Újabb zajos sikert arattak a pécsi Janus Pannonius Gimnázium tanulói: Kis-Bogdán Kolos és Rendes Botond az innovatív BuildUp oktatórendszer fejlesztésével 99 pályázat közül a harmadik helyet nyerték el számos különdíj mellett. Akárcsak a tavaly kifejlesztett JanusMeter, a BuildUp is egy egészen egyedi megközelítésből segítené a tananyag elsajátítását az oktatásban.
Már második éve működik a pécsi Janus gimi 3D-s innovációs szakköre, páratlan eredményekkel. Ahogy azt megírtuk, a tavalyi évben, a 28. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen második helyezést értek el a JanusMeterrel, egy okoseszközökre is applikálható mérőrendszerrel, amelynek célja a tanórai mérések pontosítása. Ez Kis-Bogdán Kolos és Hegedüs János nevéhez fűződik.
A szakkör tagjainak lelkesedését mutatja, hogy nem sokkal a JanusMeter megalkotása után, a tavalyi nyár folyamán elkezdődött az ötletelés, a részletek kidolgozása az új projekttel kapcsolatban.
Az idei Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen a BuildUp innovációs projekttel alkottak maradandót a janusosok.
Kis-Bogdán Kolos és Rendes Botond, tizenegyedik osztályos matek tagozatos diákok egy olyan térgeometriai oktatóprogramot fejlesztettek ki, amely a virtuális térben működik.
Ezzel 99 pályamunka közül a harmadik helyezést érték el.
A fiúk felkészítője, mentortanára, az innovációs szakkör vezetője, Dlusztus Péter lapunknak elmondta, amióta egyre jobban tért hódítanak a VR-szemüvegek, megfogalmazódott a gondolat, miért is ne lehetne csinálni egy térgeometriai oktatóprogramot?
– A hagyományos táblára krétával felrajzolt kocka a test kétdimenziós vetülete. Azonban a virtuális valóságban, kontrollerek segítségével a BuildUp többek között azzal is segít, hogy mindez megfogható legyen. A VR rendszerben a mozgás könnyedén elsajátítható, hiszen a program rendelkezik egy tutoriallal is, amely megtanítja a felhasználót a kontrollerek kezelésére.
– A nevéhez hűen, a BuildUp rendszere egy épülő toronyhoz hasonlít, ahol a különböző szintek a különféle matematikai térgeometriai problémákkal foglalkoznak – az egyes szintek még fantázianeveket is kaptak (pl. A kocka bűvöletében). A legalsó szintektől (mint például az alaptestek származtatása) egészen a legfelsőbbekig (mint például a testek térfogatának számítása integrálszámítás segítségével) épül a torony, ami még tovább bővíthető.
Dlusztus Péter elmondta, szintről szintre úgy lehet lépkedni, ha a témakörökhöz kapcsolódó tananyagot, feladatokat teljesítjük. A feladatok teljesítéséhez és a tananyag elsajátításához narráció, ábra, képlet, interaktív animáció ad segítséget.
– Abból, hogy az oktatótér virtuális, következik, hogy oktatóra nem is feltétlenül van szükség. Minden diák a maga tempójában sajátíthatja el a tananyagot, önmagát tudja fejleszteni. Első körben a BuildUp egy kiegészítő lehetőséget jelent a csoportos foglalkozásokon.
Íme a BuildUp lényege egy rövid bemutatóban:
A tanár szerint a matematika és a térgeometria csak egy példa, amire kifejlesztették a programot, bármely más tantárgyra átültethető egy ilyen egymásra épülő rendszer.
– Ugyan nem várt körülmény volt a számos korlátozás az elmúlt hónapokban, mégis rávilágított arra, hogy a hagyományos oktatás sérülésével is tökéletesen le lehet adni a tananyagot a BuildUp segítségével is, otthoni környezetben is produktív módszer lehet. Persze ez még csak a jövő – jelenleg az iskoláknak nem áll rendelkezésére olyan eszközpark, amivel a VR-oktatótér megvalósítható lenne.
A vírus kapcsán még elmondta, a kijárási tilalom ellenére a közös munka nem lassult le, sőt, otthon több időt tudtak a diákok erre a projektre fordítani. Egyetlen hátránya, hogy a versenyre egy prezentációt kellett készíteni a BuildUp-ról, hiszen személyesen a zsűrinek bemutatni nem lehetett.
A BuildUp honlapja EZEN A LINKEN érhető el!
És a prezentáció, amit a verseny zsűrije is megkapott: