Ha csak éppen kisüt a nap, sokan már szívesen kiülnének a Király utcában egy-egy vendéglő teraszára. A napokban több vendéglátóegység kért is már engedélyt teraszok létrehozására – de akármit nem lehet kipakolni a belvárosba.
A pécsi belvároshoz szervesen hozzátartoznak a „kiülős” helyek, tavasztól késő őszig a Király utcában, a Ferencesek utcájában vagy éppen a Széchenyi téren is megtelnek az éttermek, vendéglők teraszai – sőt, van, aki a hidegebb időben is elüldögél egy kávé mellett. A vendéglők is szívesen nagyobbítják meg területüket a sétálóutcákban, tereken – jó tudni azonban, hogy akármit és akárhogyan nem lehet kipakolni. Arra például nincs esély, hogy a nagyi szakadt, leharcolt fotelje vagy éppen óriási, színes reklámnapernyő csúfítsa a történelmi belvárost.
Mint megtudtuk, előzetesen az önkormányzat szakbizottságától kell előkert, terasz létesítésére engedélyt kérni, és a jogszabálynak megfelelően az idegenforgalom számára jelentős közterületeken a Városfejlesztési és Kommunális Bizottság előzetesen zsűrizi is a vendéglátóhelyek előkertjébe kerülő bútorzatot 5 évente, vagy akkor, ha a bútorzat, vagy az üzemeltető kiléte megváltozik.
– A legfontosabb szempont, hogy a közterület az eredeti rendeltetését be tudja-e tölteni a kitelepülés után is, azaz marad-e elég hely közlekedés akadálytalan bonyolítására – vázolta Girán János, a szakbizottság elnöke. – A bútorzat megjelenése esztétikus, a belvárosi környezetbe illeszkedő, megfelelő színvonalú lehet csak. Reklámtartalma minimális, nem hivalkodó kivitelű lehet, elsősorban az üzlet elnevezése jelenhet meg rajta. Elvárjuk, hogy a napernyők natúr bézs, fehér színűek legyenek, legfeljebb az alsó körbefutó „szoknyarészen” tartalmazzanak szolid reklámfeliratot. A közterületet csak a saját üzlet homlokzata előtt lehet használni, vagy az érintett másik üzlet hozzájárulását kell kérni, ha más elé is ki akarnak települni – tette hozzá az elnök.
Az engedélyezés egyébként nemcsak formalitás, mint Girán János bizottsági elnök elmondta, az is előfordul, hogy nem adják ki az engedélyt. Mivel egyes elemeket az italgyártó szponzorként szállít, gyakori, hogy a hivalkodó reklámfeliratokat tartalmazó eszközök alkalmazását például elutasítja a bizottság.
A belvárosi teraszok bútorzatát, küllemét rendszeresen ellenőrzik is, s mint Girán János elárulta, elő is fordulnak szabálytalanságok, bár ezek száma az utóbbi időben már egyre csökkent. Az egyik leggyakoribb probléma, hogy a vendéglő nagyobb területet vesz igénybe az engedélyezettnél, de az is előfordul, hogy további megállító táblákat rak ki az étterem, noha a szabályok szerint csak egy lehet, akinek pedig terasza van, az csak annak területén kaphat megállító táblára engedélyt, a közterületen nem.