Két hónapon belül harmadik alkalommal hirdettek kedden sztrájkot a francia vasutasok a kormány által meghirdetett munkajogi reform ellen.
A munkabeszüntetés – amelyet valamennyi szakszervezet támogat – elsősorban a belföldi járatokat érinti, külföldre a menetrend szerint közlekednek a vonatok.
A szuperexpresszeknek (TGV) a fele, a többi vonatnak megközelítőleg negyven százaléka indult el kedden. Miután a vasúttársaság előzetesen értesítette az utasokat a kimaradó járatokról, a jelentős fennakadások ellenére a sztrájk eddig nem okozott káoszt a pályaudvarokon, sokan eleve elhalasztották a keddre tervezett utazásukat.
Gilbert Garrel a CGT szakszervezet főtitkára a France Inter közszolgálati rádióban azt mondta, hogy a tervezett munkajogi reform érinteni fogja a munkabeosztásukat és felülírja az 1999-ben aláírt megállapodást a vezetőséggel. A sztrájkkal ezért nyomást kívánnak gyakorolni a munkakörülményeket érintően a munkajogi reformról jelenleg folyó egyeztetéseken.
A szakszervezetek és a diákszervezetek csütörtökön hívják ismét, már a hetedik alkalommal utcára országszerte az embereket, hogy tiltakozzanak a törvénytervezet ellen, amelynek plenáris vitája május 3-án kezdődik a nemzetgyűlésben.
A törvénytervezet egyik legfőbb javaslata a munkaidő rugalmasabbá tétele a vállalatokon belüli belső egyeztetésekkel, valamint az elbocsátások szabályozásának könnyítése. A tiltakozások nyomására a kormány ugyanakkor lemondott a végkielégítések összegének maximálásáról.
Francois Hollande államfő mandátuma legfőbb célkitűzésének a 10 százalékon stagnáló munkanélküliség – ami leginkább a pályakezdő korosztályt érinti -, csökkentését jelölte meg, és azt is többször jelezte, hogy ha ezt nem sikerül végrehajtania, nem indul újra a jövő évi elnökválasztáson. A munka törvénykönyvének reformja a kormány álláspontja szerint a fiataloknak szakmai biztonságot, a vállalatoknak pedig rugalmasságot ígér.