A PTE Közgazdaságtudományi karának két hallgatója, szembesülve az iskolások motivációhiányával, egy olyan virtuális teret álmodott meg, mellyel játék lehet a szorgalmi feladat. A Buddyy nevű alkalmazás és online platform első próbaverziója nemsokára elérhető lesz a pécsi tanároknak, pár éven belül pedig megreformálhatja a pécsi felsősök tanulási szokásait.
2017 szeptemberében, egy főiskolás kurzus keretein belül kellett Komjáti Mírának és Varga Bettinának mindennapi problémákra megoldást nyújtó ötletekkel előállnia. A PTE KTK, angol nyelvű Gazdálkodási és menedzsment szakos hallgatói a Simonyi BEDC
Vállalkozásfejlesztési központ keretein belüli „terepmunka” során szembesültek azzal, hogy a felsőtagozatos iskolás gyermekeket alig lehet motiválni.
A forradalmi ötlet hamar megszületett: a két lány egy olyan elektronikus platformot, vagyis virtuális teret álmodott meg, ahol a tanárok plusz feladatokat tudnak adni a diákoknak. A virtuális tér lehetővé teszi a tanároknak, hogy olyan szorgalmi és gyakorló feladatokat tegyenek elérhetővé a diákok számára, melyeket saját kreativitásukkal, az éppen aktuális tananyagra szabva készíthetnek el.
– A platform egy kész „vázat” ad a tanárok számára, kinézete színes, játékos, vizuálisan vonzó, a tantárgyak elnevezése hangzatos – például a történelem erdeje, vagy a fizika földje – így szorgalmi feladatokat végezni rajta olyan, mintha a gyerek csak játszana a számítógépen, amit amúgy is tenne a szabadidejében – meséli Komjáti Míra.
A virtuális térben a gyerekek választhatnak maguknak karakter, kiválaszthatják a feltöltött feladatokat, melyeket játékosan – akár bármilyen más számítógépes játékban – oldhatnak meg és léphetnek előre. A Buddyyban könnyű, közepes és nehéz szintek között is válogathatnak a diákok, valamint pontokat gyűjthetnek, melyeket a tanár belátása szerint válthatnak be különböző jutalmakra, nyereményekre: akár jegyekre, vagy egyéb kiváltságokra.
A platform abszolút testre szabható, csupán egy izgalmas, játékos keretet ad a szorgalmi feladatoknak.
– A szorgalmi feladatokon túl is vannak még opciók a Buddyyban. Az óra elején, egy tíz perces kvíz-jellegű ráhangolódó kérdéssort is el tud készíteni könnyedén vele a tanár, de óra végén is levetíthet az oktató egy gyors, tudást tesztelő kérdéssort – mondja az ötletgazda, majd hozzáteszi, hogy a platformon a tanárok kommunikálni is tudnak a diákokkal, ami azért különleges, mert hasonló online felület nincs még a piacon.
A virtuális térhez készül egy okostelefonra letölthető alkalmazás is, melyet bármikor használhatnak, töltögethetnek a gyerekek, amikor kedvük szottyan szorgalmi feladatokat végezni.
Gyakorlatban működhet, a siker a tanárokon áll vagy bukik
A két lány több pécsi iskola tanáraival – többek között az Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ és a PTE Deák Ferenc Általános Iskolájának szakembereivel – is egyeztetett, a platform az ő közbenjárásukkal és tanácsaikkal készül. Komjáti Míra kérdésünkre elárulta, hogy az technikai háttér nem lehet akadály, hiszen valamennyi iskolában vannak számítógépek, a legtöbb intézményben tabletek is a gyerekek rendelkezésére állnak, és ha valamelyik gyereknek nincs még okostelefonja az osztályban, az sem gond, hiszen az órákon, akár csoportmunka keretein belül is dolgozhatnak a felsősök.
Előreláthatóan hónapokon belül elkészül az első próbaverzió, melyet már tesztelhetnek a tanárok, az ingyenes – vele együtt a prémium verziót – 1-2 éven belül vehetnék birtokba a pécsi tanárok és diákok.