Tavaly május óta tárgyalta az Európai Parlament Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottsága azt az előterjesztését, ami újabb kötelező biztonsági felszereléseket írna elő az EU területén forgalmazott új autókban – írja a Totalcar.
A javaslat fő célja a közlekedésbiztonság javítása. Ezért egyfelől szigorítanának a kötelező töréstesztek feltételrendszerén, másfelől kötelezővé tennének pár biztonsági elektronikai megoldást az új autókban. A szövegben alkoholszondás indításgátló-előkészítés, fáradtságfigyelő, vészfékezésjelző, tolatásérzékelő, automata vészfék, sávtartórendszer és felülírható intelligens sebességkorlátozó szerepel, ráadásul baleseti adatgyűjtő beszerelését is megkövetelnék az autógyártóktól.
Leginkább az intelligens sebességkorlátozó bevezetése kapcsán hallani felháborodott hangokat. Ez a kis készülék navigációs adatok és táblafelismerés révén figyelné az érvényes sebességkorlátozást, és nem engedné az autót a megengedettnél gyorsabban menni. A javaslat szerint ez a korlátozás ugyan vészhelyzetben felülírható lenne a gázpedál erőteljesebb lenyomásával, de ekkor pár másodperc után a rendszer fény- és hangjelzéssel figyelmeztetne.
A portál azt írja, ehhez hasonló rendszereket már ma is kínálnak az autógyárak, de ezek mindegyike egyszerűen kikapcsolható. Az eszközök kötelezővé tétele viszont változtatna ezen. A javaslat érdekes részlete, hogy az autógyártók felelősségébe utalja a kötelező rendszerek elfogadtatását a felhasználókkal.
Ugyanakkor a félelmek, amik szerint a baleseti adatgyűjtő adatait a biztosítótársaságok vagy a hatóságok esetleg arra használnák, hogy tudomást szerezzenek a gyorshajtás tényéről, nem igazán tűnnek megalapozottnak. A bizottság úgy módosította a javaslatot, hogy az csak névtelen adatgyűjtést tesz lehetővé, és a korábban rögzített adatok felülírását követeli meg.
Az indítvány beterjesztői hangsúlyozzák, hogy a közúti balesetek áldozatainak magas számát szeretnék csökkenteni: 2017-ben 25 300-an haltak meg és 135 ezren sérültek meg az EU területén.
A tervek szerint a bizottsági javaslatot március közepén tárgyalja majd az Európai Parlament: még a küszöbön álló választások előtt napirendre kerülhet. Ha elfogadják, és az unió országai is jóváhagyják a javaslatot, 2022 körül válhat kötelezővé, ám valószínű, hogy ha el is fogadják a javaslatot márciusban, a képviselők még beadnak hozzá néhány módosító indítványt – írja a Totalcar.