Egy rakat, Baranyát érintő útfejlesztési tervet vont vissza a kormány. Megkérdeztük képviselőinket, hogy ez most mi. Csizi Péter, Pécs országgyűlési képviselője szerint Pécs versenyképessége szempontjából nincs hatása annak, hogy a kormány visszavonta az M60-as Barcsig való továbbépítéséről szóló kormányhatározatot. Hargitai János, a mohácsi körzet képviselője még így is örül egy kicsit. Tiffán Zsolt lapunktól értesült, nem lett jó kedve tőle.
Egy nemrég megjelent Magyar Közlönyből derült ki, hogy a megyében korábban tervezett gyorsforgalmi fejlesztéseknek csak egy része valósul meg. Egy képviselői kérdésre még októberben is azt állította Fónagy János szakállamtitkár, hogy 2018-ig megépülnek az M6/M60-as sztrádák horvát határig vezető szakaszai.
Éppen ezért váratlan, hogy a nemrég megjelentek szerint visszavonták a korábbi kormányhatározatot: a 2018-ig tartó időszak építkezési terveiből kikerült az M60-as út Barcsig történő meghosszabbítása, az új drávai híd, a 67-es út meghosszabbítása a határig. Egyetlen beruházás, az M6-os meghosszabbítása szerepel az országhatárig; a mintegy 20 kilométeres szakasz azonban csak kétszer egy sávos lesz, azaz nem autópálya.
Csizi Péter, a megyeszékhely képviselője azt mondta lapunknak: Pécs gazdasága szempontjából a legfontosabb, hogy a várost bekapcsolták az országos közúthálózatba korábban. Ezután a lényeg, hogy gyorsforgalmi vezessen egy közeli határállomáshoz. Ilyen szempontból szerinte Pécs legfőbb céljai teljesültek, teljesülnek. Ha a horvátok is megépítik a maguk szakaszát Eszéktől északra, Pécs versenyképessége tovább nő – mondta. Az M60-as kapcsán, mondta, más képviselő az illetékes.
Hargitai János, Baranya keleti részének képviselője azt mondta, nem is számított arra, hogy az M60-as megépülhet 2018-ig, ugyanis hazánk kizárólag uniós forrásokból építkezne. Ehhez pedig olyan forgalmi mutatók kellenek, amelyek indokolják a sztrádák létjogosultságát.
A képviselő azt mondta, éppen ilyen forgalmi okok miatt lesz csak gyorsforgalmi és nem autópálya Bóly és Ivándárda között is. Hozzátette ugyanakkor, azt a későbbiekben autópályává lehet alakítani, így is készítik majd el.
Hargitai nyíltan kijelentette: egyelőre kevés esélyt lát arra, hogy EU-s forrást használhassanak a Pécs-Barcs szakaszra, ugyanis az unió újabban leginkább olyan szakaszok gyorsforgalmi fejlesztéseit támogatja, amelyek szintén gyorsforgalmi utakat kötnek össze. Barcshoz azonban legközelebb 90 kilométerre húzódik a horvát sztráda.
Tiffán Zsolt, az Ormánság és Dél-Baranya képviselője lapunktól értesült csak a hírről.
– Nem kaptam erről az egészről semmiféle tájékoztatást, ezzel együtt mindent el fogunk követni annak érdekében, hogy a beruházások minél előbb megvalósuljanak – mondta a képviselő.
Frissítve (20:29) – Még nincs veszve az M60?
Tasó László, a fejlesztési tárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkára Csizi Pétert pénteken arról tájékoztatta, hogy az M60 kapcsán egyelőre az EU-s finanszírozású modellt vetették el. Ennek ellenére – mondta lapunknak a pécsi képviselő – hazai finanszírozásban még megvalósulhat az út folytatása 2018-ig is. Hozzátette: Orbán Viktor miniszterelnök továbbra is támogatja a Nyugat-Baranyát helyzetbe hozó infrastrukturális fejlesztést.