-0 C
Pécs
szombat, november 23, 2024
Kezdőlapne pipáld kiSzabálytalanságokra bukkant az ÁSZ a Jobbik gazdálkodásában

Szabálytalanságokra bukkant az ÁSZ a Jobbik gazdálkodásában

Kezdeményezte a Jobbik 2012. évi költségvetési támogatásának – egy a párttörvény tiltása ellenére elfogadott 106 ezer forintos névtelen adomány összegével történő – csökkentését az Állami Számvevőszék (ÁSZ), amely számos hibát tárt fel a parlamentbe 2010-ben bekerült ellenzéki párt 2009. és 2010. évi gazdálkodása törvényességének ellenőrzése során és továbbra is sürgeti a párttörvény módosítását.

A Jobbik a 2009. és a 2010. évi gazdálkodásáról szóló beszámolókat a párttörvényben előírt határidőn belül a Hivatalos Értesítőben közzétette, de a 2010. évi beszámolót a párttörvény előírása ellenére a honlapján nem hozta nyilvánosságra.

A beszámolók összeállításánál megsértették a számviteli törvényben szabályozott teljesség, valódiság, következetesség és lényegesség számviteli alapelveket, a beszámolók egyik évben sem mutattak megbízható és valós képet a párt gazdálkodásáról – állapította meg az (ÁSZ), amely szerdán küldte el az MTI-hez jelentése összefoglalóját.

A dokumentum rögzíti: a szervezeti egységek bevételei és kiadásai hiányosan szerepeltek a számviteli nyilvántartásokban és a beszámolókban.

Mint írták, a szervezetek mintegy 90 százalékának gazdálkodásáról semmilyen információval nem rendelkezett a Jobbik. A kedvezményes díjtételű ingatlanbérlet formájában kapott nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás értéke mindkét ellenőrzött évben hiányzott, a 2010. évi beszámolóban pedig a főkönyvi nyilvántartáshoz képest 1,1 millió forint összegű bevétel nem szerepelt.

A 2010. évi beszámoló 17,4 millió forint összeggel nagyobb kiadást tartalmazott, mint amit a bizonylatok és főkönyvek alátámasztottak, mert a beszámoló sorok adatait a számviteli törvény előírása ellenére nem a vonatkozó főkönyvi kivonatokból állították össze – olvasható az összefoglalóban.

Az ÁSZ közlése szerint a bevételi főösszegre vetített elszámolási hibák mértéke 2010-ben a bevételi és a kiadási oldalon egyaránt meghaladta a 2 százalékos átfogó lényegességi küszöb mértékét. A nem számszerűsíthető hibák miatt a 2009. évi beszámoló annak ellenére nem mutatott megbízható és valós képet a Jobbik gazdálkodásáról, hogy az ellenőrzés által feltárt hibák nem haladták meg az átfogó lényegességi szintet. Mindkét évi beszámoló specifikus lényeges hibát tartalmazott, mert a párttörvényben előírt értékhatárt meghaladó hozzájárulások, adományok nevesítése nem volt teljes körű, illetve a támogatásokat hibás összeggel közölték.

A számvevőszék kitért arra: számviteli szabályozását a Jobbik az előző ÁSZ-ellenőrzés felhívására módosította, de továbbra sem biztosították a számviteli törvény és a párttörvény szerinti beszámoló eltérése miatti összehangolást, valamint a szervezeti sajátosságok megjelenését.

Az ÁSZ – akárcsak a más pártokat illetően már nyilvánosságra hozott jelentéseiben – ezúttal is rámutatott arra: a szabályozási hibák egy része összefügg azzal, hogy a párttörvény vonatkozó melléklete szerinti beszámolómintához a jogalkotók magyarázatot, útmutatót nem készítettek, így ennek kitöltése pártonként – a kialakított számviteli politikának megfelelően – eltérő lehet, a minta a számviteli törvény rendelkezéseivel nem harmonizál, nem felel meg sem a mérleg, sem az eredménykimutatás követelményeinek. A szabályzatok nem feleltek meg teljes körűen a számviteli törvényi előírásoknak. A hiányosságok mindkét évben lényeges beszámolási hibához vezettek – tették hozzá.

Az összegzés szerint a Jobbik könyvvezetésében nem érvényesítették a számviteli törvényben szabályozott teljesség, valódiság, következetesség számviteli alapelveket. A számlarendben előírt analitikus nyilvántartásokat nem vezették teljes körűen és szabályos tartalommal, ezek a mulasztások lényeges beszámolási hibákat okoztak. A párt a használatra kiadott eszközökről, a szervezeti egységek a készpénzpénzforgalomról nem vezettek nyilvántartást. A nyilvántartási szabálytalanságok vagyonvédelmi kockázatot jelentenek.

Szabályszerű leltározást egyik évben sem végeztek – folytatódik a hiányosságok felsorolása. A számviteli törvényben előírt egyeztetéseket nem végezték el, az éves zárások nem voltak szabályszerűek. A pénztárban a bizonylatok kiállítását, a pénztár időszaki zárását a pénzkezelési szabályzat és a számviteli törvény előírásaitól eltérően végezték. A bizonylati elvet és fegyelmet sértette, hogy előlegszámla alapján számoltak el költséget, bizonylat nélkül írtak elő követelést, valamint másolati bizonylat alapján is könyveltek. A bizonylatok mintegy 4 százalékának megőrzéséről a számviteli törvény előírása ellenére nem gondoskodtak – tudatta az ÁSZ.

Közölte, a Jobbik saját bevételei szabályozatlan tagdíjfizetésből, egyéb hozzájárulásokból és adományokból, valamint kamatbevételekből álltak, az ellenőrzés részére átadott nyilvántartások szerint a vizsgált időszakban 106.008 forint névtelen adományt fogadtak el a párttörvény tiltó előírása ellenére.

A számvevőszék ezúttal is javasolta a közigazgatási és igazságügyi miniszternek, hogy kezdeményezze a párttörvény módosítását, a párttörvény és a számviteli törvény között évek óta fennálló, a pártok számviteli nyilvántartási és beszámolási rendszerét érintő ellentmondások megszüntetése érdekében. Javaslatot tett továbbá a nemzetgazdasági miniszternek a Jobbik 2012. évi költségvetési támogatásának – a névtelen adomány összegével történő – csökkentésére.

A párt elnökét felhívták arra, hogy megbízható adatokkal tegye közzé mindkét évi beszámolót a párttörvényben előírt módon, módosítsa a gazdálkodási sajátosságok és a számviteli törvény előírásainak megfelelően a számviteli szabályozásokat, a beszámolók összeállítása és a könyvvezetés során szerezzen érvényt a számviteli elveknek, a bizonylati fegyelemnek, gondoskodjon a bizonylatok megőrzéséről, intézkedjen a névtelen adomány költségvetésbe történő befizetéséről.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő