A következő évadban a középiskolás korosztályt veszi célkeresztjébe a Pécsi Nemzeti Színház. A műsort beharangozó sajtótájékoztatón sok pedagógus is részt vett, akik egy közös beszélgetésen egyeztethettek arról, miképp lehetséges a színdarabokat integrálni az iskolai tanrendbe. A színház vezetői pedig ismertették a 13 új művet, amelyek között idén is sok kuriózum és közönségkedvenc lesz.
Rázga Miklós, a Pécsi Nemzeti Színház igazgatója elmondta, a gyerekközönség masszív, a gyerekbérletek nagy eladási mutatókkal rendelkeznek. Most viszont a középiskolások felé is szeretnének nyitni, ezért a következő évadban direkt számukra állítottak össze a műsortervet, ami akár az iskolai tanrendbe is beilleszthető.
– Fontos lépés ezen az úton a közösségi felületek kezelése – mondta Rázga. – Megújul a Pécsi Nemzeti Színház honlapja, praktikusabban kezelhető lesz. Átláthatóbbak lesznek a bérleteink is az oldalon. Ez nagyon nem mindegy, hiszen számításaink szerint az évad végére 125 ezer fizetős nézőnk lesz. Idén átlagban 97 százalékos volt a nézettség. Az online jegyvásárlás egyre magasabb hányadát adja az értékesítéseinknek, körülbelül 40 százaléka. Ennek a számnak a növekedéséhez hozzájárulhat az új honlap is.
– Megújul a Facebook-oldalunk is, ez szintén fontos tényező. Egy gyors böngészés után kiderült, a vidéki, százezer fő feletti nagyvárosok társulatai közül mi bírunk a legnagyobb látogatottsággal, kedvelésszámmal. Persze még ebben is van tartalék. Ilyen szempontból is fontos a fiatalok felé való fordulás – vélekedett.
Páva Péter, a Klebelsberg Iskolafenntartó Központ (KLIK) tankerületi igazgatója szerint a mai oktatási rendszer két fő pillére az oktatás és a nevelés. A színházi produkció segíti az oktatást, ha a diákok megismerik az előadásokat, még akár érettségi tételként is alkalmazhatóak lesznek.
– A nevelési funkció nem kevésbé fontos. Feladatunk, hogy felneveljünk egy új színházlátogató közönséget. El kell jutnunk arra a szintre, hogy a darabokat megtekintő középiskolások majd önálló látogatói legyenek a színháznak. Ekkor válik igazán gyümölcsözővé ez az együttműködés – mondta.
Uhrik Teodóra, a Pécsi Balett ügyvezetője arról a produktív munkáról beszélt, amelyet a Pécsi Nemzeti Színházzal közösen végeznek. Ismertette a következő évad azon darabjait, amelyekben kooprodukcióban dolgozik majd a két társulat: a Carmina Burana és a Csipkerózsika.
Gulyás Dénes, a színház zeneigazgatója pedig azt a két operát mutatta be, amelyek a közönség elé visznek a következő évadban.
– A nagy klasszikus Carmen, Bizet örökzöldje csupa fiatal énekessel szólal majd meg eredeti nyelven, a másik pedig a Vihar kapujában lesz Akutagava japán szerző novellája alapján. Utóbbi egy egészen különleges formában valósul majd meg: egy „opera-patchwork”-ként. Ez egy formabontó és mindeddig példátlan együttműködés a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Pécsi Nemzeti Színház között: az egyetem hallgatói fognak benne énekelni, a zeneszerző szakosok pedig megkomponálják hozzá a zenét. Egyes leendő komponisták egy-egy jelenetet kapnak majd a darabból, így áll össze egy patchwork-ké, egy kollázzsá az egész. Októberben lesz ennek az „ősbemutatója” – ismertette a részleteket.
És Valóban a középiskolások számára készült a program: többek között Molnár Ferenc, Moliére, Schiller darabjaira is válthatnak bérletet. Először érkezik Pécsre Rudolf Péter – igaz, csak rendezőként – Moliére Úrhatnám polgárával, Bozsik Yvette, aki a Csipkerózsikát koreografálja majd.
Az Oliver! című, igazi családi színdarabra páran még emlékezhetnek, hiszen mintegy két évtizede már műsoron volt Pécsett. Ennek a műnek kivételesen nehéz megszerezni a játszási jogait, így nagy érdem, hogy ismét látható lesz.
A sajtótájékoztatót egy kötetlen beszélgetés követte, ahol a középiskolás tanárok megoszthatták egymással és a társulatok vezetőivel gondolataikat, ötleteiket, hogy lehet alkalmazni a darabokat az iskolai oktatásban. Egy egészen speciális színdarab megalkotásában is részt vehettek: ez a Mobil című darab, műfaját tekintve pontosabban megíratlan színdarab. Ennek létrehozására témajavaslatokat várnak a pedagógusoktól: tágabban értelmezve a „Mobil” kifejezést.