Ezt a kérdés tette föl az orfűi futam közönsége is. A spéci Ladájukkal az 50. Új Ház Centrum Léta-Ker Mecsek Rallye-n abszolút 20. helyre autózó páros a legutóbbi rallye sprint futamon azzal az N csoportos Mitsubishi Lancer Evo IX-cel indult s lett végül abszolút 4., amivel Ranga Péter riogatta a nemzetközi mezőnyt az ERC-n. A hirtelen váltásról kérdeztük Gergőt.
Tényleg csak egy sprint futam erejéig váltottatok Mitsubishire?
– Igen, kísérlet volt, hogy megtudjuk, miként érezzük magunkat egy ilyen autóban, s hogyan boldogulunk vele menet közben. Az autó a Topp Cars Rallye Team tulajdona. A lehetőséget, hogy kipróbálhassuk magunkat ezzel az autóval, Dara Gábornak, Topp Zoltánnak, a Praktistar Motorsportnak a Pirellinek és az Autógumiplázának köszönhetjük elsősorban.
Nehéz párhuzamot vonni a két autó között?
– Mindkettőnek négy kereke van, kormánnyal és pedálokkal lehet irányítani. A Ladánk teljesítménye megközelítőleg 160-170 lóerő körül mozoghat. A Mitsubishi ereje nem sokkal marad el a duplájától. Míg a Ladán két kerék hajt hátul, addig itt mind a négy. Ez már sok mindent átrendez a forgatókönyvben. Sebességváltója hasonló, mint a Ladáé, ötsebességes, ugyan úgy kell használni. Fékje zavarba ejtően jó és roppant hatékony, nagyon kifinomult. Motorereje elképesztő! Legszámottevőbb különbség a motorok között, hogy míg a Ladát 8000-es percenkénti fordulat körül kell énekeltetni, olykor még fölötte is, a Mitsubishit 4000-4500 között optimális elváltani. Brutális nyomatéka bárhonnan képes kilőni az autót, nagyon komoly sebességre képes anélkül, hogy azt a vezető észrevenné. A futóműve nagyon pontos, ehhez hasonlót még nem éreztem korábban. Sokkal többet tud, mint amit sikerült megtapasztalnom, jóval többet kellene autóznom vele, mire egyáltalán eljutnánk a „tegeződésig”.
Teljesen más vezetési stílust és felfogást kíván egy ilyen profi versenyautó?
– Ezek a változások már a pályafelíráskor életbe lépnek. Az itiner is más szabályok és gondolatok szerint íródik. Az összkerékhajtás végett mások az autó reakciói egy esetleges gázadás, fékezés, megcsúszás esetén. Komolyan kell venni a sebességét, mert pillanatok alatt olyan tempóra képes, amit egy Lada még végsebességben sem ér el.
Orfűn az eső és a fehér aszfalt is nehezítette az ismerkedést…
– Pláne így elsőre. A kiváló Pirelli Intermedia gumik kiszámíthatóan viselkedtek az extrém körülményekben is. Nem volt egyszerű ezen a versenyen törekedni a gyorsaságra, de nagyon élveztük. Az eredmény háttérbe szorult, nem volt célunk minél előrébb végezni, csak az autót megtapasztalni és épségben célba vinni. Nagyobb sebessége miatt az ívekből, „Sima” kanyarokból 1-es, 2-es erősségűek lesznek, a korábbi 50 méter egyenesek felírása felesleges, az autó „megeszi” őket, a sebessége folytán „eltűnnek”. Amit egy kisebb autóval megengedtem, ez az autó a sebességre való hajlama miatt nem tolerálja. Ilyen kevés megtett verseny-kilométer után is sok minden újat mutatott, 2-3 év versenyzés után gyanítom, ez megsokszorozódik.
Ismerve habitusod, kibírtad, hogy ha csak egy kicsit is, de ne feszegesd a saját határaid?
– Voltak izgalmas helyzetek, de túlzott kockázatot nem vállaltunk. Próbáltunk vigyázni az autóra.
És mi lesz a Ladával?
– Örök szerelem marad! Sok emlékem, élményem köt hozzá már most, sokat köszönhetek neki, egy mindig állni fog az udvarban. A Mitsubishi egyelőre egy kísérlet volt, idén még két versenyt tervezünk a Ladával. A jövő év még számunkra is rejtély, dolgozunk rajta, de alapvetően a Ladára tervezünk.