Felültünk egy új e-buszra, hogy megtudjuk, mit gondolnak róluk a pécsiek. Pozitív és negatív vélemények is akadnak, de az minden utas szerint nyilvánvaló, hogy ezek a buszok jó hatással vannak a város levegőjére és környezetére.
Ahogy azt bizonyára szinte minden pécsi tudja már, július végén adták át azt a 10 alacsonypadlós, tisztán elektromos meghajtású buszt, melyeket uniós pályázaton nyert pénzből vásárolt meg az önkormányzat és melyek azóta tesztüzemben közlekedtek a város megannyi útvonalán. A próbaüzemnek már vége, az e-buszokat viszonylag már jól megismerték a pécsiek és a Tüke Busz sofőrjei is, ezért eljött az idő, hogy kikérjük a véleményüket. Tehát a kérdés: milyen vezetni az új buszokat, és milyen utasként használni azokat?
Simonyi Gábor autóbuszvezető lapunknak elmondta, hogy az elektromos buszok és a hagyományos buszok vezetése között olyan nagy különbséget nem tapasztaltak, az e-buszok vezetéstechnikája lényegében megegyezik a dízeles buszokéval. Van különbség ugyanakkor más területen: az e-buszok jóval csendesebbek. Mint mondta, a hatótávolságuk terén van még mit javítani, mivel az – tehát, hogy mennyit tudnak velük menni egy töltéssel – függ a hőmérséklettől, az utasok számától, illetve az adott terepviszonyoktól is. Hozzátette, hogy a pécsi terepet viszonylag jól bírják a buszok, hegymenetben pedig kifejezetten jól jön, hogy ezek a járművek fékezéskor vissza tudják tölteni az akkumulátorukat. Tehát, ha jön le a hegyről a busz, akkor fékezésnél visszatermeli a felvezető úton elhasznált energiát is. Sík terepen viszont az energia-visszatermelés már nehezebb – mondta. Noha a tesztüzemnek vége, azt azonban a buszsofőr megjegyezte, hogy számos olyan tényező akad még a buszok kapcsán, amiket még jobban ki kell ismerniük a következő időszakban ahhoz, hogy pontos adatokat tudjanak mondani.
Az általunk megkérdezett utasok alapvetően jól fogadták az e-buszok érkezését. Szinte egyöntetűen méltatták, hogy az új buszok jóval csendesebbek és ényelmesebbek a régi, hagyományos társaiknál, hogy van kijelölt és nagy tere a kerekesszékes utasoknak és a várandós anyukáknak, valamint pozitívumként említették az ülések mellett található USB-s telefontöltőket is. Arról nem is beszélve, hogy mindannyian üdvözölték a tényt: ezekkel az új buszokkal Pécs egy nagy lépést tett a környezettudatos és fenntartható közlekedés irányába.
Ugyanakkor szintén egy emberként fogalmaztak meg kritikákat is. Szinte minden általunk megkérdezett utas nehezményezte, hogy a buszok – elektromos hajtásuk okán – túlságosan hirtelen gyorsulnak, a leggyakrabban előforduló észrevétel viszont részükről az, hogy nincs elég hely rajtuk, sem ülő, sem álló.
A helyhiánnyal kapcsolatban Topán László önkormányzati képviselő (Mindenki Pécsért – Momentum frakció) lapunknak elmondta, hogy ezek a buszok azért vannak így tervezve – több állóhellyel és kevesebb ülőhellyel –, mert a tapasztalat az, hogy az utasok jelentős többsége rövid távokon, néhány megállót utazva használja azokat.
A képviselő is kiemelte – ahogy azt már korábban megírtuk –, hogy a város új közösségi közlekedési koncepciójához illeszkedve Pécs az állami támogatású Zöld Busz Program keretén belül új elektromos csuklós buszokat kíván beszerezni, valamint megjegyezte, a városvezetés vizsgálja annak feltételeit és lehetőségeit, hogy ezeket az elektromos csuklós buszokat Pécsett tesztelhessék majd. Mint mondta, céljuk az, hogy folytatódjon az a nagyszabású elektromos buszcsereprogram, amit még az előző városvezetés kezdett el.
Hangsúlyozta, hogy az országban jelenleg Pécsnek van az egyik legnagyobb elektromos buszflottája, ha pedig a csuklós buszok tesztállomása is itt lesz, akkor az elektromos közösségi közlekedés egyik fontos központja lehet a város, ami példaértékű és gazdasági szempontból is fontos kezdeményezéseknek adhat majd teret a jövőben. Végezetül elmondta, hogy a Pécsett jelenleg futó e-buszok tesztüzemének eredményeit ki fogja kérni, hogy pontosan kiderüljön: mennyire gazdaságosak, mennyi megtakarítást hoznak ténylegesen.