A Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának nem mindennapi legórobot-építő szakkörén jártunk, ahol a kisdiákok saját maguk által írt programkódokkal keltik életre az építőkockákból álló gépeket. Kreativitásuknak nem szab határt semmi, ugyanakkor ez a szakkör nem csak a szórakozásról szól!
Ha azt a szót halljuk, hogy „robot”, legtöbbünknek tudományos-fantasztikus filmek és könyvek ugranak be, melyekben emberszerű fémgépek vagy mesterséges intelligenciával működő androidok segítik az embereket, vagy épp szállnak szembe velük és törnek világuralomra. Nyilván vannak már ilyen robotok is szerte a világban, azonban egy robot lehet aprócska is, és épülhet akár legóból is. Pontosan ez történik a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában: a kisdiákok egy nem mindennapi szakkör keretén belül programoznak ilyen-olyan formájú és funkciójú legórobotokat, melyek megannyi feladatot képesek elvégezni!
Mi is ellátogattunk egy ilyen robotos foglalkozásra, ahol a szakkört – melyre tagozattól függetlenül bárki jelentkezhet a suliból – vezető informatikatanár, Kiss József Dániel elmondta, hogy az első robotot körülbelül 10 éve szerezték be az iskolában. A szakkör egy darabig egy robottal ment, majd később egy pályázatnak és az intézmény fenntartásáért akkor felelős Bérczi Bernát atya segítségének köszönhetően további robotokat szereztek be.
Egészen pontosan a legújabb generációs LEGO Mindstorms EV3 és NXT 2.0 robotokról van szó, melyek például távolság-, szín-, hang-, nyomás- és hőmérséklet-érzékelőkkel vannak felszerelve, de felismerik az útjukba kerülő tárgyakat is. A legórobotok legfontosabb alkatrésze az „agyukként” működő központi miniszámítógép, amelyen futnak a diákok által írt programok és amely a szenzorokat és a motorokat vezérli. Erre kerülnek a kerekek és minden egyéb alkatrész és dísz.
– A célja ezeknek a robotoknak az, hogy a használatukkal a gyerekek játékosabb, élményalapúbb megközelítésben kerülhetnek kapcsolatba az iskolánkban is tanított programozással. Könnyebben jutnak így látható eredményekhez. Továbbá fontos szerepük lehet a robotoknak abban is, hogy azok a diákok, akik később a mérnöki pályát szeretnék választani, az itt szerzett tapasztalataikkal nagyobb eséllyel nyerhetnek majd felvételt mérnöki szakokra – mondta az informatikatanár.
Persze nem csak a programozás elsajátításában játszanak nagy szerepet ezek a kis ide-oda guruló robotok, hanem a kreativitás fejlesztésében is. Tulajdonképpen csak a képzelet szab határt annak, hogy milyen alakú, formájú és célú robotot építenek és programoznak a kisdiákok.
– Először természetesen a programozás alapjait tanulják meg a szakkörön, utána vesszük csak elő a robotokat, amiket aztán úgy építenek meg, ahogy nekik tetszik. Fontos, hogy nem egy készen kapott robotnak adnak utasításokat a programozás során, hanem azt a saját elképzelésük alapján építik és valósítják meg. A robotokat a diákok programozhatják a gépek saját szoftverével, de ha szeretnének, akár más programokat is használhatnak és használnak is – mondta Kiss József Dániel.
A kreatív programozó gyerkőcök pedig kitettek magukért! Készült már olyan robot a szakkörön, mely például egy számára kijelölt fekete csíkot tudott követni, terveztek egy Rubik-kockát építő robotot is, volt, amelyik egy labirintusból tudott kitalálni és volt, amelyik keringőzött, de akadt olyan gép is, mely képes volt két kerékre „ágaskodni” és egyensúlyozva közlekedni, valamint olyanok is, melyeket „szumózásra” programoztak, azaz úgymond parancsra küzdöttek egymással. Ezek a robotok akár össze is építhetők, és így még bonyolultabb műveletsort is el tudnak végezni. Ki tudja, nemsokára akár már az ország valamelyik robotépítő-versenyén is találkozhatunk a Nagy Lajos Gimnázium lelkes diákjainak robotjaival!