Több lakossági jelzés érkezett korábban arról a városüzemeltetési céghez, hogy a tettyei, több mint 5 tonna súlyú vízimalomkerék kimozdult a helyéről, és emiatt hangossá vált a forgása. Kezdetben úgy tűnt, hogy a helyszínen javítani tudják a hibát, azonban később kiderült, hogy ez mégsem megoldható. A Biokom NKft. telephelyére szállították a szerkezetet, ahol teljesen felújították azt. Habár a megszépült kerék egyelőre még nem forog, a pécsiek már újra a megszokott helyén láthatják.
Teljes felújítást követően a napokban visszakerült a helyére a tettyei malomkerék. A problémáról, ami eleinte a helyszínen is megoldhatónak tűnt, kiderült, hogy sokkal komolyabb, ami a javításhoz szükséges időt is jelentősen meghosszabbította.
– A lakossági jelzések kapcsán alvállalkozónk idén áprilisban megkísérelte a helyszínen megjavítani a malomkereket. A vizsgálat során azonban fény derült arra, hogy a sérülései miatt statikailag nem lehet úgy rögzíteni, hogy a javítást ott el lehessen végezni. Éppen ezért megfelelő gémkinyúlású, nagy teherbírású darut is bérelni kellett, amely a több mint 5 tonna súlyú kerék kiemelését el tudta végezni – magyarázta Meixner Barna, a Biokom NKft ügyvezető igazgatója.
A kiemelést követően a malomkereket a Biokom telephelyére szállították, ahol szakértők megvizsgálták és újabb problémákat is azonosítottak: a kerék tengelye eltört, továbbá új csapágyak és talpfák is szükségesek voltak a biztonságos üzemeltetéshez.
– A javítás a speciális csapágyak beszerzése, a megfelelő faanyagból készült talpfák és a tengely legyártása miatt jóval több időt vett igénybe az előzetesen kalkulált időtartamhoz képest.
A munkák során eltávolították a kerékre rakódott mészkövet, a kiszáradási időt követően pedig megtörtént a szerkezet felületkezelése.
A patakmedret megtisztították, és a felső szakaszon található elzáródást is megszüntették a kollégák – sorolta az ügyvezető.
A kerék mindezek után került vissza a helyére, igaz, egyelőre még nem forog. Ennek oka, hogy a szakemberek jelenleg azon dolgoznak, hogy a Tettye-patak vízhozamának egy részét elvezessék a kerékről. Korábban a patak teljes vízhozama hajtotta a szerkezetet, a szakértői vizsgálatok azonban megállapították, ez is közrejátszhatott abban, hogy a malomkerék kellemetlen hanghatásokat keltett, és hogy meghibásodott a tengely.
A hosszútávú, biztonságos működés érdekében szükséges tehát a víz egy részének elvezetése, ami hamarosan megtörténhet, és ezt követően a megszépült tettyei látványosság ismét foroghat.
Így néz ki most a helyszín:
Fotók: Rajnai Richárd, Biokom NKft.