A családok költekezésében a kereskedelem vezeti a rangsort, élelmiszerre és üzemanyagokra együttesen tavaly 356 milliárd forinttal költöttek többet mint egy évvel korábban az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) összeállítása szerint.
Az OKSZ a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján hétfőn közölt összesítésében rámutat arra, hogy a háztartások költekezésének értéke 14.484 milliárd forint volt 2011-ben, ami a kereskedelemben vásárolt termékek mellett egy sor további szolgáltatást is magában foglal. Élelmiszerekből, iparcikkekből, üzemanyagokból, járművekből 8.485 forint volt az eladók bevétele.
A tartós cikkekre – bútorra, műszaki cikkre – 1.000 milliárd forintot költöttek a családok tavaly úgy, hogy a második félévben meglódult ezeknek a cikkeknek a vásárlása, ellensúlyozva az első félévi visszaesést.
Külföldön a magyar családok több mint 500 milliárd forintot költöttek, nemcsak árura, hanem különféle szolgáltatásokra is.
Az OKSZ összesítése szerint a háztartások a ruhavásárlást visszafogták, a 384 milliárd forintos forgalom 4 százalék volumen visszaesést takar.
A kereskedelmi szakmai szövetség szerint a mérleget felfelé húzta 2011-ben „a zsebekbe jutó jövedelmek változása”, ugyanakkor lefelé módosította a családok devizahiteleinek terhe, valamint az átlagnál nagyobb drágulás az üzemanyagoknál és az élelmiszereknél.
A szövetség előrejelzése szerint 2012 első félévében a piac kisebb mértékben zsugorodhat, fontos tényező továbbra is az infláció, az árfolyamváltozás, ám a vásárlási szokásokat előreláthatóan továbbra is a fogyasztói ár uralja.
Lényeges kérdés a devizahitelesek helyzete, hiszen az elmúlt időszakban ez volt a legnagyobb teher a fogyasztói piacon: ha szélesebb körben segítnek rajtuk, az erősítheti a kereskedelmet a második félévben – mutat rá az OKSZ.
Befolyásolja majd a fogyasztói piacot a nemzetközi hiteltárgyalások kimenetele is. Jelenleg azzal lehet számolni, hogy a nemzetközi piacok kedvező megítélése a beruházásokon, továbbá a forint árfolyamváltozásán keresztül – közvetlenül és közvetve is – erősítő tényező lehet a fogyasztói piac számára – írja közleményében az szövetség.