Újabb – ebben az évben az utolsó – Online Városinfó keretében válaszolta meg Péterffy Attila a pécsiek városüzemeltetést, városfejlesztést, közlekedést és egyéb fontos témákat érintő kérdéseit.
Mielőtt a kérdésekre válaszolt volna, visszajelzést adott a legutóbbi, októberi Városinfón elhangzott vállalásokra.
A következőkről tájékoztatott:
- A Biokom szakemberei október 15-én telepítették a kért kerékpártárolót a Móra Ferenc utcában és október elején megmetszették a lakókat zavaró Viktória utcai fákat is.
- Szeptember végén kitisztították az árkot a Nemzetőr utcában és a Zipernowsky utcában is, utóbbi helyszínen októberben is elvégezték a tisztítást, és a lombhullás befejezését követően újra el fogják végezni.
- A Biokom szakemberei megvizsgálták a Bánki Donát utcai iskola környékén forgalmi rendjét. Szakmai véleményük alapján az érintett utcák egyirányúsítása aránytalan terhet jelentene sok lakó számára, mivel 4-500 méter kerülővel tudnának csak hazajutni. Ezt támasztják alá a Nyőgéri Lajos képviselői fogadóóráján tett lakossági kérések is, ezért sem a Biokom, sem képviselő nem javasolja ezt a megoldást.
- Megvizsgálták a Veress Endre utca burkolatát is. A garanciális bejárás keretében nem találtak olyan elváltozást, ami azonnali beavatkozást igényelne, de folytatják az útszakasz állandó ellenőrzését. Itt még 4 évig tart a kivitelezői garancia, amennyiben bármilyen probléma felmerül, ennek keretében történhet meg a javítás.
- Elkészült az Orsolya utcában kért járdajavítás és a szakmai javaslat a Bajcsy Zsilinszky Endre utca új Vásárcsarnok előtti szakaszának burkolatjavítására is, ezt legkorábban a jövő év második felében tudja elvégezni a társaság.
- A patacsi körforgalom 2×2 sávosra bővítésének építési engedélye és kiviteli terve legkorábban 2024 végére készülhet el, erről tájékoztatta az önkormányzatot az állami közútkezelő. Ez alapján az építésre már kiírható lesz a közbeszerzés, a kivitelezésre azonban a társaság válasza alapján jelenleg nincs pénz.
- A Kutató dülővel kapcsolatban azt válaszolták, hogy a főútra való kikanyarodás forgalomtechnikai megoldásokkal már nem javítható jobban, új csomópont építése pedig aránytalanul magas költséggel járna, ezért azt nem támogatják. Ehelyett azt javasolják, hogy a környező utcák forgalmát a már meglévő csomópontokba vezessék.
- Az Engel János úti laktanyaépítéssel kapcsolatban a Baranya Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság azt írta, hogy az új laktanya kivitelezése 10,4%-os készültségen áll, és az építkezés folytatását mielőbb szeretnék megkezdeni. Ennek érdekében jelenleg a közbeszerzési eljárás előkészítését végzik.
- A Páfrány utcai kiserdőt kitakarította a Biokom, a cég szakemberei miden hónapban elvégzik a terület megtisztítását. Nyőgéri Lajos képviselői keretéből jövő évben a közelben, a KRESZ-park előtti téren épít ki egy kisebb pihenőparkot a Biokom.
- A polgármester kérésére Nyőgéri Lajos alpolgármester felvette a kapcsolatot a Baptista Szeretetszolgálattal, amelynek vezetője arról tájékoztatta a városvezetést, hogy a mecsekszabolcsi idősek otthonát október eleje óta új vezető irányítja, és a szakápolás összehangolására, valamint az idősek foglalkoztatására is új szakember érkezett nemrég az intézménybe. Az elmúlt években számos fejlesztést valósítottak meg az intézményben, így új betegszobát hoztak létre, befejezték a nyílászárók cseréjét és egy új teljes részleget újítottak fel, aminek eredményeként bővült a gondozottak létszáma. Igazgató asszony arról biztosított, hogy az intézményben elhivatott kollégák dolgoznak, akik szeretetteli légkörben biztosítják az idősek mindennapi intézményi életét.
- Az előző Városinfón bepanaszolt két kertvárosi vendéglátóhelyet az Uitz Béla utcában, illetve a Berek sétányon októberben ellenőrizték a hatósági főosztály munkatársai. Az ellenőrzés szombat esti időpontjában az egyik helyet zárva találták, a másik helyen pedig nem találtak szabálytalanságot. Ennek ellenére mindkét helyet szúrópróbaszerűen fogják ellenőrizni a továbbiakban is.
Ezt követően a polgármester rátért a novemberben beérkezett kérdések megválaszolására, elsőként a városüzemeltetéssel kapcsolatos észrevételekre reagált.
Városüzemeltetés
Pollack Mihály utca “Pécs gyönyörű város, az utóbbi években egyre szebb. Viszont Uránvárosban a Pollack Mihály úton és környékén nagyon rendetlen. A közelben található egy kedves óvoda és iskola. Az iskola környéke tiszta rendezett, az óvoda környékén mindez nem mondható el. Sokan élünk itt idősebb emberek, szívesen sétálunk és ezt látjuk. Tiszta, rendezett környezetben szeretnének ezt tenni.”
- A BIOKOM NKft. munkatársai a bejelentés nyomán helyszíni szemlét tartottak.
- A Pollack Mihály utcában hetente gyűjti a szemetet a társaság, így a környéken nem találtak köztisztasági problémát.
- A lehullott lomb átmenetileg zavarhatja a lakókat, de a Biokom karácsonyig legalább egy alkalommal minden lakott területen összegyűjti az avart.
Fő utca fekvőrendőr “Pécsen a Fő utcán Ágoston Andrea által támogatott fekvőrendőr telepítést megvalósítják-e? A lezajlott lakossági fórumon a résztvevő szakemberek nem támogatták. Lakosok jelentős része sem támogatta, de a képviselő asszony továbbra sem vetette el. Gyorshajtást jelölt meg problémaként, ami nem igazolt. Lehet tudni mi lesz az ügy kifutása? Mi az Ön véleménye erről az esetről?”
- Az én véleményem az, hogy egy városrészben tervezett változtatásról az ott élőknek kell dönteniük, hiszen a cél az, hogy a döntés minél közelebb szülessen meg az adott közösséghez.
- Ennek a folyamatnak a koordinálására kitűnő választás a terület önkormányzati képviselője.
- Ágoston Andrea arról tájékoztatott, hogy a környező utcák lakóinak véleményét közvéleménykutatás keretében kérdezi meg még decemberben.
- A véleményeket idén összegzi, és a többség dönt arról, hogy a Biokom – képviselőasszony képviselői keretének terhére – kihelyezze-e a forgalomcsillapító küszöböt a kért helyszínre.
Kertváros kutyafuttató “A Nagy Imre út – Maléter Pál út – Eszék utca háromszögben, és annak közelében nincs egyetlen kutyafuttató sem, dacára annak, hogy a környék sűrűn lakott, és rendszeresen találkozom kutyásokkal. A Nagy Imre út 100-as lakóházával szemben lévő, rendkívül nagy zöldterületen eddig is láttam, hogy előszeretettel sétáltatják a gazdák a házi kedvenceiket. Véleményem szerint ez egy megfelelő, a környéken élők számára könnyen elérhető hely lenne arra, hogy az ebek mozgásigényét hatékonyabban ki lehessen elégíteni.”
- Az említett tömbtől néhány percnyi sétára több kutyafuttató is van, így a Tildy Zoltán utcában, a Maléter Pál úton és a Lőtéri dombon is.
- Mindezek alapján a megkérdezett városüzemeltetési szakemberek szerint a környéken elegendő kutyafuttató található.
- Ha Ön másként látja, akkor kérem, hogy egyeztessen egy új kutyafuttató létrehozásáról a terület önkormányzati képviselőjével.
Eszék utca forgalom “Az Eszék utcában a közúttal párhuzamosan futó kerékpárutat rendszeresen használom, és sokszor tapasztalom, hogy az átkelés a vele párhuzamosan lévő lakótelepekre gyakran nem egyszerű manőver az indokolatlanul sok autós miatt. Ennek egy részét – ahogy megfigyeltem – az átmenő forgalom teszi ki. Egy 30-as övezet tábla véleményem szerint biztonságosabbá tenné mindenki számára az átkelést az úton.”
- A Biokom az Eszék utca – Malomvölgyi út – Nagy Imre utca – Maléter Pál út által határolt tömb belső útjain a jövő év első felében tervezi bevezetni a 30-as sebességhatárt.
- Maga az Eszék utca ugyanakkor egy ún. települési gyűjtőút, ami azt jelenti, hogy a környező utcák forgalmának kiszolgálása mellett a Malomvölgyi út és az Arányosi út közötti átmenő forgalmat is bonyolítja.
- Ez alapján az Eszék utcát nem lehet sebességkorlátozott övezetbe vonni.
- Ha úgy érzi, hogy szükség lenne a forgalom másmilyen szabályozására ebben az utcában, akkor kérem, hogy ugyanúgy, mint az előbbi kérdés kapcsán, egyeztessen erről a terület önkormányzati képviselőjével.
Bányavasút emlékmű “A 6-os számú főút és a Bányavasút utca kereszteződésében lévő járdaszigetben még 2007-ben elhelyezett emléktábla, melyet a bezárt bányavasutak emlékére helyeztek el, az idők során nagyon megkopott, a feliratok alig olvashatóak rajta. Van mód ezen műemlék restaurálására?”
- Köszönöm, hogy jelezte számunkra ezt a problémát.
- Az emléktáblát 2007 májusában helyezte ki a Pécsi Bányásztörténeti Alapítvány.
- A kopott betűk helyreállítására ajánlatot kér be a BIOKOM NKft., és ez alapján jövő év első felében elvégzi a tábla felújítását.
Buszsávok “Tervezik-e buszsávok kialakítását?”
- Középtávú terveink között szerepel a Kelet-Nyugat közösségi közlekedési tengely kialakítása.
- Ennek koncepciótervében a Rákóczi út Irgalmasok útja és a Felsőmalom utca közötti szakaszán szerepel buszsáv.
- A város többi, helyi kezelésben lévő útszakaszán vagy az úttest szélessége nem teszi lehetővé, vagy a forgalom nagysága nem indokolja buszsáv kialakítását.
Padok “Több pad is rossz állapotban van a városban. A Király utca 52-es szám és 64-es számú épületek között található 5 darab pad, a Citrom utcai Tüke kútnál 4 darab pad, és a Csontváry utcai buszmegállóban lévő 4 darab pad is felújításra szorul. A Dobó utca 60 és 68. melletti játszótéren pedig egyáltalán nincs pad. Mikorra tervezik felújítani, illetve pótolni ezeket?”
- Köszönöm a jelzést és a javaslatot.
- A Biokom március végéig elvégzi a Király utcai, Citrom utcai és Csontváry utcai padok felújítását.
- A Dobó utcai játszótérre szintén március végéig helyez ki padot a társaság.
Színház tér burkolat “A Színház tér burkolata több helyen balesetveszélyes, főleg a tér északi részén. Nem a kockakövekre gondolok, hanem a fehér, négyszögletű, nagyalakú mészkő burkolatra. Mikor lesz a tér felújítva, vagy a burkolathibák mikor lesznek kijavítva?”
- Köszönöm a jelzést, ez alapján a Biokom helyszíni bejárást tartott.
- Azt állapították meg, hogy a téren a mészkő-hibák csekély mértékű botlásveszélyt jelentenek.
- A Biokom tavasszal kijavítja a burkolati hibákat.
Belváros matricák “Jó lenne, ha legalább a belváros frekventált részein a több éve, több hónapja a lámpaoszlopokon, kresz táblákon, oszlopokon található matricákat, firkákat, graffitiket eltávolítanák. Rontják a városképet, és elhanyagoltnak tűnik tőlük a belváros.”
- A Biokom rendszeresen eltávolítja a közterületekre ragasztott matricákat.
- A társaság kapacitása alapján évente 1-2 alkalommal kaparják le a matricákat.
- Legutóbb október végén a Ferencesek utcájában történt meg ez a tisztítás, de még a téli időszakban a Széchenyi téren, az Irgalmasok utcájában, a Szent István téren, a Sétatéren és Király utcában is el fogják végezni a munkát.
Közterületi kukák “A Belvárosban található olajzöld, henger alakú, apró lyukas szemetesek koszosak, mocskosak, főleg nyáron. Illetve vandálok végett hiányoznak vagy horpadtak, de van amelyik kopott, rozsdás. Több ilyen is van a Ferencesek utcájában, a Jókai téren, illetve a Citrom utcában. Jó lenne a hiányzó szemeteseket pótolni, a meglévőket pedig tisztítani, a hibákat javítani rajtuk.”
- Köszönöm a jelzést.
- A városközponti területeken lévő közterületi kukákat minden évben nyáron tisztítja a Biokom.
- A sérült, rozsdás kukák javítását pedig szükség szerint végzik.
- A bejelentésben szereplő konkrét helyszíneken február végéig javítják, illetve cserélik az edényeket.
Szelektív hulladékgyűjtők “A szelektív hulladékgyűjtő helyek kialakítása megoldásra vár a Dobó utcában. A piros kukák jelenleg a járdákon állnak, amiket nem lehet használni. Szelektív kukáké a jövő, szükség van arra, hogy minél közelebb, a kommunális kukák mellé történjen a kihelyezése, azaz a Dobó 62-66, Dobó 70-74-es házaknál ki kellene alakítani a helyüket.”
- Egyetértek a kérdezővel, a szelektív hulladékgyűjtő edényekre és azok megfelelő elhelyezésére egyaránt szükség van.
- Utóbbi ugyanakkor az önkormányzat hatályos köztisztasági rendelete alapján nem az önkormányzat, hanem az edény használójának, azaz a tulajdonosnak a feladata.
- Így a Dobó utcában is az érintett társasházaknak kell gondoskodniuk arról, hogy olyan helyet alakítsanak ki a szelektív kukáknak, amely megfelel a rendeletünk előírásainak. Így az edény a számára kialakított helyről nem tud elmozdulni, nem zavarja a közforgalmat, és nem rontja a közterületek állagát.
- Sőt, a kialakított kukatároló és környezetének tisztántartása is a lakók felelőssége.
- Kérem, hogy ebben a kérdésben forduljon a Biokom ügyfélszolgálatához.
Dobó utca parkolók “Javaslom parkoló kialakítását a Dobó 62-66., valamint a Dobó 68 által behatárolt területen. A felszámolt játszótér egy részéből lenne célszerű. Minden este már a fűre tudnak parkolni az ott lakók. Nincs hova tenni a gépjárművet.”
- Az elmúlt 4 évben több mint 100 parkolót alakítottunk ki a városban, például a Littke József és a Boros István utcában, vagy a Maléter Pál és az Aidinger János úton.
- A parkolóhelyek iránti lakossági igényeket minden esetben a terület önkormányzati képviselője mérte fel, és ő koordinálta a kivitelezést is.
- Azt javaslom a kérdezőnek, hogy keresse fel a terület önkormányzati képviselőjét ezzel a javaslattal, aki tudomásom szerint már foglalkozik a kérdéssel, és amennyiben a lakossági igények indokolják, úgy minden bizonnyal segíti majd a megvalósítást.
Kerékpártárolók “Javaslom fedett, zárható kerékpártárolók kialakítása a lépcsőházak bejárata mellé. Azt is elképzélhetőnek tartom, hogy az önkormányzattól a kerékpártárolókat bérleti díj fejében tudnák használni a lakók.”
- Fontosnak tartjuk a kerékpáros közlekedés népszerűsítését, ezért az elmúlt években több lépést tettünk annak érdekében, hogy a biciklisek biztonságban és kényelmesen tudjanak közlekedni a városban.
- Ezzel együtt is a kerékpárok otthoni tárolása nem az önkormányzat, hanem a tulajdonosok feladata.
- Az önkormányzat a kerékpárok közterületi tárolását igyekszik megoldani azokon a helyeken, ahol a bevásárlás, vagy ügyintézés miatt erre jelentős igény mutatkozik.
- Ahogy a bevezetőben mondtam, a Móra Ferenc utcai szolgáltatók közelében például épp az elmúlt hónapban helyeztünk ki ilyen közterületi kerékpártárolókat.
- Egy-egy lakóközösség dönthet úgy, hogy fedett és zárható tárolót alakít ki, bár ez elég drága, ezért sem terjedt el a városban.
Fametszés “A fák visszametszése évről évre nagyobb probléma, mert ez nem valósul meg az önkormányzat részéről. Az alsó részeket levágják, de a felső részt elmulasztják. A probléma, hogy a fák ágai súrolják az épületek falait. Belehullik a falevél a házak csatornáiba. Annak kitisztítása pedig a Lakásszövetkezet költségvetését terheli (jogtalanul).”
- A Biokom idén november közepéig 6200 fa metszését végezte el, csaknem egyharmadát olyan magasságban, amihez emelőkosaras autóra volt szükség.
- Az emelőkosaras metszések 15%-át – lakossági bejelentések alapján – olyan fákon végezték el, amelynek az ágai épületek falát súrolták.
- Ebben az esetben is arra kérem a kérdezőt, hogy tegyen bejelentést a Biokomhoz a konkrét cím megadásával, és ha valóban indokolt, akkor a társaság szakemberei el fogják végezni a metszést.
- Az ereszcsatorna tisztítása a családi házak és a társasházak esetében is a tulajdonos feladata.
Varsány utca csatorna “Jövő év első felében fogom új üzletemet megnyitni a Varsány utca 10. szám alatt, az üzletsor előtt pár éve történt aszfaltozás, majd folyóka beépítése, ennek ellenére az üzletem előtt sajnos a víz továbbra is megáll. Kérem amennyiben lehetséges mielőbb orvosolni ezt a problémát! Második kérésem/kérdésem pedig az lenne, hogy az üzletemnek van egy hátsó bejárata, amit szeretnénk áruszállításra használni, de sajnos folyamatosan oda parkolnak a környéken élők, vagy oda látogatók, így mi ezt nem tudjuk használni. Kérem, találjunk erre valamilyen megoldást!”
- A Biokom november 21-én, kimondottan esős időben tartott bejárást a helyszínen.
- Azt állapították meg, hogy a korábban beépített rácsos folyóka nem tömődött el, és az intenzív esőzés idején is csak kisebb felületű, 2-3 mm-es vízmegállások alakultak ki a területen.
- A társaság szakemberei azt is megállapították, hogy az üzlet hátsó bejáratánál kijelölhető egy rakodóhely.
- Ehhez közútkezelői hozzájárulást kell kérelmezni, amelyben a pontos helyszínt, méretet és a használat időtartamát is fel kell tüntetni, ezért javaslom, hogy vegye fel a kapcsolatot a Biokommal.
Nagy Imre út “Két kérdésem, ill. kérésem lenne a Nagy Imre út 82. és 110-es épületek közötti, a házak előtt található parkolók, ill. a parkolók és a közút között található füves résszel kapcsolatban. A parkolónál nyilván a bővítés lehetősége, a füves résznél pedig a fák ültetésének esélye érdekelne.”
- Ahogy korábban már elmondtam, több mint 100 új parkolóhelyet létesítettünk a városban, ezek legnagyobb részét Kertvárosban, egyebek között a Nagy Imre úton is.
- Ez természetesen nem jeleni azt, hogy nem tervezünk újabbakat.
- Meggyőződésem, hogy a lakók tudják igazán, hogy hol van ezekre a legnagyobb szükség, az ő igényeiket pedig a legjobban a terület önkormányzati képviselője tudja összehangolni.
- Éppen ezért azt javaslom, hogy a terület önkormányzati képviselőjét keresse meg ezzel a javaslattal, és ha jelentős lakossági igény mutatkozik a parkoló létesítésére, a képviselő bizonyára meg fogja találni rá a megoldást.
- A kérdezett zöldterületen tervez facsemete ültetést a Biokom a jövőben.
Hűvös utca “Jehova Tanúi királyságterme a Hűvös utcában van több mint 20 éve. Hetente több százan fordulnak meg itt különböző korosztályból. Viszont a terem elhelyezkedése és megközelíthetősége sok kihívás elé állítja azokat, akik ellátogatnak az összejövetelekre. A környékre rendszeresen járnak olyan személyek, akik zavaró viselkedést folytatnak. Nincs megfelelő közvilágítás. A 6-os út felől nincs kiépített járda. A közeli buszmegállótól a terem nehezen, balesetveszélyesen közelíthető meg (részben a bicikliutat használva), főleg sötétben. Szeretnénk a segítségét kérni, hogy a jövőben megoldást találjunk a fenti problémákra.”
- Köszönöm a jelzést.
- Azt kértem a terület önkormányzati képviselőjétől, Sík Lászlótól, hogy ismerje meg a gyülekezet igényeit és ezek alapján tegyen javaslatot a megoldásra.
Játszóterek
Jankovich-telep “Ígérték, hogy lesz fórum a felvetett témával kapcsolatban, de azóta sem történt előrelépés. Érdeklődnék, mikor várható a fórum létrejötte?”
- Sík László képviselő úr a Biokom képviselőivel helyszíni bejárást tartott a területen.
- A helyszíni bejáráson végigjárták az érintett utcákat, és nem találtak olyan közterületet, ahol biztonságos körülmények között kialakítható lenne egy játszótér.
- Képviselő úr a helyzetről december 17-én 17 órai kezdettel ad tájékoztatást egy lakossági fórum keretében a Tüskésréti úton a Spájz vendéglőben.
Kőhíd-tér “Kőhíd téren jó lenne játszótér vagy park gyerekeknek. Van megoldás, hogy ekkora területen több korosztály tudjon együtt játszani?”
- A Kőhíd-téren a 11. számnál jelenleg is van játszótér, ahol mérleg- és lengőhinta, csúszda és rugós játékok fogadják a családokat.
- Amennyiben ennek a játszótérnek a bővítésére gondolt a kérdező, úgy kérem, hogy vegye fel a kapcsolatot a terület önkormányzati képviselőjével, Pokorádi Gáborral.
- Ő fel tudja mérni a lakossági igényeket, és amennyiben a többség támogatja, akkor tud segíteni a megoldásban.
- Fontosnak tartom elmondani, hogy nem messze a Kőhíd-tértől van a kertvárosi nagy játszótér a Nagy Ferenc téren, rengeteg játékelemmel.
Városfejlesztés
Búza tér “A Búza tér mellett, a Corso Hotel szomszédságában található, magántulajdonban lévő építési terület sajnos nagyon régóta csúfítja el a környék látképét. Tud-e valamit tenni a város ezen állapot megszüntetéséért?”
- Megismételni tudom csak azt, amit az előző Városinfóban már elmondtam.
- Az osztrák tulajdonos továbbra is keresi a befektetőt az irodaház befejezéséhez.
- Mi arról egyeztettünk vele, hogy milyen módon lenne megnyitható a már szerkezetkész mélygarázs a forgalom előtt.
- Ehhez az eredeti tervek módosítása és a parkolószintek befejezése szükséges.
- A mélygarázst így legkorábban jövő év nyarán tudnánk megnyitni, ezzel egyidejűleg ideiglenes növényekkel a felszín rendezése is megtörténne.
100 város projekt “Gratulálni szeretnék a „100 VÁROS MISSZIÓ” projekt sikeres pályázathoz. A projekt tartalmazni fogja-e a tömegközlekedés gerincének átalakítását? (Pl. trolibusz/villamos)”
- Nem, a Net Zero Cities program keretében nem tervezünk kötöttpályás közlekedésfejlesztést.
- A trolibusz és a villamos nagy előnye az elektromos hajtás, ezt az előnyt a pécsi közösségi közlekedésben az elektromos buszok arányának növelésével szeretnénk biztosítani.
- Jelenleg 18 darab elektromos busz vesz részt a napi forgalomban, így a pécsi közösségi közlekedést biztosító járművek csaknem ötöde elektromos hajtású.
- Célunk, hogy újabb elektromos buszok beszerzésével folytatódjon a flotta korszerűsítése.
Szégyenfoltok “Örülnék, ha valamilyen fórumon tájékoztatás jelenne meg arról, hogy mit tervez a város vezetése Pécs / immáron közhelyszerű kifejezéssel / ” szégyenfoltjai „, a Nádor Szálló és a Balokány bús düledékeivel.”
- Ezekre a kérdésekre már számos alkalommal válaszoltam a Városinfón, most is csak ismételni tudom a korábban elmondottakat.
- Kifejezett célunk, hogy a város szégyenfoltjait felszámoljuk.
- Ennek érdekében szereztük vissza a Mandulást a pécsieknek, és ezt a célt szolgálja a Janus Pannonius Múzeum Széchenyi téri épületének felújítása is.
- Az Ön által említett két épület, a Nádor szálló és a Balokány ugyanakkor nem az önkormányzaté, így ezek fejlesztésére jelenleg nincs közvetlen ráhatásunk.
- A Nádor szálloda szerepel ugyan a tulajdonos felújítási programjában, de annak csak a legvégén.
- A Balokányt 2008-ban adta el az önkormányzat egy magántulajdonosnak.
- Az akkori szerződésben nincsen biztosítva olyan lehetőség, amellyel az önkormányzat rákényszerítheti a tulajdonost a műemléki védettségű épület felújítására.
- Az ingatlant több mint 180 millió forintos jelzáloghitel terheli, ezt az önkormányzat jelenleg nem tudja kiváltani, így ennek a területnek a visszaszerzése jelenleg nincs napirenden.
Tüke Busz
E-bérlet “Érdeklődnék, hogy miért nem lehetséges a Tüke Busz járataira elektronikus bérletet vásárolni, miért csak vonaljegyet lehet? Várható, hogy ez a közeljövőben megváltozzon?”
- Éppen a napokban jelentettük be, hogy december 6-tól a MÁV online felületén meg tudják vásárolni a legfontosabb pécsi bérlettípusokat.
- Ez azt jelenti, hogy a különböző menetjegyek mellett a 30 napos bérlet, a tanuló és a nyugdíjas bérlet is megvásárolható most már elektronikus formában, a MÁV appon keresztül.
- Fontos tudni, hogy a Tüke kártya ezen bérletek esetében egyelőre nem használható, ennek a problémának a megoldásán már dolgozunk.
Volvo felújítás “Tapasztalataim szerint a Tüke Busz állományában lévő Volvo 7700 és 7700A típusú autóbuszok rendkívül rossz állapotban vannak. (Fényezésük erősen kopott, belső tereik elemei sokszor szétesnek, az üléshuzatok nagyon kopottak stb.) Várható-e, hogy ezek az autóbuszok valamikor a közeljövőben legalább egy kisebb felújítást kapnak?”
- A Tüke Busz folyamatos karbantartással tartja szinten az egyre jobban elöregedő buszok állapotát, a felmerülő hibákat a lehető leggyorsabban javítják.
- Elsődleges célunk, hogy a régi buszokat elektromos hajtású, új buszokra cseréljük a lehető legrövidebb időn belül.
Menetrend “Gratulálni szeretnék a Tüke Busz helyzetének stabilizálásához. A közeljövőben tervben van-e járatsűrítés vagy átszervezés? Például 55 de., valamint hasonló útvonalon közlekedő járatok sokszor egymás után mennek, majd utánuk 20-30 perc kihagyás. (pl 6-7-8 járatok)”
- A Tüke Busztól kapott tájékoztatás alapján az említett kertvárosi járatokat egymással összehangolva indítják, így a változó forgalom mellett előfordulhat, hogy egyes járatok összecsúsznak egymással.
- A Városfejlesztési és Közlekedési Bizottság épp a napokban fogja jóváhagyni a Tüke Busz menetrendjének kisebb mértékű módosítását. (A döntés időközben megszületett.)
- A mostani módosítások részben munkáltatói igényeket elégítenek ki új járatok indításával a 21-es és 25-ös vonalon.
- Emellett az emelkedő utasszámok miatt egy új kertvárosi járat, valamint egy új éjszakai járat indítása volt indokolt.
- Ahogy ígértük, a menetrendet rendszeresen felülvizsgáljuk, és a lakossági jelzések alapján változtatunk rajta, amennyiben szükséges.
Retrojárat “Európában reneszánszát éli az Ikarus legnépszerűbb típuscsaládja, az Ikarus 260-as és 280-as típuscsalád. Sorban mentenek meg az utókor számára ezekből a típuscsaládokból 1-1 darabot a városok tömegközlekedési cégei és magánszemélyek is. Pécsnek mikor lesz végre egy anno Pécsen is népszerű Ikarus 280-as busza és egy Ikarus 260-as busza?”
- Ahogy korábban már említettem, célunk, hogy a pécsi buszflottát minél előbb elektromos buszokra cseréljük.
- Úgy tudom, az Ikarusnak az említett modelljei nem elektromos hajtásúak, így egyelőre nem látom helyüket a jövő pécsi buszflottájában.
Leragasztott leszállásjelzők “Vannak olyan Mercedes E Citaro buszok, amelyekben az első és a második ajtó között, körül található leszállásjelzők (kb. 5-6 db) le vannak ragasztva fekete szigetelőszalaggal. Nagyon ronda ez így! Jó lenne, ha valami más takaró borítással oldaná meg a cég a túl érzékeny kapcsolók téves jelzéseinek problémáját.”
- Köszönöm a jelzést.
- Ez egy ideiglenes megoldás a túl érzékeny leszállásjelzők okozta problémákra.
- A Tüke Busz már jelezte a busz gyártójának, hogy garanciában kéri a leszállásjelzők hibájának javítását, jelenleg a javításra várnak.
Egyéb
Gördeszkások “Áldatlan állapot, hogy a Széchenyi teret a gördeszkások használják! Ez rendszeresen így van, csodálkozom, és nagyon sajnálom, hogy Önnek nem jelezték még e problémát. Amikor láttam közterület felügyelőket, kértem, hogy intézkedjenek, de ők elhárították, nem tehetnek semmit, ezen én nagyon meglepődtem! Úgy gondolom, hogy meg kellene találni a békés megoldást, mert a tér állapotának megőrzése közös érdekünk!”
- 2021 tavaszán már érkezett hasonló kérdés, ismételni tudom csak azt, amit akkor mondtam.
- A város főterén nem tiltott a gördeszkázás, ugyanakkor a sporttal nem veszélyeztethetik sem a járókelők biztonságát, sem a közterületek állapotát.
- Ezt rendszeresen ellenőrzik a közterület-felügyelet járőrei.
- Ők csak akkor léphetnek közbe, ha a gördeszkások veszélyeztetik a gyalogosokat, vagy felmerül a rongálás veszélye, ilyen esetben figyelmeztetik a gördeszkásokat.
- A közterület-felügyeletet arra kértem, hogy a jövőben még jobban figyeljenek erre az olyan frekventált helyeken, mint a Széchenyi tér, vagy a Kossuth tér.
Építményadó “Örömmel olvasom, hogy csökken az ingatlanadó, csak sajnos nem mindenkinek. Pl. nekem biztos, hogy nem, mivel 150 négyzetméternél nagyobb a családi házam/házunk. A házban 3 generáció él. Ezt miért nem veszik figyelembe?”
- Az építményadó-csökkentés során elsősorban azokra a családokra koncentráltunk, akik kisebb lakásban, nehéz körülmények között élnek.
- Azzal, hogy 65 négyzetméterig eltöröltük az építményadót, a 65 és 150 négyzetméter közötti ingatlanok esetében pedig kibővítettük a kedvezményeket, a pécsi ingatlantulajdonosok több mint 90 %-ának csökkentettük a terheit.
- Amennyiben több generáció él együtt egy házban, és élni szeretnének az építményadó-csökkentés nyújtotta előnyökkel, akkor érdemes megfontolniuk a társasházzá alakulást.
Fake news “Mit tesz a Fidesz már most túlcsorduló szennyáradata ellen?”
- Látszik, hogy a Fidesz propagandája már választási üzemmódba kapcsolt.
- Mi nem tudunk és nem is akarunk versenyezni a NER propagandájával, ugyanakkor saját felületeinken rendszeresen összegyűjtjük azokat a témákat, amelyekben nem mondtak igazat, csúsztattak, vagy ferdítettek.
- Általánosságban két dolgot tudok javasolni. Az egyik, hogy figyeljék az önkormányzat híreit, több forrásból tájékozódjanak.
- A másik javaslatom, hogy a saját, józan eszüknek és a saját szemüknek higgyenek!
Kamerák kihelyezése “Javaslom közterületi kamerák kihelyezését a parkoló és a lépcsőházi bejáratok figyelésére. (Oka: megszaporodtak az illetéktelen személyek lépcsőházakba, ill. lakásokba való bejutása, valamint többen jelezték, hogy autójukat leköpik, benzint járműből leszívják, rongálják azokat.)”
- Mivel kérdéséből nem derül ki, hogy pontosan milyen területre gondolt, ezért csak általánosságban tudok választ adni.
- Ahogy a nevében is szerepel, a közterületi kamerák közterületet felügyelnek, és a közbiztonság, köztisztaság és közrend védelmét szolgálják.
- A magántulajdon, így magánparkolók, lépcsőházak, üzletek védelme nem a közterületi kamerarendszer feladata – az ilyen célú felhasználást tiltja a jogszabály.
- Erre a célra – a vonatkozó adatvédelmi szabályok betartásával – a lakóközösség építtethet ki vagyonvédelmi kamerarendszert.
Autóbuszpályaudvar “Tervezik-e a távolsági autóbuszállomás felújítását?”
- Nem tervezzük, a távolsági buszpályaudvar a Volánbusz tulajdona.
- Hivatalból megkerestük a Volánbuszt, hogy mikorra tervezi a felújítást, a válaszról – ha addig megérkezik – a következő Városinfón adok tájékoztatást.
Városinfót legközelebb jövő tavasszal tart Péterffy Attila.