Szeptember 1-től Pécsett láthatja a nagyközönség Gyugyi László, Amerikai Egyesült Államokban élő műgyűjtő Zsolnay-porcelánokból álló gyűjteményét, melynek a Zsolnay Kulturális Negyedben található Sikorski-ház ad otthont. A Zsolnay aranykora című kiállítás olyan egyedi darabokat tartalmaz, amelyek a gyár egyik legsikeresebb korszakában születtek. Pécs város önkormányzata a közeljövőben kívánja megvásárolni a felbecsülhetetlen értékkel bíró műtárgy-együttest.
Gyugyi László műgyűjtő több mint 600 kerámiatárgyból álló Zsolnay-gyűjteménye óriási jelentőséggel bír. Darabjai a gyár 40 évét átölelő (1870–1910) időszakának termékei, amelyeknek születése három nagy korszakhoz kapcsolódik: a historizmus, a millennium és a szecesszió periódusaihoz.
A historizmus korszaka (1878–1885) alatt keletkezett tárgyakra a természet motívumai mellett a régészeti és néprajzi gyűjtőmunka „sajátos és nemzeti” forrásai jellemzőek. A Zsolnay kisasszonyok, Teréz és Júlia részfeladata volt az ornamensek gyűjtése. A gyűjtemény különlegessége, hogy mindkettőjüktől saját festésű, szignált, datált korai tárgyat is láthatunk a kiállításon.
A korszak egyik legmeghatározóbb, a „nyugati orientációt” képviselő tervezője Klein Ármin volt, aki egy személyben festő, szobrász, forma- és dekortervezőként is dolgozott. Munkájára jellemző témák a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék és a magyar „népélet” jelenetei.
Az 1896-os év igazán különleges a Zsolnay-gyár történetében: Magyarország fennállásának ezredik évfordulójára új máztechnikát fejlesztett ki Zsolnay Vilmos, amelyet az ünnep tiszteletére „millenniumi technikának” nevezett el. A későbbiekben eozin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, melyeken nemesfémek és drágakövek színe csillog. Ez a technika tette a gyárat világhírűvé, amely egybeforrt Zsolnay Vilmos nevével. Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is, amelyet a magyarság ázsiai eredetének kutatása motivált.
Az alapító halála után fia, Miklós vette át a gyárat, s 1900–1921 között vezérszerepet töltött be annak történetében. Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort, s a fiatal szecessziós gárda további tagjait. A XX. század első évtizedében öt művész, három szobrász és két festő is dolgozott a gyártmányfejlesztés szolgálatában. Apáti Abt Sándor kiemelkedő szerepet játszott a szecessziós periódus művészeti munkájában, 10 évig élt és dolgozott Pécsett. Igen termékeny alkotó volt, a Zsolnay mauzóleum szobrászati elemeit is ő mintázta az eozinszarkofágjának domborműveivel együtt.
A gyűjtemény az Európa Kulturális Fővárosa program alkalmából lel otthonra Pécsett, a Zsolnay Kulturális Negyedben, egy kifejezetten e célra átalakított szecessziós épületben, az egykori Sikorski-villában. A Gyugyi-gyűjtemény látogatása a negyedben folyó beruházások befejezéséig bejelentkezés alapján történik.
Bejelentkezni hétfőtől péntekig 8.00-tól 16.00 óráig Tóth Viktóriánál a 30/562-3760-as számon lehet, vagy a [email protected] elektronikus címen. A belépőjegy 2010 decemberéig felnőtteknek 1000, diákoknak és nyugdíjasoknak 500, Tüke-kártyával rendelkezőknek 800/400 Ft-ba kerül.
„Értékmentőknek” a befizetést igazoló szelvény felmutatásával a kiállítás ingyenes, de bejelentkezés szükséges. A mai napig több mint ezer „értékmentő” támogatta a Gyugyi-gyűjteményt. További információk az www.ertekmentok.hu és a www.pecs2010.hu oldalon találhatók.