A boltok akciózását szigorítja egy új, uniós és magyar jogszabály, amely május 28-án lép életbe – hívta fel a figyelmet a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Ez egy új korszakot nyit a kiskereskedelemben – írták.
Leegyszerűsítve: a fő szabály, hogy egy-egy akciós terméknél kötelező feltüntetni az úgynevezett korábbi árat.
Mégpedig azért, hogy a vásárló tisztában legyen azzal, hogy „honnan” lett leárazva az adott termék.
Persze a korábbi ár is többféleképpen meghatározható. Néhány szabály, összefoglalva:
- Az új szabályok értelmében az akció meghirdetésekor, konkrétan az árcsökkentés bejelentésekor forintban ismertetni kell az eredeti (korábbi) árat, ez pedig nem lehet más, mint az akció indulása előtti harminc napos időszakban legalacsonyabb ár.
- Így a kereskedő nem tudja megtenni, hogy az akció rajtja előtt megemeli az árat, majd lecsökkenti, ezzel megtévesztve a vásárlót.
- Ha a megelőző 30 napban a termékre csak egyetlen árat alkalmazott az üzlet, akkor ez az ár lesz a korábbi ár, amihez képest meg kell határozni az akció mértékét.
- Előfordulhat, hogy az akciós terméknek nincs 30 napos múltja. Ebben az esetben az akciózás előtti 15 napban érvényes legalacsonyabb árat kell feltüntetni. Az akciós sorozatokra is van megoldása az új szabályozásnak: azaz, ha egy kereskedő 10 százalékos árengedménnyel nyitja az akciót, majd egy újabb 10, majd még egy 10 százalékos akciót hirdet, akkor az első árcsökkentés előtti árat is meg kell mutatnia a vásárlóknak.
- Az új szabályozás alkalmazásáról szóló, a kormány fogyasztóvédelmi oldalán elérhető ábra szemléletesen megmutatja, hogy miként működik a dolog. Erről részletesen itt lehet olvasni.
Kiemelt képünk illusztráció.
Hirdetés