomásul, hogy minden, amit teszünk, vagy kimondunk, hatással van másokra! Gondoljuk át a tetteinket, mielőtt még cselekszünk! Vegyük észre, ha valami nincs rendben azzal, amit tettünk, és próbáljunk meg változtatni rajta, próbáljuk meg jóvátenni!
Sudár Tímea – Pécsi Apáczai Csere János Általános Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészeti Iskola, 11.b