Nyolc új Mercedes e-busszal lett gazdagabb a város, ami többek között fontos lépés Pécs élhetőségének, valamint levegőjének javítása szempontjából is.
Február 27-én hivatalosan is átadták azt a Zöld Busz Program keretében beszerzett nyolc új, alacsonypadlós, teljesen elektromos meghajtású Mercedes eCitaro szólóbuszt, amelyeknek köszönhetően Pécs egy újabb, nagy lépést tett a környezetkímélőbb közösségi közlekedés – vagyis egy tisztább városkép és egy élhetőbb város – felé. Ahogy arról korábban beszámoltunk, a nyolc új e-busz „két részletben” érkezett a városba: az első négy jármű január végén, a kontingens második fele pedig februárban gurult be a Tüke Buszhoz, tesztüzemük során pedig bizonyára sok pécsi már utazott is rajtuk.
A Széchenyi téren felsorakozott új buszokat az átadóeseményen a pécsiek is megtekinthették.
Beszédében Péterffy Attila polgármester hangsúlyozta, a városvezetés kiemelt célja, hogy Pécset zöld, okos, klímasemleges, fenntartható, mindenekelőtt pedig vonzó és élhető várossá tegyék. Mint mondta, az önkormányzat és a Tüke Busz Zrt. alkotta konzorcium ebben a szellemben nyújtott be pályázatot a Zöld Busz Programra 2021 áprilisában.
– A pályázat beadása óta csaknem két év telt el. 2021 nyarán kaptuk a jó hírt arról, hogy a projekt, ha mondhatom így, zöld utat kapott. 2021 novemberében megkötöttük a támogatói szerződést, ma pedig itt állunk 8 vadonatúj, elektromos Mercedes busz mellett. A projekt sikerének köszönhetően ma már összesen 18 tisztán elektromos hajtású busz járja Pécs útjait. Ezzel a pécsi közösségi közlekedés napi forgalomban lévő buszainak 20 százaléka vált elektromos meghajtásúvá, ami országosan is kiváló aránynak számít – fogalmazott a polgármester.
Ezt követően Péterffy Attila kitért a város további zöldfejlesztéseire. Kiemelte a történelmi belváros jelentős részét lefedő – és a vidéki városok között kiemelkedő – okosparkolási rendszer jelentőségét, majd pedig felidézte, hogy az Európai Bizottság Pécset is beválasztotta a klímasemlegesség elérése érdekében indított missziójába, amelyben 100 európai város vesz részt.
– Mint láthatják, céljaink, törekvéseink nem változtak. Továbbra is egy zöld, okos és vonzó város építésén dolgozunk. Mi több, igyekszünk példát mutatni ebben más településeknek. Megígérhetem továbbá azt is, hogy amennyiben újabb lehetőségünk lesz, tovább bővítjük a levegőt és környezetet kímélő buszok arányát – hangsúlyozta a polgármester.
Hozzátette: az új buszok olyan egyedi, pécsi művészek munkássága által inspirált matricákat kaptak, amelyeken a város ikonikus épületeit láthatjuk.
– Ezzel az apró gesztussal az volt a célunk, hogy még láthatóbbá tegyük, hogy a nyolc vadonatúj elektromos busz közös siker, és a teljes közösség javát szolgálja. A mai alkalom pedig azt szolgálja, hogy észrevegyük, ezek a mi buszaink, a közös eredményünk, és a mi városunkat teszik tisztábbá, élhetőbbé. Nekünk, és még inkább a következő generációknak – mondta.
A polgármestert Lázár László, a Zöld Busz Programot koordináló HUMDA Zrt. kommunikációs irodavezetője követte, aki elmondta, hogy a program a kormány klímavédelmi akciótervének részeként nagyban hozzájárul ahhoz a célkitűzéshez, hogy az ország 2050-re klímasemlegessé váljon. Mint mondta, idén először Pécsett adtak át új elektromos buszokat, ugyanakkor a közeljövőben 48 hasonló járművet helyeznek majd forgalomba az ország több városában.
Hangsúlyozta, hogy a programban átadott több száz tisztán elektromos busz évente 70 ezer tonna szén-dioxidtól mentesíti a környezetet, és reményét fejezte ki aziránt, hogy az autóval közlekedő pécsiek közül egyre többen térnek majd át a környezettudatos tömegközlekedésre.
Ezt követően Dr. Tenk Gábor, a buszok szállításáért felelős Inter Tan-Ker Zrt. vezérigazgatója gratulált a városvezetésnek ahhoz, hogy a fenntartható mobilitást és a „levegő zöldítését” támogató e-buszok a pécsi tömegközlekedésben országos szinten nagyon magas arányban vannak jelen.
Ezután Dr. Tenk Gábor ismertette a buszok technikai paramétereit, amelyek közül a legfontosabbak:
- 12 méter hosszú, alacsonypadlós, 2-2-2 ajtókiosztású járművek.
- 74 férőhelyesek.
- Töltésükről Konstad 180 kW teljesítményű töltőállomások gondoskodnak.
- Sofőr- és utasklímával ellátottak.
- Rendelkeznek WiFi-előkészítéssel, így március második hetétől már elérhető a WiFi szolgáltatás.
- Az utazóközönségnek szánt információk egy beltéri TFT-monitoron és három külső LED-mátrixos kijelzőn jelennek meg.
- Minden ajtónál utasszámláló berendezés működik.
- Egy gyalogosokat is felismerő radaros ütközésvédelmi rendszer is található a biztonsági funkciók között, ami figyelmezteti a vezetőt és akár automatikusan fékezhet is.
- A járművekbe akár 315 kilométer megtételét is lehetővé tévő, 330 kWh összesített akkukapacitás került, amelynek a 80 százalékával lehet majd ténylegesen gazdálkodni a napi üzem során.
Végezetül Dr. Kóbor József, az önkormányzat zöldbiztosa szólt az érdeklődőkhöz. Beszédében úgy fogalmazott, hogy Pécs számára a környezeti értékék mindig is fontosak voltak. Voltak példák arra is, hogy ezekért az értékekért a város és a pécsiek képesek voltak megharcolni – mondta.
– De most nem harcról, hanem egy olyan hosszú munka eredményéről van szó, amelyben részt vettek politikusok, szakemberek, társadalmi aktivisták és sokan mások. Elmondható, hogy jelen pillanatban a vidéki városok közül mi büszkélkedhetünk a legnagyobb elektromosbusz-flottával. A Zöld Busz Program ugyanakkor csak egy része egy olyan nagyobb, régóta zajló programnak, amelynek keretében Pécset fenntartható várossá kívánjuk tenni. Ebben nagyon fontos szerepet játszanak azok a pozitív és negatív tapasztalatok, amelyeket ezeknek az új buszoknak a használata kapcsán szerzünk – emelte ki.
Megjegyezte, hogy a tömegközlekedés (buszos és vonatos egyaránt) akkor lesz ugyanakkor igazán zöld, ha azt ilyen teljesen elektromos járművek fogják uralni, és ha a tarifarendeszerüket egységesítik. Utóbbi kapcsán hangsúlyozta, hogy egyáltalán nem logikus az, hogy a kormány által beharangozott ország- és vármegyebérletekkel többek között az új pécsi e-buszokat sem lehet majd használni.
Tehát – folytatta – a zöldcélok elérése érdekében nem csupán elektromos buszokra, hanem átfogó szemléletváltásra és átgondolt közlekedéspolitikára is szükség van.
– Sokan kérdezték tőlünk, hogy nincs-e ellentmondás aközött, hogy zöldbuszokat adunk át, de nem akarunk a városban akkumulátorgyárakat telepíteni. Nincs. Ha a tömegközlekedés elektromos járművekre fog épülni, és ha az autóhasználat a gépkocsik megosztására alapulna, akkor kevesebb autóra lenne szükség, így pedig az okosparkolási rendszer is jobban kihasználható lenne, továbbá jóval kevesebb akkumulátorgyár kellene – mondta a zöldbiztos.
Képgalériánk az átadott buszokról:
Az előzmények:
Mint ismert, a pécsi helyi közösségi közlekedés modernizálása az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében még 2020-ban kezdődött meg 10 darab elektromos BYD szólóbusz forgalomba állításával. A városvezetés azonban már ekkor elkezdett intenzíven dolgozni azon, hogy újabb elektromos buszok érkezzenek Pécsre: a pécsi buszpark továbbfejlesztését célzó Zöld Busz Program-pályázatuk 2021 júliusának végén kapott 1,17 milliárdos, vissza nem térítendő támogatást.
A projekt megvalósításához a Tüke Busz Zrt. 502,88 millió forintos önerővel, az önkormányzat pedig 2,18 millió forinttal járult hozzá, így az új Mercedes e-buszok beszerzésének teljes költségvetése egészen pontosan 1.675.120.000 forint, amely tartalmazza az olyan járulékos kiadásokat is, mint a töltőinfrastruktúra kiépítése és töltőberendezések telepítése, valamint a műszaki ellenőrzés.
[su_box title=”A Zöld Busz Programról” style=”glass” box_color=”#45b131″ radius=”2″]A Zöld Busz Mintaprojekt kedvezményezettjei azok a vidéki önkormányzatok, amelyek elkötelezettek a közösségi közlekedés „zöldítése” mellett, és megfelelő infrastruktúrával rendelkeznek az elektromos buszok üzemeltetéséhez. A program lehetőséget biztosít a meglévő buszflotta frissítésére, a buszos közlekedés átgondolására és a szolgáltatás javítására, ennélfogva pedig nagyban javít az adott városok élhetőségén is.[/su_box]
Az új e-buszok üzembehelyezésével a városvezetés célja egy tisztább levegőjű, csendesebb, egészségesebb, komfortosabb városi környezet kialakítása, emellett ugyanakkor a gazdaságosabban fenntartható, hosszabb élettartamú e-buszok az üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésében is nagy szerepet játszanak. Épp ezért a városvezetés középtávú célja az, hogy a pécsi buszállományt teljesen lecseréljék ilyen és ehhez hasonló, zéró emissziós járművekre.
Környezetkímélő, klímasemleges városi, elektromos meghajtású személyszállítási járművek beszerzésére és a kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítése
A projekt Magyarország Kormánya támogatásával valósult meg.
Beszerzés dátuma: 2021. november 15.
Támogató megnevezése: HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Kedvezményezett: Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Tüke Busz Zrt.
Támogatási összeg: 1 170 054 783 Ft