Hirdetés

Idén is pályázik a helyi közösségi közlekedés működésének támogatására Pécs, erről is dönthet csütörtökön a közgyűlés. A pénzek elosztása ugyanakkor elég aránytalan: a tömegközlekedésre tavaly Budapest egymaga kapott 15 milliárdot, míg a vidéki, megyei jogú városok összesen kevesebb mint 2 milliárdot.

A közösségi közlekedés üzemeltetése a világon szinte mindenhol veszteséges üzem, döntően állami, önkormányzati támogatásra szorul. Persze elvileg lehetne nyereségesen is működtetni, csak az olyan „apróságokhoz” vezetne, mint a jegyek, bérletek árának drasztikus emelése, illetve bizonyos városrészek kihagyása, hiszen az utasok száma néhol elég kevés. Nagyjából úgy kellene számolni, mintha mindig taxival járnának az emberek.

Az állam évről évre meghirdeti a települések számára azt a keretet, amelyre pályázhatnak a közösségi közlekedés működtetésére. Abban gyakorlatilag mindenki egyetért, hogy ez az összeg nem elégséges.

Érzékeltetésül: Pécs tavaly 123 millió forintot kapott, a százezernél nagyobb lélekszámú városok közül Nyíregyháza, Kecskemét és Győr ennél jóval kisebb támogatáshoz jutott, viszont Szeged 316 millió, Debrecen 408 millió, míg Miskolc 502 millió forint központi támogatást vehetett át. (Az uniós és egyéb környezetvédelmi irányelvek szerint a villamos- és troliközlekedés nagyobb támogatás kap, Pécsett viszont egyik sincs, ez is okozza a jelentős különbséget.)

A szocialista városvezetés „örökségeként” Pécsnek ráadásul új buszparkra is szüksége volt

Az aránytalanság azonban sokkal kirívóbb, ha tudjuk: a vidéki megyei jogú városok összesen kevesebb mint 2 milliárd forinton „osztozkodhattak”, míg Budapest egymaga kapott tavaly 15 milliárdot.

A megyei jogú városok ez ügyben egyébként tárgyalásokat is kezdtek a kormánnyal, hiszen egyértelmű, hogy a sok százezer ember közlekedését biztosító településeknek jóval magasabb támogatásra volna szükségük.

A pécsi közgyűlés csütörtökön mindenesetre döntést hozhat arról, hogy 2018-ban is pályázik a központi támogatásra. Annyi bizonyos, hogy jóval több forrásra volna szükség a közösségi közlekedés működtetésére, mint tavaly.

Így járatják le a Tüke Buszt

A magát médiaszakértőnek tartó pécsi Polyák Gábor által dicsért MSZP-közeli baloldali portál, a Pécsi Stop és egy névtelenül, vélhetően a pécsi buszos cégnél dolgozó által is segített hamis Facebook-oldal gusztustalan műpéniszes fotót posztolt annak érdekében hétfőn, hogy ezzel is részt vehessenek a pécsi vállalat lejáratásában. Érdekesség, hogy az ominózus fotót 6 perc különbséggel tették közzé. A Tüke Buszos hamis Facebook-oldalt többen is jelentették, de az adatkezelési botrányairól – gyakorlatilag mindent tudnak a felhasználókról – hírhedtté vált Facebook nem tett semmit.  A Tüke Busz szerint az oldal nem a társaság hivatalos Facebook-oldala, ezért a közösségi oldal használóinak megtévesztése miatt hivatalos megkeresést és jogi eljárást kezdeményeznek a Facebook felé az áloldal megszüntetésére.

Hirdetés