Szerdai PécsMa Presszónkon a sikeres vállalkozás nyitját kerestük. Kivételesen négy vendéggel ültük körbe az asztalt, két pécsi vállalkozó és két szakember osztotta meg tapasztalatait a hallgatósággal. Beszélgettünk kezdetről, buktatókról, nagy váltásokról, innovatív ötletekről. A konklúzió pedig: kezdetnek elég a szenvedély, a kockázatvállaló kedv, ugyanakkor nagyon fontos a piac felmérése, illetve a kommunikáció, hogy a fogyasztók tudjanak az adott termékről.
Négy vendégünket (a képen balról jobbra sorban: Gyuris Róbert, a pécsi Roberto Chili alapítója; Mátrabérci Zsolt, a Red Dot Design nemzetközi termékdíjat nyert Nosiboo orrszívó egyik cégtulajdonosa; Törőcsik Mária trendkutató, marketingprofesszor, a PTE KTK egyetemi tanára; Rabb Szabolcs, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara innovációs osztályvezetője) már rögtön a beszélgetés elején egy igen konkrét kérdéssel találtuk meg.
Vajon képes-e valaki ma Magyarországon simlizés nélkül, teljesen tisztességesen nyereséges üzletet vinni?
A vélemények persze megoszlottak, ám abban mindenki egyetértett, hogy nem könnyű becsületesnek maradni.Törőcsik Mária a kockázatok előzetes felmérését és a két-három évre elegendő tőke fontosságát hangsúlyozta. Mint elmondta, külföldi kollégáktól ők annak idején azt tanulták, hogy ha egy üzlet három év után nyereséges, az jónak számít, de addig fedezni kell valamiből a költségeket.
Rabb Szabolcs szerint igenis lehet törvényesen úton sikeres üzletet vinni. Ám sokszor maguk a vállalkozók nem járnak el elég körültekintően, derült ki személyes példájából. Évekkel ezelőtt ő maga is sok pénzt bukott egy tönkrement vállalkozás miatt. Elmondása szerint a sikertelenség itt nagy részben az ő hibájukból fakadt.
A több mint egy órás beszélgetés alatt megtudhattuk, hogy bár Mátrabérci Zsolték és Gyuris Róberték vállalkozása teljesen más profilú, illetve a célközönség is eltérő, mindkét ötletet egy bizonyos élethelyzet hívta életre. Robi abszolút hobbiból kezdett chili paprika termesztésbe, majd mikor már volt ezer palántája, akkor feltette magának a kérdést, hogy mi legyen a sorsuk? Így jött az eladás. Zsolt és üzlettársa pedig úgy keveredtek közelebbi viszonyba az orrszívó készülékekkel, hogy édesapák lettek, ráadásul belsőépítészeti cégükben is váltaniuk kellett.
A nyereséges vállalkozások titkát nem mindig könnyű megfejteni, Törőcsik Mária ugyanakkor elsők között említette a szenvedélyt a téma iránt, valamint a piac- és emberismeretet. Meg kell érezni, hogy mi az a terület, ahová érdemes nyúlni. Másodsorban fontos a személyi marketing, a kommunikáció, hogy a fogyasztók tudjanak rólam és a termékemről. Rabb Szabolcs kiemelte még a kockázatvállalási kedvet, azt, hogy egy bebukott próbálkozás után nem kellene leírni a vállalkozókat, és nekik sem kellene rögtön feladniuk, hiszen minden sikertelenségből tanulni lehet valamit.
A bürokrácia útvesztővel, a felesleges papírmunkával, adókkal, a vállalkozások életét megkeserítő dolgokkal kapcsolatban Törőcsik Mária adta meg a korrekt választ.
– Ha az én szakmámban bizonyos dolgoknak eleget kell tenni, akkor nincs mese, úgy kell csinálnom és kész. Lehet rajta dühöngeni, de felesleges, vannak dolgok, amiket realistán kell kezelni. Állni kell az ütéseket, a sikerhez kell kitartás és állóképesség – így a trendkutató.
Mátrabérci Zsolték és Gyuris Roberték is a növekedésben látják a jövőt. Zsolték az orrszívó mellett más termékeket is szeretnének létrehozni, és a Nosiboo-ból nemzetközi baba-mama brandet építeni. A Roberto Chili márka kitalálóinak célja pedig, hogy ősztől online felületen is elindítsák az értékesítést.
Külön örültünk neki, hogy a közönség aktív volt a kerekasztal-beszélgetésen. Köszönjük, hogy eljöttek/eljöttetek!