Óvodák és szociális intézmények újulnak meg a Pécsi Ágazati Képzőközpont és az önkormányzat együttműködésének köszönhetően. A projektekkel mindkét fél nyer: az ingatlanok megszépülnek, miközben a tanulók értékes gyakorlati tapasztalatokra tesznek szert.
A megállapodás értelmében a képzőközpont diákjai számára az önkormányzat szakmai gyakorlati lehetőséget biztosít a köznevelési és szociális intézményeiben, az ott felmerülő igények függvényében.
– Ez egy igazi win-win helyzet, hiszen az önkormányzati ingatlanok megszépülhetnek, az építőipari szakmát tanuló diákok pedig megszerezhetik az általuk választott szakma gyakorlásához nélkülözhetetlen elméleti és gyakorlati ismereteket, a munkaerőpiacon való boldoguláshoz szükséges kompetenciákat, amik előkészítik sikeres vizsgájukat és munkaerőpiaci elhelyezkedésüket – fogalmazott Dallmann Krisztina, a Pécsi Ágazati Képzőközpont ügyvezetője.
Eddig összesen nyolc projekt valósult meg, ezek között szerepeltek kisebb volumenű és jelentős mértékű felújítási munkálatok is. A tanulók jártak az Enyezd, a Mezőszél, a Radnóti, a Melinda, a Vargha Damján és a Nagy Jenő utcai óvodában, a Testvérvárosok terén és az Időskorúak Szociális Intézményének (ISZI) Tüzér utcai telephelyén. Utóbbi helyszínen egy különálló épületet újítottak fel a diákok, amelyben az intézmény egy közösségi teret hozott létre. A főépületben pedig a lakószobákat és a folyosót festették ki, emellett vakoltak, csempéztek, valamint lépcsőzsaluzási és térbetonozási munkákat is végeztek.
Közösségi térként funkcionál a felújított épület a Tüzér utcai idősotthonban
– A tanulók hamar megszokták az idősotthoni környezetet – húzta alá Vene-Halász Rita, az ISZI vezetője. – Mivel a lakók szűkebb életterében a lakószobákban, folyosókon is dolgoztak, fontosnak tartottuk, hogy megfelelő módon kommunikáljanak és kellő toleranciával legyenek az idősek iránt. Az oktatók erre felkészítették őket, és azt tapasztaltuk, hogy nagyon segítőkészek voltak, odafigyeltek az idősek igényeire. Segítettek a pakolásban, tiszta, rendezett helyiségeket hagytak maguk után, ezzel is segítve az itt dolgozó munkatársainknak.
Vene-Halász Rita kiemelte, az oktatókkal szinte napi kapcsolatban álltak, a tervezéstől az anyagbeszerzésen keresztül a kivitelezésig folyamatosan együtt gondolkodtak, együtt dolgoztak. Pozitívumként külön hozzátette, hogy a precíz, minőségi munkavégzés mellett mindig tartották a tervezett határidőt.
Ahogy Dallmann Krisztinától megtudtuk, az önkormányzattal való együttműködés keretében elsősorban a festő és burkoló tanulók kapnak gyakorlási lehetőséget, de kőművesmunkákat is végeztek. A magasépítő technikus tanulók pedig a felmérésekben, anyagszükséglet-számításokban, valamint a kivitelezési feladatokban tudnak részt venni.
Sokféle munkában szerezhetnek gyakorlatot a tanulók
– Eddigi legkülönlegesebb munkánk a Nagy Jenő utcai óvoda hagyományos parkettafelületeinek felújítása volt – emelte ki az ÁKK ügyvezetője. – A parketta állapota miatt ott teljes felcsiszolásra volt szükség, ezután pedig többrétegű lakkozással varázsolták újjá a felületet a fiatalok.
A képzőközpont kiemelt feladata, hogy megtalálja azokat a vállalatokat, amelyeknél a gyakorlati képzések megvalósulhatnak, mégis előfordulhat, hogy bizonyos számú tanulónak nem jut képzőhely. Ebben az esetben két megoldás van: tanműhelyi gyakorlat szervezése vagy saját szervezésű projektek megvalósítása. Ehhez nyújtott segítséget az önkormányzat.
– Az együttműködés értelmében a képzőközpont biztosítja a munka elvégzését, és a munkához szükséges eszközöket, az önkormányzat pedig vállalja az alkalmas helyszín biztosítását, a bejutást, valamint a munkavégzés során felmerült anyagköltség megtérítését – tudtuk meg Dallmann Krisztinától.
Mindkét fél célja egy hosszú távú megállapodás megkötése, amelynek értelmében lehetővé válik az építőipari szakmák, valamint a minőségi oktatás minél szélesebb körben történő népszerűsítése.
A diákok és az intézmények vezetői is pozitívan vélekednek az együttműködésről
– Egy mindenki számára előnyös kezdeményezésről van szó. Az iskola gyakorlati képzőhelyhez jut, a tanulók védett környezetben konkrét gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek, az önkormányzat pedig csak az anyagok árának kifizetésével, tehát a piaci árnál olcsóbban újíthatja meg az intézményeit. Ez tehát egy olyan projekt, amely példamutató nemcsak Pécsett, hanem akár más települések számára is. Ezért köszönet illeti az ötletet felvető és a megvalósításában oroszlánrészt vállaló Ágazati Képzőközpontot is – mondta el Nyőgéri Lajos, Pécs szociális ügyekért felelős alpolgármestere.
A visszajelzések pedig pozitívak mind az intézmények, mind a diákok részéről. Az egységek látják, hogy a projektek megvalósítása ütemezetten zajlik, a kapacitások függvényében történnek a felújítások. A tanulók pedig örömmel veszik, hogy valós helyszíneken maradandót alkothatnak, szakmájukra felkészítő szakipari feladatokat végezhetnek. Dallmann Krisztina megjegyezte, hogy az összetett, több szakterületet átfogó projektek segítenek megismerni a másik szakma ismereteit, elvárásait és a munkaszervezési feladatokat, sőt annak esetleges nehézségeit. Továbbá a külső környezet közege beilleszkedési, alkalmazkodási mintaként is szolgál, ami a magatartásukat, viselkedésüket is pozitív irányban befolyásolja.