Álrabbi és egy későbbi CIA-s térítette el a pécsi repülőgépet!

Hirdetés

Elképesztő történet zajlott le 70 esztendeje: 1949-ben a Pécsről induló repülőjáratot többen Münchenbe térítették. Nem túlzás, valóban regénybe vagy filmbe illő a sztori: van benne rabbinak öltözött pilóta, CIA-s kapcsolat is! 

Korábban már írtunk róla, hogy Pécs hamar a repülés hazai fellegvárává vált, már a II. világháború előtt indultak Pécs-Budapest légijáratok, amelyek a háború után újra repültek. De azt talán kevesen tudják, hogy az első komolyabb gépeltérítés is Pécshez fűződik.

1949. január 4-én hiába várták a Pécsről induló belföldi légijárat kötelező rádiójelét a fővárosban. Valószínűleg elég nagy lehetett már az izgalom, ami döbbenetbe csaphatott át, amikor megérkezett az adás: a HA-LIE lajstromjelű Li-2-es gép rendben leszállt, csak éppen Münchenben! A gépet ugyanis eltérítették.

A Pécs-Budapest járat népszerű volt, már a II. világháború előtt is repültek gépek

A nem mindennapi esettel az évforduló kapcsán több repülősportál is foglalkozott, ezek alapján elképesztően érdekes sztori rajzolódik ki előttünk. Az ügylet főszervezője Majoros János mérnök-pilóta és Kun Miklós repülőparancsnok lehetett, akik nem igazán szimpatizáltak a kommunista rendszerrel, szerettek volna inkább nyugatra távozni. Azt találták ki, a Pécs-Budapest járat lenne a legcélszerűbb: a Mecsekben könnyen „elveszik” a gép, ha innen elfordulnak, hamar Ausztria olyan vidékén lehetnek, amit akkor az angol csapatok ellenőriztek, azaz nyugati övezetnek számított.

Több embert is beavattak a tervbe, volt, aki a Pécs-Budapest menetrend szerinti járat személyzeteként utazott, de például Majoros János nem kerülhetett be a legénységbe. Így ő álnéven jegyet vett, és rabbinak álcázta magát – hogy az ellenőrzés ne tartson sokáig, és ne bukjon le, szándékosan késett. Taxival érkezett az akkor még a mai Uránváros területén lévő pécsi reptérre, az egyik motor már járt a gépen, a megbeszéltek szerint a személyzet erősen sürgette az indulást, így gond nélkül fel is jutott a gépre.

A felszállás után nem sokkal Majoros János levette az álöltözetet, és közölte azokkal a meglepett utasokkal, akik nem voltak beavatva, hogy nyugatra mennek. A rádiós leadta a kötelező jelet 9 órakor, majd kikapcsolta a rádiót. A budaörsi reptéren várták a következő bejelentkezést, de semmi nem történt, így már kezdtek katasztrófára gondolni, telefonhívások mentek mindenfelé, de sehol nem látták a gépet. Végül 11 óra után Münchenből érkezett a rádiótávirat, a gép ott szállt le. Mint kiderült, gond nélkül végigrepültek Ausztrián, és az akkor az amerikaiak által ellenőrzött bajor város légikikötőjében landoltak.

Komoly légiforgalom zajlott Pécs és a főváros között

Az utasok közül többen nem akartak maradni, őket hazaszállították (bár bizonyára kényelmetlen kérdéseket kaptak, noha nem tehettek semmiről), sőt a német hatóságok a gépet is visszaadták. Többen, így természetesen Majoros János és Kun Miklós menedékjogot kértek az akkori Nyugat-Németországban, amit meg is kaptak. Külföldön telepedtek le, sőt Kun Miklós később az amerikai titkosszolgálat, a CIA állományába került, 1959-ig repülőgépeket is vezetett.

Az ügyet természetesen hallgatás övezte, nem verték nagydobra a rendszer számára oly kellemetlen, sikeres szökést, nem írtak róla a lapok sem, a korabeli Dunántúli Naplóban egy sort sem találtunk az ügyről. Mégis komoly következményei lettek. A Péter Gábor által vezetett ÁVH fedett ügynökei, fegyverrel a kabátjukban ettől kezdve minden belföldi légijáraton ott utaztak.

A HA-LIE lajstromjelű gép egyébként, miután hazatért a müncheni kalandból, 1960-ig repült még, majd befejezte a munkát, és a földre vezényelték. 1963-ban végül Ferihegyen egy tűzoltógyakorlaton elégették.

Felhasznált források: aeronews.hu, Képes repülés Blog, li-2.hu, Szűcs József: Near Miss – 33 szerencsés repülőesemény

Fotók: Régi Pécs Facebook, Janus Pannonius Múzeum

Hirdetés