Dióhéjban: a vállalkozók összeülnek, és saját kapcsolatrendszerüket egymással megosztva segítenek a másiknak újabb üzleti partnereket, beszállítókat, piacot szerezni ajánlások útján – mindezt úgy, hogy senki sem kérhet és fogadhat el jutalékot érte. Ez az egyre nagyobb teret hódító BNI, ami Pécsen mind-mind gördülékenyebben forgatja a gazdaság szekerét. A dél-dunántúli régió igazgatója, Fehér Péter ismertette a szervezet működését.
– Egyszerű a képlet, az alapfilozófia: aki ad, az nyer! Tehát ha én segítek neked megoldani a problémádat, legközelebb te is segítesz majd nekem megoldani a sajátomat. Erre épül a BNI (Business Network International) a világ legnagyobb networking szervezete. Több mint kétszázezer vállalkozó, cégvezető, cégtulajdonos a tagja közel száz országban. A networkinget szó szerint kell érteni: egy olyan hálózat (net), ahol egymással, egymásért dolgoznak (working) – mondta el.
Fehér Péter szerint vannak olyan vállalkozók, akik nem tudnak részesei lenni ennek: vagy mert egyszerűen nem tudják megszokni, nem úgy szocializálódtak, hogy jutalék nélkül ajánljanak a másiknak új partnereket, vagy nem tudják elfogadni azt, hogy a felvétel nem jelent automatikus kiszolgálást, először neki kell tennie valamit a többiekért. Szerencsére azért ma már a vállalkozói réteg itthon kellőképpen érett és nyitott ahhoz, hogy működjön a BNI-rendszer.
Ez a nemzetközi, amerikai franchise idén tizenegy éve vetette meg a lábát a fővárosban. Egészen 2012-ig csak Budapesten zajlottak BNI-találkozók, egyre nagyobb lett az igény a vidékiekkel való üzletelésre. Ma már több franchise-terület létezik az országban. Fehér Péter cégtársaival és 10-12 fős csapatukkal felelősek a Somogy-Tolna-Baranya régióért, és Csongrád megyéért.
Pontos beosztás, hatékony munka
A négy megyében mintegy háromszáz tagja van a hálózatnak, évente pedig mintegy 1500-1600 vállalkozó vendégeskedik a csoportokban.
– A BNI-találkozók regionálisan csoportokra bontva működnek. Pécsen három csoport van. Ez az egymás közötti versengés elkerülése érdekében van így, az egyes kis csoportokon belül a különféle szakterületeket mindig csak egy cég képviselheti. Ezek az önszerveződő csoportok maguk döntik el, kit vesznek még fel soraikba. A tagság meghívásos alapon működik – mondta el Fehér Péter.
Rendszeresen, adott időben találkoznak. Ilyenkor egy nemzetközileg kidolgozott, profin megalkotott menetrend szerint zajlanak a dolgok. Egy, a csoport által megválasztott levezető elnök koordinál. Minden alkalommal érkeznek új meghívottak, akik betekinthetnek a zajló munkába, bemutathatják saját vállalkozásukat, cégüket. Minden héten egy tag tíz percet kap, hogy ismertesse az általa kínált lehetőségeket és a felmerült, kielégítendő igényeket.
Persze a kínálat nem változik hétről hétre, új igények viszont felmerülhetnek. Tematizáltan is zajlanak a találkozók: ha egy építész az előadó, a tagok meghívhatják például kivitelező barátaikat, ingatlanos ismerőseiket.
Az igazgató elmondása szerint az átlag BNI-tag 10-15 százalékkal tudja növelni évről évre az árbevételét a tagságon keresztül, de mindig vannak, aki nagyon ráéreznek a networkingben rejlő lehetőségekre és a BNI-nek köszönhetően megsokszorozták árbevételüket, pusztán azzal, hogy jutalék nélkül folyamatosan kértek, adtak és kaptak ajánlásokat.
Változik a csapat
– A tagok létszáma és személye nem állandó. A regionális háromszáz főnek évente körülbelül a harmada cserélődik. Fontos feladat az ő személyüket pótolni, legalább annyi vezetővel-vállalkozóval, mint ahányan távoznak – mesélte. – Több okból is távozhatnak. Van, aki egyszerűen nem tud ebbe a körbe beilleszkedni, személyéből, habitusából kifolyólag. Van, aki azért lép ki, mert megszünteti a vállalkozást, elköltözik. És olyanok is akadnak, akiknek a cége éppen a BNI-tagságuknak köszönhetően akkorát nő, hogy a kapacitásuk korlátaira érnek, szervezetet kell fejleszteniük vagy kapacitást bővíteni és erre az időre elhagyják a szervezetet. Összességében azért elmondható, hogy a tagság nagyrésze a BNI-al marad.
Helyi gazdaságfejlesztés és határon túli kapcsolatok
– A közvetlen gazdasági ráhatásunk kevés a helyi gazdaságra, azonban a közvetett hatás annál nagyobb. A pécsi tagok összesen több mint 1000 alkalmazottat foglalkoztatnak, a folyamatos növekedésük miatt a befizetett adó és az egyre több munkavállaló óriási hatást jelent. A régió tagjai az előző évben is több mint 10 milliárd forint többlet árbevételt hoztak létre jutalékmentes ajánlások útján. Emellett folyamatos képzéseket és fejlődési lehetőségeket biztosítunk a vállalkozóknak, ami szintén erősebbé, jobbá teszi a gazdaság egészét – így Fehér Péter.
– Semmiféle kizáró ok nincs, de még nem volt példa arra, hogy külföldi vállalkozó lépjen be a pécsiek közé. Egyszerűen talán azért, mert nincsenek sokan azok, akik külföldi létükre Pécsen vállalkoznának. Persze a szomszédos régiókkal szeretnénk szorosabbra fűzni a kapcsolatot, voltak már gyümölcsöző együttműködések a horvát vállalkozókkal – fűzte hozzá.
Nagyszabású rendezvény Pécsett
A BNI hagyománya, hogy minden év tavaszán szervez egy úgynevezett „networking” hetet, amikor is a világ minden pontján a networkinget ünneplik, központi rendezvényeket szerveznek és kicsit nyitnak a külsős szereplők felé. Ez eddig mindig a fővárosban zajlott központilag, most Győrben és Pécsett is lesz. Március 29-én számos sikeres BNI-tag fog előadni, az ország rengeteg pontjáról érkeznek majd résztvevők. A nagyszabású rendezvény Pécs történetének legnagyobb networking konferenciája lesz, a szervezők 200 főt várnak, akik azonnal használható networking-praktikákat kaphatnak, kapcsolatokat építhetnek szervezett formában és meghallgathatják Fehér Péter régióigazgató mellett Wolf Gábort is, a Marketing Commando alapítóját.
További információ itt: http://networkingkonferencia.hu/networkinghet
Fotók: Edelmayer Enikő