Tíz új közterület-használati engedélyt adhat ki a város a taxisoknak – kedden erről tárgyalt a Városfejlesztési és Kommunális Bizottság. Jelenleg 288 közterület-használati engedély birtokában vannak a taxisok Pécsett, ugyanakkor az önkormányzat nem korlátlan mennyiségben bocsátja ki az engedélyeket, hanem limitálja.
A Gazdasági Versenyhivatal a gyakorlat ellen már korábban is kifogást emelt, mondván, a piac ilyen merev és szinte teljes lezárása sérti a vállalkozás szabadságához való jogot, s a hivatal liberalizálná ezt a tevékenységet.
A szakma ugyanakkor nem feltétlenül támogatná a piacnyitást, hiszen ez ahhoz vezethetne, hogy a taxisok számával fordított arányban csökkenne a forgalom, így sokan elveszíthetnék a megélhetésüket, valamint ellenőrizhetetlenné válhatna ez a tevékenység.
Kovács József, az egyik pécsi, meghatározó taxis társaság ügyvezetője elmondta: 2005 óta van életben az a közterület-használati engedélyekre vonatkozó limit, amelyet most megemelhet a város. Hozzátette, közös megegyezés alapján születhet meg az erre vonatkozó döntés, de véleménye szerint így is sok taxis van Pécsett.
A Tudásközpontnál, a Tettyén, a Zsolnay Kulturális Negyednél, a Nagykozári úton, a Bihari János utcában új drosztot is kialakíthatnak, valamint több helyen is megemelték a taxiállomáson várakozó gépkocsi-férőhelyek számát, így a 170 helyett összesen 298 lesz, a kiadandó közterület-használati engedélyek száma pedig megegyezik majd a várakozóhelyekével.
Oszoli Dénes, a bizottság KDNP-s elnöke elmondta: minden évben felülvizsgálják az említett engedélyek számát, s éppen tízen szerettek volna a taxi volánja mögé beülni, ugyanakkor ezzel a versenyhivatal kívánalmainak is megfelelhetnek, így a fizikai lehetőségekhez igazítják az igényeket. Mint megjegyezte, van az országban arra is példa, hogy nem korlátozzák a taxik számát, ilyen Budapest, ott az önkormányzat csak a tarifát szabja meg. A valóságban a kötött áras rendszer azonban nem működik, hiszen nem tudják ellenőrizni a taxisokat – mondta Oszoli.
A csütörtökön tárgyalandó előterjesztésben megjegyzik: sajnálatos, hogy a tevékenységről szóló magasabb rendű jogszabályok nem határoznak meg olyan, a hatósági engedélyezés során figyelembe veendő szabályt, amely valamelyest összhangba hozná a vállalkozás szabadságához fűződő érdekeket és a taxisok érdekeit.
A bizottsági ülésen a városházi szakemberek megemlítették az is, hogy miután a Gámán Kft.-vel fennálló parkolási szerződés 2011 őszén lejár, ezért a parkolási rendszer áttekintésével párhuzamosan – várhatóan – a taxidrosztok helyének, számának felülvizsgálatára is sor kerül.