Egy út holnapután Münchenbe 12 200 forintért jó ajánlat? És ha háztól házig szól? Vagy Londonba, ugyanígy, 25 ezerért? És mindezt kocsival, előre lecsekkolható sofőrrel és utastársakkal, de nem a haszonért, hanem csak mert van, aki mivel így is, úgy is megy, némi spórolás mellett kellemes útitársakat is keres? Na, ez a telekocsizás, autóhopolás, hoperkedés lényege, amit havonta már több tízezren tudatosan használnak, írja a Hvg.hu.
A Facebook-generáció által optimalizált stoppolásának is tekinthető utazási forma legfontosabb eleme a potenciális utast és az autóst összekötni képes internetes felület. Magyarországon csak néhány olyan honlap üzemel, ahol a telekocsizáshoz szükséges operátori feladatok intézményes formát öltve, vállalkozásként működnek.
Az AutoHop és az Oszkár a két legismertebb ilyen portál. Előbbi két huszonéves még nagy dobbantásra és reflektorfényre váró alkalmazása, a maga majd’ százezer regisztrálójával, utóbbi pedig a már 2007-ben elindított, rég kiérlelt koncepcióval tavaly őszre a havi 15 ezer útfoglalásig és százezer felhasználóig eljutó rendszer. Ők lehetnek annak a helyzetnek a legfőbb haszonélvezői, amely a kényelmi szempontokra idő-, és költségtakarékos megoldásként, illetve busz és vonat alternatívájaként is rezonáló utazási forma robbanásszerű elterjedésével együtt járhat, olvasható a cikkben.
A legutóbbi felmérések szerint 600 ezer magyar dolgozik (legálisan) külföldön. Csak ebből is levonható az a következtetés, hogy a telekocsizásnak piaci értelemben bőven van még tere a hízásra. Ez a közlekedési forma egyébként is gyerekcipőben jár még Magyarországon. Csak viszonyításképpen: Németországban több mint ötmillióan, Franciaországban pedig négymillióan telekocsiznak rendszeresen. Magyarországon talán, ha 150 ezren. Közülük egyre többen kerülnek ismeretlenül is kapcsolatba a Haidekker fivérekkel, az AutoHop tulajdonosaival.