Elképesztő történet zajlott le 70 esztendeje: 1949-ben a Pécsről induló repülőjáratot többen Münchenbe térítették. Nem túlzás, valóban regénybe vagy filmbe illő a sztori: van benne rabbinak öltözött pilóta, CIA-s kapcsolat is!
Korábban már írtunk róla, hogy Pécs hamar a repülés hazai fellegvárává vált, már a II. világháború előtt indultak Pécs-Budapest légijáratok, amelyek a háború után újra repültek. De azt talán kevesen tudják, hogy az első komolyabb gépeltérítés is Pécshez fűződik.
1949. január 4-én hiába várták a Pécsről induló belföldi légijárat kötelező rádiójelét a fővárosban. Valószínűleg elég nagy lehetett már az izgalom, ami döbbenetbe csaphatott át, amikor megérkezett az adás: a HA-LIE lajstromjelű Li-2-es gép rendben leszállt, csak éppen Münchenben! A gépet ugyanis eltérítették.
A nem mindennapi esettel az évforduló kapcsán több repülősportál is foglalkozott, ezek alapján elképesztően érdekes sztori rajzolódik ki előttünk. Az ügylet főszervezője Majoros János mérnök-pilóta és Kun Miklós repülőparancsnok lehetett, akik nem igazán szimpatizáltak a kommunista rendszerrel, szerettek volna inkább nyugatra távozni. Azt találták ki, a Pécs-Budapest járat lenne a legcélszerűbb: a Mecsekben könnyen „elveszik” a gép, ha innen elfordulnak, hamar Ausztria olyan vidékén lehetnek, amit akkor az angol csapatok ellenőriztek, azaz nyugati övezetnek számított.
Több embert is beavattak a tervbe, volt, aki a Pécs-Budapest menetrend szerinti járat személyzeteként utazott, de például Majoros János nem kerülhetett be a legénységbe. Így ő álnéven jegyet vett, és rabbinak álcázta magát – hogy az ellenőrzés ne tartson sokáig, és ne bukjon le, szándékosan késett. Taxival érkezett az akkor még a mai Uránváros területén lévő pécsi reptérre, az egyik motor már járt a gépen, a megbeszéltek szerint a személyzet erősen sürgette az indulást, így gond nélkül fel is jutott a gépre.
A felszállás után nem sokkal Majoros János levette az álöltözetet, és közölte azokkal a meglepett utasokkal, akik nem voltak beavatva, hogy nyugatra mennek. A rádiós leadta a kötelező jelet 9 órakor, majd kikapcsolta a rádiót. A budaörsi reptéren várták a következő bejelentkezést, de semmi nem történt, így már kezdtek katasztrófára gondolni, telefonhívások mentek mindenfelé, de sehol nem látták a gépet. Végül 11 óra után Münchenből érkezett a rádiótávirat, a gép ott szállt le. Mint kiderült, gond nélkül végigrepültek Ausztrián, és az akkor az amerikaiak által ellenőrzött bajor város légikikötőjében landoltak.
Az utasok közül többen nem akartak maradni, őket hazaszállították (bár bizonyára kényelmetlen kérdéseket kaptak, noha nem tehettek semmiről), sőt a német hatóságok a gépet is visszaadták. Többen, így természetesen Majoros János és Kun Miklós menedékjogot kértek az akkori Nyugat-Németországban, amit meg is kaptak. Külföldön telepedtek le, sőt Kun Miklós később az amerikai titkosszolgálat, a CIA állományába került, 1959-ig repülőgépeket is vezetett.
Az ügyet természetesen hallgatás övezte, nem verték nagydobra a rendszer számára oly kellemetlen, sikeres szökést, nem írtak róla a lapok sem, a korabeli Dunántúli Naplóban egy sort sem találtunk az ügyről. Mégis komoly következményei lettek. A Péter Gábor által vezetett ÁVH fedett ügynökei, fegyverrel a kabátjukban ettől kezdve minden belföldi légijáraton ott utaztak.
A HA-LIE lajstromjelű gép egyébként, miután hazatért a müncheni kalandból, 1960-ig repült még, majd befejezte a munkát, és a földre vezényelték. 1963-ban végül Ferihegyen egy tűzoltógyakorlaton elégették.
Felhasznált források: aeronews.hu, Képes repülés Blog, li-2.hu, Szűcs József: Near Miss – 33 szerencsés repülőesemény
Fotók: Régi Pécs Facebook, Janus Pannonius Múzeum